(צילום: יצרן) (צילום: ספורט 5)
(צילום: יצרן)|צילום: ספורט 5
sportFive1334022 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

ערב הסעודית, המדינה הגדולה (גיאוגרפית) במזרח התיכון וגם יצרנית מוצרי הנפט הגדולה בעולם עם נתח שוק של כ-15%, נהנית מהכנסות נאות מתחום זה, אך מבינה כי המצב עתיד להשתנות. אומנם מדינות האיחוד האירופאי האריכו את תקנות היורו 7 המחמירות עד לכניסתם ב-2030 (במקום 2025) והסינים בינתיים נוגסים בנתח החשמליות הזולות בזכות מצבורי חומרי הגלם במדינתם, קם יורש העצר הסעודי - מוחמד בן סלמאן וכחלק מ"חזון 2030" שפרסם כבר ב-2016, הוא שם לא מעט דגש על פיתוח הידע בממלכה על-בסיס התושבים והתושבות, הטכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת, זאת כדי לצמצם את התלות של מדינתו בנפט.

כבר לפני שנה הכריזה ערב הסעודית על הקמת מותג רכב חשמלי מקומי בשם CEER שיגיע לייצור ב-2025, זאת תוך הבנה שמותג מקומי שכזה יביא עימו למדינה השקעות חיצוניות וייצור מקומות עבודה חדשים. להקמת מותג הרכב גויסה חברת הטכנולוגיה והאלקטרוניקה "פוקסקון" הטייוואנית, המייצרת את מכשירי האייפון של אפל, הפיקסל של גוגל, הפלייסטיישן של סוני וה-X-Box של מיקרוסופט, זאת בנוסף למותג רכב בבעלותה (פוקסטרון). מהעבר השני, המותג הסעודי ייעזר בלא אחרת מאשר ב.מ.וו לפיתוח שאר מכלולי הרכב.

עד לתחילת הייצור של הרכב הסעודי הראשון, הכריזה בחודש ספטמבר השנה "לוסיד" האמריקאית על הקמת מפעל רכב ראשון ב"עיר הכלכלית של המלך עבדאללה" בסמוך לעיר ג'דה. תחילה המפעל יוכל לעמוד בקצב ייצור של 5,000 רכבים בשנה ובעתיד השאיפה להגיע ל-155,000 רכבים. כחודש לאחר מכן, הצטרפה יונדאי עם הכרזה דומה ותהיה ליצרנית הקוריאנית הראשונה שמקימה מפעל במזרח התיכון עם שאיפה לתחילת ייצור כבר ב-2026 עם קצב ייצור משמעותי יותר של 50,000 רכבים בשנה, כאשר עדיין מדובר בקצב ייצור נמוך בהשוואה למאות אלפי המכוניות המיוצרות במפעלים האירופאים למשל. הקמת המפעלים היא צעד מפתח בשאיפה של ערב הסעודית לתפוס נתח שוק של 50% ממכירת הרכבים במדינות המפרץ.

ערכנו ראיון בנושא עם ד"ר נחום שילה, מומחה לערב הסעודית, ממרכז דיין, אוניברסיטת ת"א. צפו בוידאו: