sportFive1305080 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
צמרת הדירוג (צילום מסך) (צילום: ספורט 5)
צמרת הדירוג (צילום מסך)|צילום: ספורט 5

אם לא יקרה משהו סנסציוני ודמיוני להפליא, בפעם השלישית ברציפות יעמדו יונאס וינגגור וטדיי פוגצ'אר זה לצד זה על הפודיום בפריז. בניגוד ל-2021 ו-2022, הפעם הזאת קשה מאוד להעריך איזה המנון יתנגן בשדרות השאנז אליזה ביום ראשון, גם אחרי שבועיים של מרוץ ולמעלה מ-2,000 ק"מ. אחרי הכל, רק 10 שניות מפרידות בין האלוף הדני לסגנו הסלובני, שמפגינים רמה מדהימה בעליות והופכים את המהדורה של 2023 לאחת המרתקות שהיו בהיסטוריה.

במיתולוגיה של הטור דה פראנס כולם שמעו על גרג למונד, שחרך את מסלול הנג"ש בפריז וקבע מהפך ביום האחרון של הטור ב-1989. הרוכב האמריקאי גבר על לורן פיניון, יקיר האומה הצרפתית, ב-8 שניות בלבד בסיכום הכללי. זה עד היום נחשב למרוץ הצמוד ביותר בתולדות הטור דה פראנס, על כל 109 המהדורות הקודמות שלו. היו גם פערים קטנים מאוד, כמו הניצחונות של אוסקר פריירו ואלברטו קונטאדור ב-2006 ו-2007 בפחות מחצי דקה, אבל זה קרה לאחר פסילתו של פלויד לאנדיס וסילוקו של מיקל ראסמוסן בגלל פרשת סמים.

וינגגור מחזיק בחולצה הצהובה לאחר ההתקפה האדירה שלו בקטע השישי במארי בלאנק, אבל פוגצ׳אר, שכבר זכה בניצחון אחד בקוטרה (קטע 7), היה שם כדי לקזז את ההפרש ביותר מחצי דקה מאז. הסלובני היה קצת יותר פעיל ואקטיבי מהיריב הדני שלו, שבעיקר התמקד במגננה על החולצה הצהובה בשבוע האחרון, ולפי שעה קשה לזהות מי הרוכב שמגיע במומנטום טוב יותר לשבוע האחרון. שני הרוכבים כבר קבעו שיאי טיפוס בקול דה טורמאלה ובעליות אחרות ונראים בכושר אדיר.

נדמה שיש שלושה שלבים שיכולים להכריע: שלב 16 מחר והיחידי נגד השעון בקומבולו, שלב 17 בקורשאבל ושלב מספר 20 במרקסטין. אם יש למישהו יתרון בנג"ש, הרי שזה לוינגגור, לכאורה, כי הוא יזנק 3 דקות אחרי פוגצ'אר, ובאופן פסיכולוגי יקבל יתרון ואינפורמציה מה עשה יריבו וכמה חזק הוא צריך ללחוץ על הגז כדי לגבור עליו בנג״ש ההררי, עם עליה אחת מדורגת בקטגוריה 2 לאורך 22.4 ק"מ. צריך לזכור כי הרוכב של יומבו ויסמה הקדים את פוגצ׳אר במספר שניות בשני שלבי הנג"ש שנערכו בשבוע השלישי בטור בשנתיים האחרונות, כך שזה גם יכול להסתמן כיתרון. בכל מקרה, גם הפעם כולם צופים לפערים קטנים.

התוצאות של הנג"ש גם יכתיבו את מה שיקרה בקטע הרצחני באלפים ביום רביעי, כאשר הרוכבים יטפסו למעלה מ-5,000 מטרים כולל לקול דה לוזה – הפסגה הגבוהה ביותר בטור – 2,304 מטרים מעל פני הים. זה ללא ספק השלב שבו יכולים להיווצר הפערים הגדולים ביותר, בהנחה שאחד מהגדולים ימצמץ ראשון בעליה שאורכה 28 ק"מ בשיפוע ממוצע של 6 אחוזים. השלב הלפני אחרון בהרי הווז' יכלול שישה טיפוסים מפרכים כולל שניים בקטגוריה 1 והאחרון יופיע כ-8 ק״מ מקו הסיום.

פוגצ׳אר יכול לשאוב ביטחון מכך שהצליח לצמק את הפער מווינגגור ומכך שיש לקבוצתו מאיחוד האמירויות עוד נשק – אדם ייטס, שמדורג רביעי – ומשך נהדר בעליה האחרונה במון בלאן לפני יום המנוחה. בנוסף, לדעת רבים יומבו ויסמה איננה חזקה כפי שהיתה בשנה שעברה, כשספ קוס היה מעורב בתאונה אתמול ולא הצליח להגיע עם המובילים לפסגה בסנט ג׳רבה מון בלאן. בכל מקרה, בסוף הכל תלוי ברגליים של וינגגור ופוגצ׳אר וביכולת שלהם להתאושש בשבוע האחרון. זה הולך להיות שבוע אדיר.

בנוסף למאבק הענקים – קרב גדול מסתמן גם על המקום השלישי. קרלוס רודריגס מוביל כרגע ב-19 שניות על פני אדם ייטס, שמשחק תפקיד כפול, גם בעזרה לפוגצ'אר וגם, כמובן, בניסיון להשיג את הפודיום בפריז. הספרדי והבריטי נראים כמו השניים היציבים ביותר בשבוע השני ואחד מהם צפוי להגיע למקום השלישי אלמלא נפילה רצינית בימים הקרובים. הרוכב שמדורג חמישי, ג'יי הינדלי, עדיין במשחק ובפיגור של יותר מדקה אחרי רודריגס, אך האוסטרלי הדרדר בימים האחרונים ויקווה למצוא כוחות מחודשים בששת הקטעים שנותרו עד לסיום הטור הנפלא הזה.