טסלה דיווחה בשבוע שעבר שהיא מבצעת הוזלה נוספת בכמה דגמים, העיקרי שבהם הוא מודל 3 שהופחת בישראל קרוב מאוד למחיר הרכישה המקורי שלו לפני שנתיים בדיוק, 190 אלף שקל, וכעת משפר את מעמדה של החברה בישראל מול המתחרים הסינים הרבים. אבל האם הטקטיקה שבה נוקטת טסלה עשויה לגרור להוזלות מחיר של כלי רכב חשמליים בקרב המתחרים באירופה - עם השלכה ישירה על המחירים בארץ?
סימנים ראשונים לכך שטסלה מצליחה לגרום לחשש בקרב יריבים, מגיע כעת מקבוצת רנו. על פי דיווח של סוכנות הידיעות 'רויטרס', עולה כי הצרפתים בוחנים את מחירי המכוניות החשמליות של החברה (כרגע מדובר על רנו בלבד, ניסאן עדיין לא בתמונה) על מנת שיוכלו להשאר תחרותיים מול גלי הפחתות המחירים של טסלה, לאחר שהיא הוזילה את מחירי מודל 3 בצרפת, כמו גם בסינגפור, סין וכמובן בישראל; מחיר מודל 3 בצרפת התייצב כעת על 41,900 יורו, מול 42 אלף יורו תמורת רנו מגאן חשמלית.
"אנחנו בעיצומו של ניתוח כלכלי. נבדוק כל מדינה, כל שוק, ונוודא איפה אנחנו צריכים לעשות שינויים כדי להשאר תחרותיים מול טסלה", אמר פבריס קאמבולי, ראש חטיבת המכוניות בקבוצת רנו. עוד הוא מציין כי הסרת דגמים לא רווחים מהיצע רנו והקצת משאבים לרכבים חשמליים הוכיחה כמשתלמת, לאחר שהמותג רשם עליה של תשעה אחוזים ברווחיו ברבעון האחרון - לא מעט בזכות הרכבים החשמליים החדשים.
על אף שבישראל אנחנו רק בתחילתה של המהפכה החשמלית של רנו (נוציא מהקשר זה את בטר פלייס כמובן), החברה מדורגת שלישית במכירות רכב חשמלי והיברידי באירופה מאחורי טסלה ופולקסווגן - והשפעתה עתידה להתרחב עוד יותר כאשר מותג התקציב הרומני, דאצ'יה, יזניק שורה של כלי רכב חשמליים במחירים נמוכים בכל היבשת המערבית.
אפשר לתלתות את ההוזלות של טסלה במגוון נימוקים לוגיסטיים, ואולי גם בשל העובדה שהרכב עצמו נמצא לפני החלפה ברכב מעודכן משמעותית בהמשך השנה. אולם יחד עם ה"בשורה" הצרכנית שמגיעה לישראל, שיטה זו מציבה את הלקוחות של טסלה על אי של חוסר וודאות, הן מצד עיתוי הרכישה לאור ההוזלות האקראיות, והן לגבי שוויו של הרכב בזמן מכירתו ליד נוספת.
לפחות בשלב זה, ההחלטות האסטרטגיות של היצרנים העולמיים לא משפיעות על היבואנים הגדולים בארץ ולכן, מוקדם מאוד לומר אם בכלל, ולאור התייקרות המשלוחים ושערי החליפין, נוכל לדווח אודות ירידת מחירים דרמטית בדגמים החשמליים בישראל.