תקן יורו 7 החדש ממשיך לעורר מחלוקות בתוך תעשיית הרכב. הדרישות החדשות של תקנות זיהום אוויר מצד האיחוד האירופי מעוררות קול מחאה גדולה ככל שנוקף הזמן, ולאט לאט מסומנים הקורבנות הראשונים של המהלך הרגולטורי שצפוי להכנס לתוקפו בעוד שנתיים; מותג סקודה, והאיגודים שלו כבר הודיעו לאחרונה כי המותג הצ'כי עלול לאבד בשל כך שלושה דגמים, שניים מהם לפחות נחשבים לכלי רכב משמעותיים מבחינת רווחיות ונגישות.
איגוד התעשיינים האירופיים, בראשותו של לוקה דה מיאו, כבר הביע את אי הסכמתו בנושא - בנוסף לדיון שכבר נערך כדי לעכב את כניסתו של תקן יורו 7 לתוקף. כלי התקשורת באירופה מזהירים מפני השלכות שיפגעו דווקא בשכבות החלשות, בראשן התייקרות מחירי המכוניות החדשות, שכן אלה במגמת עליה - וכך יימשך המצב באמצע העשור עם תקנים עוד יותר מחמירים והמעבר לרכב החשמלי. בתוך כך, בסקודה מתריעים שהיצרן עשוי לאבד נכסים חשובים שאסור להקל בהם ראש: "את הקטנים מקריבים", כך אמר בכיר בחברה.
נשיא מועצת העובדים של סקודה, ירוסלב פובשיק סימן שלושה דגמים, שניים מהם כאמור מרכזיים - שיש להם סיכויים גדולים לסיים את חייהם מוקדם מהצפוי - ללא יורשים פוטנציאלים באופק: סקודה קאמיק, סקאלה ופאביה היו צועדים ישירות אל התהום אם תקן יורו 7 ימשיך במתכונת הנוכחית שלו ויוטל רשמית ב-2026, מה שמתורגם, מעשית לפרידה מנפח מכירות עצום עבור המותג.
השלושה מייצגים 31 אחוז מסך המכירות הכולל של סקודה. הקאמיק, שמתיחת הפנים שלו תחשף ב-2023, סיים בשנה שעברה עם 96,300 יחידות, אחריו מנוע הצמיחה פאביה עם 92,700 יחידות, ורחוק מאחור, סקודה סקאלה, שעשתה את בכורתה העולמית כאן בישראל, פתח תקווה (מכל המקומות) עם 39,500 יחידות. דווקא הסקאלה לא נחשבת לאבידה מי יודע מה כואבת במיוחד עבור היצרן אבל נשיא ועד העובדים מחדד כי היעלמותם של השלושה היא תוצאה של התייקרות כה משמעותית, שתהפוך אותם לבלתי כדאיים ממילא.
בכירים של סקודה ופולקסווגן יערכו פגישה בבריסל באפריל הקרוב, ויעבירו לוועדת התחבורה את כל החששות שעולים כרגע מהמתכונת של תקן יורו 7. פובשיק ציין כי "בדרך זו נוכל להפעיל מכבש לחצים בבריסל. כבר חוויתי אישית כל מיני סוגים של מחאות בבריסל, אני עצמי הייתי שם לפחות ארבע פעמים, למשל כשהגנו על חוק פולקסווגן. בפעם האחרונה היו לנו שם עובדי פלדה. ואם השלושה האלו יעלמו - פירושו הדבר גם ביטול מקומות עבודה".