מכירות סיאט באירופה ירדו ב-45% ביולי וב-42% באוגוסט. אלה הן עובדות. אך האם זו תוצאה של כרסום בפופולריות של המותג הספרדי או שילוב של כמה גורמים שעליהם אין שליטה? לפחות מבחינה תפעולית, נראה שסיאט נמצאת בחלק האחורי של שרשרת האספקה של פולקסווגן שמנסה לסגור על מוליכים ושבבים כדי להחזיר את פולקסווגן לתפוקה רגילה. התשובה אם כן אינה חד ממדית. אך נראה שמבחינת הקונצרן הגדול באירופה, נתונים אלה משקפים שמשהו במערכת חייב להשתנות - ואולי בצורה קיצונית.
למרות שתומאס שייפר, מנכ"ל הקונצרן מאשר שסיאט תמשיך להתקיים כרגע כיישות עצמאית' על אף כל הבעיות בהיקף המכירות והקשיים הלוגיסטיים, הוא גם אמר בראיון לכלי התקשורת האנגליים ש"קופרה היא העתיד של סיאט". הבוס של קבוצת פולקסווגן אף מחדד את המסרים: "קופרה היא המצאה מחדש של סיאט כדי להתקדם למקומות שלא היינו בהם. כלומר, קופרה תתקדם מהר יותר לעבר חשמול".
עוד הוא אומר "אנחנו עדיין עובדים על תוכנית עבור סיאט. הכל טוב עד 2028 או 2029. זה מותג כניסה ללקוחות צעירים. זה עבד באירופה, כלומר בספרד, בריטניה ואוסטריה. עתידה של סיאט מובטח, למרות שאינה רווחית ואינה יכולה לעמוד בקצב הצמיחה של המותג האחות שלה, קופרה. אנחנו לא הורגים את סיאט. אנחנו רק צריכים להחליט על עתידו".
כמעט בכל שוק מרכזי באירופה, וגם בישראל, המותג הספרדי, שנרכש על ידי פולקסווגן ב-1986 (ובשליטתו המלאה מ-1990) זכה להצלחה חסרת תקדים עם דגמים כמו איביזה, אטקה ולאון, אך בשנים האחרונות הוא נתקל ביריבים חדשים וכן דעיכה ברמת החדשנות שלו, בעוד שהיצע הדגמים המצומצם של קופרה חווה עלייה מטאורית במכירות בזכות המיקוד שלו לכוון ספורטיבי ופניה לקהל שצמא להרפתקאות. רעיון אחד, תאורטי, לעתיד של חברת סיאט שהוזכר על ידי תומאס שפר הוא הפיכתו למותג ניידות חשמלית. זה יכול להבטיח לסיאט מקום בקבוצת פולקסווגן מבלי להכנס למחלוקות עם מותגי ליבה, במיוחד סקודה שנמצאת בעיצומה של מהפכה מיתוגית וחשמלית.
סיאט מפתחים צדדים טכנולוגיים שכרוכים בתחום הניידות, וכבר הציגה את הגרסה שלה לרנו טוויזי, המינימו, בנוסף למספר קורקינטים חשמליים שמיועדים לפקקת בתוך ערי אירופה. בינתיים, אומר שייפר, קופרה לא תהיה מותג שמטרתו העיקרית לרפד את קופת המכירות (כי הם לא מיועדים לכך, בין היתר). לדבריו, קופרה תהיה בעלת "מיצוב חזק" בתוך הקבוצה, המכוונת ל"קהל צעיר ומרדן".
למרות התחזיות הפסימיות משהו, סיאט איננה חברה פריכה מבחינה כלכלית. הדגם הנמכר ביותר של החברה, ארונה ממשיך לקצור הישגים באירופה וכך גם האיביזה. יחד עם זאת, בהקשר המקומי, בישראל חווה מותג סיאט תנודות לא סימפטיות בשנים האחרונות, ונראה שגם אצלנו הקבוצה הספרדית מתקשה לשחזר את הימים הגדולים של האביזיה שבעבר הייתה הסופר מיני הנמכרת מסוגה; על פי דוח איגוד היבואנים שהתפרסם בספטמבר, עולה כי מתחילת השנה (ינואר-ספט') ירדו מכירות סיאט בארץ בשיעור של 55%, בעוד מותג קופרה מזנק בכמעט 120% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד; בתשעה חודשים בלבד נמסרו 2,198 יחידות מדגמי קופרה בישראל.