גם כשמדובר בלהקת המעודדות, מכבי תל אביב תמיד נחשבה למובילה בכדורסל הישראלי. בזמן שבאולמות כדורסל רבים להקות המעודדות הקלאסיות פינו את מקומן ההיסטורי, במכבי ת"א בכל משחק בהיכל הרקדניות הן עדיין חלק מההצגה. לפני המשחק, וכמובן בפסקי הזמן.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
אבל בתקופה האחרונה משהו קרה. כמה קבוצותNBA כמו סן-אנטוניו ואורלנדו סגרו את להקות המעודדות ונימקו כי הן כבר לא מתאימות לרוח התקופה. גם באירופה, קבוצת היורוליג אלבה ברלין הגיעה למסקנה שהופעה של נשים צעירות בצורה הזו במהלך המשחקים לא ראויה יותר לקבוצה. במקביל, בארה"ב פורסמו כתבות שחושפות לכאורה את האמת שמאחורי החיוכים. דיווחים שעוסקים בהטרדות, חוסר תגמול הולם ואפליה על רקע מגדר.
"אנחנו מדברים על להקת עידוד של נשים צעירות, שלבושות בלבוש מינימאלי לעיני קהל גדול – ברובו גברים, כך נוצרת היררכיה מגדרית מעוותת לחלוטין", הסביר פרופסור אילן תמיר, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל וחוקר אורח בהרווארד. "הנשים משרתות איזשהו תיאבון, מנסות לייצר עניין לגברים שבאו בכלל למטרה אחרת".
גם בישראל יש כמה קבוצות שכבר עשו שינוי. בהפועל תל אביב למשל, מופיעה להקת ברייקדאנס משולבת של בנות ובנים. "מהיום שעלינו לליגת העל, חשבנו שזה לא ראוי", סיפר רמי כהן, יו"ר הפועל ת"א בכדורסל. "חיפשנו פתרונות אלטרנטיביים". בהפועל ירושלים משולבים גם פעלולנים, ואילו הרקדניות מופיעות בלבוש צנוע יותר – בעיקר מתוך התחשבות בקהל הדתי שאכלס חלק גדול מהיציעים.
עם זאת, לא כולם מוכנים ליישר קו עם התופעה. "הרקדניות שלי אף פעם לא מוחפצות", אמרה גל גולד, רקדנית וכוראוגרפית של רקדניות מכבי ת"א. "גברים יהיו גברים תמיד, לא משנה מה". טל מלכה, קפטנית הקבוצה סיפרה: "אנחנו באות לעשות את העבודה שלנו, להופיע. יש המון כבוד כלפינו, אף פעם לא קיבלנו הערה סקסיסטית".
"אני רואה פה את משחקי ה-NBA בבית, והדבר הראשון שעולה לי זה 'יואו, איזה כיף למעודדות'", סיפרה יעל דואני, חברה בקבוצת המעודדות של מכבי ת"א בעבר. "בתור מעודדת הרגשתי יפה, רקדנית טובה. אם יבואו ויגידו 'זה לא מתאים', אז עוד פעם אתם מחליטים עליי. אל תחליטו עליי, תודה".
החוויה של מעודדות רבות תישאר טובה גם היום, אבל למען האמת, אפילו במכבי ת"א נראה שהחלק שלהן בערב כולו יצטמצם מאוד, כאשר גם במכבי שומעים את הקולות שדורשים רפורמה. "אנחנו הולכים על חבל דק", אמר דורון ג'מצ'י, סמנכ"ל שיווק וקשרי הקהילה של הקבוצה. "אני שומע את הדיבורים, עדיין רוב הקבוצות חושבות שיש לזה מקום. נכון להיום יש מחשבות, אבל אנחנו עדיין לא שם".