רגע לפני החגים ואחרי קיץ של מחאה חברתית סוערת, נפתחים בימים האלה בשקט יחסי מספר קניונים ומרכזים מסחריים חדשים במרכז ובפריפריה. קבוצת "עזריאלי" פתחה בימים אלה שני מרכזי קניות בצפון: קניון עכו ובו כ-50 חנויות, וקניון קריית אתא הכולל כ-60 חנויות.
גם ירושלים התחדשה במרכז קניות חדש: קניון רמות שבשכונה שבבירה כולל כ-80 חנויות. וביקנעם הוקם "קניון G" – שבתוכו יפעלו כ-65 חנויות.
מתחמים מצומצמים יותר בשטחם הוקמו בנתניה, שם נחנך מרכז מסחרי באזור התעשייה ובו כ-17 חנויות. במקביל, רכשה קבוצת עזריאלי את "קניון עיר ימים" שבעיר. קבוצת "גזית-גלוב" צפויה להשלים בקרוב את בנייתו של קניון נוסף – הפעם בפתח תקווה.
"ריבוי שטחי המסחר, לאו דווקא בקניונים, גורם לתחרות בין הרשתות ולאותה ירידת מחירים שאנו חווים כבר כמה שנים", הסביר עופר שחטר, מנכ"ל "פרומול".
62% מהישראלים מגיעים לקניון מדי חודש
אבל האם יש באמת מקום לכל כך הרבה מרכזי קניות ברחבי הארץ? כיום קיימים בישראל הקטנה לא פחות מכ-250 מרכזי קניות וקניונים פעילים – שמגלגלים כ-100 מיליארד שקלים בשנה. למרות הכל, חלקם פשוט אינם שורדים.
ב"תחרות" שבין מרכזי הקניות לקניונים, מעדיף הצרכן הישראלי את האחרונים – ובגדול. לפי נתוני משרד התמ"ת, מבקרים כ-62% מהישראלים בקניון בכל חודש, עם 3 ביקורים וחצי בממוצע בכל חודש. כל אלה, בהשוואה ל-46% מהישראלים שמבקרים בחנויות במרכזי הערים מדי חודש. 39% מהישראלים נותרו נאמנים לשיטה ה"ישנה", ומבקרים מדי חודש בשווקים.
באופן לא מפתיע, מהווים הקניונים חלק חשוב יותר בחייהם של הצעירים בישראל. בני שכבת הגיל 18-24 דיווחו כי הם מגיעים לקניון כ-4 פעמים וחצי מדי חודש, כשבכל פעם הם מקדישים כשעתיים מזמנם לביקור שם.
גם המפה שבתוך הקניונים השתנתה בשנים האחרונות: בעלי עסקים קטנים רבים שפתחו שם את חנויותיהם לא הצליחו לשרוד וכך מוקדי בילוי כמו בתי הקולנוע, שבלא מעט מקרים נאלצו לסגור את שעריהם.