כמעט כל שרי ממשלת ישראל מטפחים חשבונות פעילים ברשתות החברתיות, ואחריהם עוקבים מיליוני ישראלים. לחשבונות של השרים כוח רב וחשיפה רחבה, אך נראה שאת מרבית החשיפה שלהם מנצלים השרים כדי לעסוק בעניינים שאינם קשורים למשרד שבראשו הם עומדים. לפי ניתוח חברת "סקופר" שמפורסם ב-N12, רק 832 מתוך 1,770 פרסומים של השרים במושב הכנסת האחרון התקשרו לעבודת משרדם - 47% בלבד.

יש להדגיש שחלק ניכר מהפרסומים של השרים עוסקים במלחמה בעזה, ופרסומים רבים נוגעים לחטופים ולנופלים, פוסטים אלו נוגעים לתפקידם הציבורי של השרים, אך אינם נספרים ככאלו שקשורים למשרדם. הניתוח נעשה בעזרת המערכות של "סקופר" לניטור שיח ברשת, שעקבו אחר הפייסבוק והטוויטר של שרי הממשלה בין 19 במאי ל-25 ביולי. ההבחנה התבצעה באמצעות שימוש במילות מפתח הנוגעות לתחום הפעילות של השר, ובנוסף לכך אנליסט תיקף את הנתונים על מנת לוודא את דיוקם. פוסטים זהים שפורסמו בכמה רשתות נספרו פעם אחת.

 

 

נראה שיש שרים שמעבירים חלק ניכר מזמנם בעיסוק בנושאים שאינם קשורים כלל למשרד שעליו הם מופקדים. לדוגמה, לפי נתוני סקופר, שר החקלאות אבי דיכטר פרסם 28 פוסטים מאז תחילת מושב הכנסת - ואחד בלבד היה קשור לענייני משרדו, כאשר רוב פרסומיו של דיכטר עסקו במצב הביטחוני ובסוגיית 'היום שאחרי'. השרה להגנת הסביבה עידית סילמן התבטאה ברשתות רק 3 פעמים מאז תחילת המושב, ואף אחת מהן לא הייתה קשורה לאיכות הסביבה. פעם אחת תקפה סילמן את הממשלה הקודמת, פעם נוספת הגנה על ינון מגל, ופעם שלישית התייחסה לנאום נתניהו בקונגרס.

לפי הניתוח, שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי היה השר שהתבטא הכי הרבה ברשתות בחודשיים האחרונים. שיקלי העלה 190 פרסומים, אך רק 6% מתוכם עסקו ביהדות התפוצות או באנטישמיות. במקום זאת, שיקלי עסק במגוון רחב של נושאים, כולל תקיפת יריביו הפוליטיים וחלוקת שבחים לראש הממשלה נתניהו.

השר דודי אמסלם בריאיון (צילום: פגוש את העיתונות, חברת החדשות)
אמסלם, ניצל את הרשתות בעיקר כדי לתקוף את יריביו|צילום: פגוש את העיתונות, חברת החדשות

נתון דומה עולה מחשבונותיו של השר במשרד המשפטים דודי אמסלם, שהקדיש את הרוב המכריע של פרסומיו לתקיפת האופוזיציה ומתנגדי הממשלה, ורק 9% מפרסומיו התייחסו לעניינים משפטיים. שרת התחבורה רגב התייחסה לענייני משרדה רק ב-31% מהפרסומים שלה, בעוד שהרבתה לעסוק בנושאים פוליטיים ובהדיפת תחקיר "המקור" נגדה.

מנגד, יש שרים שעסקו ברשתות כמעט אך ורק בתוכן המקצועי של המשרד שלהם. כל הפרסומים של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר והשר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי עסקו בענייני משרדם, וגם שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ ישראל כ"ץ, שפרסמו יותר מ-200 פוסטים בחודשיים האחרונים, עסקו בענייני משרדם ביותר מ-93% מהפרסומים שלהם.

עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שיקלי, שיאן פרסום הפוסטים בממשלה|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הנתונים מדברים בעד עצמם. בעזרת ניתוח הנכסים של הפוליטיקאים ניתן להבין מה הנושאים החשובים ביותר לכל שר", סיפר יונתן חסידים, מנכ"ל חברת סקופר המתמחה בניתוח קהלים ברשתות החברתיות, ל-N12. "מעניין לראות כיצד כל שר תופס בצורה שונה את השימוש בנכסים הדיגיטליים שלו - יש כאלה שמרגע שמונו לתפקיד מקדישים את החשיפה שלהם לקידום העשייה המקצועית, כאלה שהפרופילים שלהם פוליטיים ב-100% וכאלה שמבינים שהתפקיד גם משרת אותם פוליטית ומעלה את החשיפה שלהם, ולכן משלבים בין תוכן מקצועי לפוליטי".

שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: חדשות 12)
דיכטר, רק פוסט אחד שקשור למשרד החקלאות|צילום: חדשות 12