סטודנטים רבים מוציאים אלפי שקלים על הכנה למבחני פסיכומטרי כדי להתקבל ללימודים גבוהים. מחקר חדש, שהתפרסם השבוע, חשף דרך חדשה ויצירתית להעריך אינטליגנציה - סריקה של ארבע מערכות המוח והקשרים ביניהן, שהצליחה לנבא את היכולות השכליות שלנו.
המחקר נערך באוניברסיטת אילינוי בארצות הברית ותוצאותיו תועדו בכתב העת "Human Brain Mapping". החוקרים גייסו 297 סטודנטים לתואר ראשון וכל אחד מהם התבקש לעבור סדרה מקיפה של מבחנים, שנועדו למדוד מיומנויות שכליות. לאחר מכן, הסטודנטים נסרקו בבדיקת MRI.
כאשר החוקרים בחנו את סריקות המוח, הם גילו התאמה בדרגה גבוהה - בין רשתות-מוח שהיו מקושרות זו לזו ברמה גבוהה - לבין ציונים גבוהים במבחני האינטליגנציה. כלומר: הדמיית המוח הצליחה לספק לחוקרים מידע על סיכויי ההצלחה של הסטודנט במבחן.
איתי עניאל, חוקר מוח וזיכרון, הסביר: "המחקר בחן את היכולת שלנו לנבא אינטליגנציה. עד היום אינטליגנציה אובחנה על בסיס מבדקי מיומנויות, אך כיצד מתבטאת האינטליגנציה במוח? המחקר הזה הראה את הקשר בין רשתות מוחיות, שעובדות יחד בשיתוף פעולה. התפיסה הרווחת הייתה שיש אזורים מסוימים במוח, שרלוונטיים לאינטליגנציה, וזו האונה הקדמית שמבדלת אותנו מיתר בעלי החיים".
לדבריו של עניאל, החוקרים, שבדקו את הקשר בין סריקות MRI לבין תוצאות המבחנים - הצביעו על מסקנה אחרת. "ניתן לראות קשר ישיר בין המדדים המוחיים, לבין הצלחה במבחנים. ייתכן שבשנים הקרובות נוכל להשתמש בסריקות מוח לבדיקת אינטליגנציה. גם במבחנים כמו פסיכומטרי יש סטיות תקן, ההבנה של פעילות הרשתות-המוחיות תסייע לנו לנבא את יכולות האדם", תיאר עניאל.
"היכולת של בני אדם לפתור בעיות מורכבות - קשורה למבנה המוח שלהם"
בעבר, חוקרי אינטליגנציה סברו כי קליפת המוח הקדם-מצחית היא זו שממלאת תפקיד מפתח בתהליכים קוגניטיביים כמו: תכנון, פתרון בעיות וקבלת החלטות. תיאוריות חדשות יותר בתחום מתמקדות ברשתות-המוח השונות וברמת הקשר ביניהן, על פי המחקר האמריקני, ככל שהקשרים חזקים יותר - כך סיכויי ההצלחה עולים.
פרופ' אהרון ברבי, מומחה לפסיכולוגיה, ביו-הנדסה ומדעי המוח באוניברסיטת אילינוי, שהוביל את המחקר, כתב: "כדי להבין את היכולות הקוגניטיביות העומדות בבסיס האינטליגנציה, מדעני מוח מנתחים את היסודות הביולוגיים שלהם במוח. המחקר הזה הוא חלק מהתיאוריות המודרניות שמסבירות כיצד היכולת שלנו לפתור בעיות מורכבות, קשורה למבנה המוח".