נוסח הרפורמה החדש של לוין–סער, שיוגש לדיון שייערך בוועדת החוקה ביום שלישי הקרוב – כולל שינוי שמביא בחשבון אפשרות של עריקה של אחד מהצדדים הפוליטיים בוועדה לבחירת שופטים לצד השני, כך אנו מפרסמים היום (חמישי) ב-N12/
הנוסח שיוגש לוועדת חוק חוקה ומשפט, קובע כי במקרה שבו "חל שינוי בהשתייכותו של חבר הוועדה לסיעות הקואליציה או לסיעות האופוזיציה, תיפסק חברותו בוועדה וייבחר חבר אחר במקומו בתוך 30 ימים ממועד השינוי". כלומר, השינוי מבטיח שאם אחד מחברי האופוזיציה עורק לקואליציה או להפך – חברותו בוועדה תופסק ויישמר הווטו של הצדדים הפוליטיים בוועדה.
בנוסף, לפי הנוסח, עולה כי ניתן יהיה להשתמש במנגנון שהציעו סער ולוין, במקרה שבו אין הסכמה בוועדה על מינוי שופטים לבית המשפט העליון, רק פעם אחת בכהונה של אותה כנסת.
לפי המנגנון בנוסח המוצע, כאשר הסתיימה כהונתם של שני שופטים בבית המשפט העליון וחלפה שנה מיום שהסתיימה כהונתו של הראשון בהם, או מיום תחילת כהונתה של כנסת חדשה, לפי המאוחר – רשאי שר המשפטים להחליט כי בחירת שני שופטים במקומם תעשה באופן הבא: חברי הוועדה מטעם הקואליציה והאופוזיציה יציעו שלושה מועמדים – שיתר חברי הוועדה יצטרכו לבחור מועמד אחד מכל אחד מהם.
עם זאת, הנוסח לא נותן מענה לכך שהחוק מתמרץ למעשה את הצדדים להשתמש במנגנון הזה ובכך להימנע מהגעה לפשרות בוועדה. המנגנון יוצר מצב שמחייב את הצדדים לבחור מתוך רשימה סגורה של מועמדים – שעשויים להיות הקיצוניים ו"הפוליטיים" ביותר.
יש לציין כי בנוסח שיוגש לוועדה, נכתב לגבי החלפת עורכי הדין מטעם הלשכה, כי במקומם יהיו "שני נציגי ציבור שהם משפטנים, שתבחר הכנסת, אחד בידי סיעות הקואליציה ואחד בידי סיעות האופוזיציה, כפי שייקבע בחוק או בתקנון הכנסת".
בנוגע לתיקון חוק בתי המשפט, נכתב בנוסח כי הנציגים הללו ייבחרו בבחירה חשאית בכנסת, "והם יכהנו כל עוד הכנסת שבה הם נבחרו מכהנת, ואם תמה כהונת הכנסת – שהכנסת החדשה תבחר חברים אחרים במקומם", וכי נציגי ציבור אלה צריכים להיות "בעל ניסיון בייצוג בפני בתי המשפט".
שינוי נוסף שעולה מהנוסח הוא שכעת מי שיהיו רשאים להציע מועמדים לשופטים, בניגוד למצב כיום - הם שני חברי הוועדה כאחד ולא שלושה חברי ועדה כאחד. תחולת השינוי בחוק, כפי שנכתב בנוסח, היא מיום כינוס הכנסת הבאה.
הנוסח לא נותן מענה לביקורת על כך שהוועדה לבחירת שופטים תהפוך להיות פוליטית ושלא יינתן בה משקל מספק למקצועיות של השופטים. אחד מהחששות המרכזיים שהצביעו עליו המתנגדים למתווה, הוא ששופטים שמעוניינים להתקדם, יחששו לפסוק לפי הדין ולפי הראיות בתיק, על מנת שלא להרגיז את חברי הוועדה שישקלו יום אחד את מועמדותם.
לוין וסער מבקשים לאשר את המתווה שלהם על בסיס הצעת חוק יסוד השפיטה, שעברה בקריאה ראשונה בפברואר 2023, והקנתה לקואליציה שליטה מוחלטת בוועדה לבחירת שופטים. הצעה זו נחשבה לסממן הבולט ביותר של המהפכה המשפטית. על מנת לקצר תהליכים, ועל אף שההצעה הנוכחית שונה באופן משמעותי מהקודמת - אתמול ועדת החוקה אישרה פה אחד לחדש את הדיון על אותה הצעת חוק לקריאות שנייה ושלישית. בהתאם לכך, הוועדה תדון על הנוסח החדש של הצעת החוק, ביום שלישי הקרוב.
יתר פרטי ההצעה הם כפי שהציגו לוין וסער: ניתן יהיה למנות שופטים לבית המשפט העליון ברוב חברי הוועדה ללא וטו של השופטים בוועדה, אך במקרים של שופטים במחוזי ובשלום – תידרש לפחות הסכמה של אחד מהשופטים בוועדה. כמו כן, נציגי לשכת עורכי הדין יוחלפו בשני עורכי דין: אחד שתבחר הקואליציה ואחד שתבחר האופוזיציה, ובחירת השופטים תעשה רק בהסכמה של לפחות אחד מנציגי האופוזיציה עם הקואליציה.