המפכ"ל לשעבר רב ניצב בדימוס משה קראדי הגיב הערב (שישי) ב"שישי בחמש" על מינויו המסתמן של חה"כ איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי והדגיש כי "המשטרה לא יכולה להיות מזוהה פוליטית".

אילו אתה היום מפכ"ל המשטרה, היית מתפטר?

"השאלה של להתפטר, כשאתה עומד בראש הארגון, היא שאלה מאוד מורכבת. מפכ"ל צריך לשאול את עצמו שתי שאלות - באם בהתפטרות שלי אני אביא לשינוי בארגון ולטובת הארגון? והאם אני מסוגל למנוע או לא את מה שמבקשים לעשות. ממה שקראתי אתמול בסעיף 5.1.1 בהסכם הקואליציוני עם עוצמה יהודית, ההסכם הזה אומר שסמכויות המפכ"ל יועברו לשר לביטחון הפנים או לשר לביטחון לאומי, ביחס כמו שקיים בין שר הביטחון והרמטכ"ל, ושהתקציב ינוהל על ידי השר לביטחון פנים. במקרה הזה, המפכ"ל הופך להיות במקרה הטוב חניך תורן, וזה מה שנשאר לו לעשות במשטרה - אז ברור שבמצב הזה הייתי מתפטר מהתפקיד". 

בעבר, בשיחות סגורות, מתח המפכ"ל קובי שבתאי ביקורת קשה נגד בן גביר. אמר שהוא אחראי להצתת אש, למהומות ולהתפרעויות בערים המעורבות, ואילו עכשיו נראה שהוא מתנהל אחרת, יש מי שיאמרו אפילו מתחנף למפכ"ל, איך אתה רואה את הזיג-זג הזה?

"ראשית, נזכור שבן גביר נבחר בדרך דמוקרטית. יאמר לזכותו שכל מה שהוא אמר במערכת הבחירות הוא גם מתכוון לקיים, בניגוד לפוליטיקאים אחרים. לכן, השאלה על הלגיטימיות שלו היא לא רלוונטית מעצם התהליך. מה שמטריד אותי באמת זה חוט השדרה וזקיפות הקומה של פיקוד המשטרה. פיקוד המשטרה צריך להבין שאין לו מורא זולת של החוק, ולכן כל דבר שהמפכ"ל או סגל הפיקוד יתבקש לבצע והוא בניגוד לחוק, הם חייבים להבין שהם סרים אך ורק למרותו של החוק".  

המו"מ הקואליציוני - סיקור נרחב ב-N12:

קראדי הוסיף ואמר כי הוא "לא מקנא בסיטואציה שבה הוא (המפכ"ל) נמצא. מניסיון עם 3 שרים - יש לך יכולת לנהל איתם דיאלוג אם אתה רוצה. אני גם רוצה להגיד לשר בן גביר באותה ההזדמנות שלא היה צריך לשנות את הסמכויות. באופן אישי בדקתי וגם חקרתי אחורה ב-70 שנות יחסים בין שר למפכ"ל - היו חילוקי דעות, אין שום ספק. אכן הסמכויות של המפכ"ל גוברות על אלו של השר, אבל כולם בסופו של דבר הסתדרו".

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: פלאש 90)
מפכ"ל המשטרה שבתאי וחה"כ בן גביר|צילום: פלאש 90

"התקציב הוא לא מטרה, הוא כלי ניהולי בידי המפכ"ל להביא לידי ביטוי את מימוש אחריותו לתפקיד. ברגע שאנחנו מעבירים את ניהול התקציב ואת הסמכויות לשר, למפכ"ל למעשה אין יכולת להביא לידי ביטוי מי קובע את סדרי העדיפויות. המפכ"ל מנוטרל ואנחנו מאבדים את המשטרה כעצמאית. המשטרה לא יכולה להיות מזוהה פוליטית. דוגמה לכך היא הזכות להפגין. היום מי שמקבל את ההחלטה הוא מפקד המחוז, ברגע שזה יעבור לשר - ברור מה יקרה כשירצו להפגין נגדו". 

אנחנו שומעים ברחוב סנטימנט ציבורי, גם אחד החיילים אמר זאת בקולו: "בן גביר יבוא ויעשה סדר". צריך לומר זאת ביושר, אם מסתכלים היום על השטח - המצב לא טוב. אלימות, חוסר משילות ופרוטקשן. אולי צריך מישהו חזק שיבוא ויעשה סדר?

"אני חייב להודות בצער שהמשטרה נמצאת באחת התקופות החלשות שלה. היא עוברת מספר גדול של משברים - יחסי אמון בין שוטרים למפקדים, משבר ניהולי ומשבר תפקודי, ואכן יש לשפר את המצב, אך לא תמיד המשטרה אשמה. המשטרה הייתה שנתיים ללא מפכ"ל במינוי קבע. יש לנו היום משטרה חלשה זה עובדה. מנגד, אנחנו רואים התפתחות של אובדן של שני הנדבכים המרכזיים שעל בסיסם קיימת משטרה. הראשון זה אמון הציבור והשני זה כושר ההרתעה. לצערי שניהם קרסו". 

"במשטרה יש כוח אדם מצוין. הוא צריך את בן גביר כדי שיעביר להם תקציבים, שייפעל לשיפור תדמיתם אבל לא שינהל אותם".

תוכנית בן גביר למשרד לביטחון הפנים: שינוי הנוהל המשטרתי לפתיחה באש

אם בן גביר, כשר לביטחון לאומי, עולה להר הבית - עד כמה זה נפיץ ומסוכן?

"השאלה היא מה אתה עושה כשאתה נכנס להר הבית - האם אתה מתפלל, האם אתה תוקע בשופר או מחתן. חבית חומר הנפץ של המזרח התיכון נמצאת בהר הבית. החלטה כזאת לדעתי תעלה לראש הממשלה, כי כבר היינו בסיטואציות האלו. אין שום ספק שבדילמה כזו, כשבן גביר לא הממונה עליך והוא רוצה לעלות להר הבית - אתה בבעיה, כך שבמצב הזה על אחת כמה וכמה. אם הוא נוטל מהמפכ"ל את הסמכויות, המפכ"ל אפילו לא יכול למנוע ממנו לעלות להר הבית".

משה קראדי (צילום: חדשות 12)
המפכ"ל לשעבר קראדי: "מדינת ישראל היא מדינה אלימה מאוד כיום"|צילום: חדשות 12

האם היית מאפשר לו לעלות להר הבית?

"יהודים עלו ועולים להר הבית, ובן גביר רשאי לעלות להר הבית גם כחבר כנסת, השאלה מה הוא יעשה בהר הבית".

אנחנו חווים גל אלימות קשה. לא חולף יום בלי אירוע, בלי סרטון ובלי מקרה קיצון. איך עוצרים את זה?

"זו בעיה שלא התחילה היום. האלימות נמצאת בכל מקום: ברחוב, בכביש, במגרשי הכדורגל ובבתי הספר. המציאות שבה האלימות הפכה לדרך חיים כדי לפתור בעיות היא מאוד מורכבת, אך לפני המשטרה יש שני דברים - הראשון הוא מערכת החינוך, והשני הוא הבית. איבדנו במדינת ישראל את הסמכות ההורית, המורית ושל מפקדי צה"ל וגם איבדנו את ההרתעה והסמכות של המשטרה. צריך לעשות טיפול כולל של כל המערכות כדי להחזיר את המצב אחורה. מדינת ישראל היא מדינה אלימה מאוד כיום".