מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה ראשונה, בתמיכת 50 ח"כים וללא מתנגדים, את הצעת החוק לפיזור הכנסת ה-24. ההצעה הועברה למליאה לאחר שאושרה בוועדת הכנסת. הפיזור יושלם עד מחר בלילה בחצות (בלילה שבין רביעי לחמישי).
עוד לפני כן, חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הגיעו להסכמה שיוגדל תקציב מימון הבחירות של המפלגות בכ-30 מיליון שקלים, וזאת בזמן שבמשרד האוצר נלחמים על כל שקל מול המורים ונהגי האוטובוסים. את הדרישה להגדלת התקציב העלו בעיקר בליכוד, אך גם ח"כים ממפלגות נוספות פרט ליש עתיד ולישראל ביתנו הביעו את רצונם להגדיל את המימון.
למעשה, המימון למפלגות עבור הבחירות יגדל. מכיוון שהתקציב שאותו מקבלת כל מפלגה תלוי במספר חברי הכנסת שלה - הליכוד, שהם המפלגה הגדולה ביותר, הם המרוויחים העיקריים. המשמעות היא שכל יחידת מימון לח"כ תגדל מ-1.4 מיליון ל-1.66 מילון שקלים - עלות נוספת כוללת של כ-30 מיליון שקלים לבחירות מקופת המדינה.
חוק מימון מפלגות ניתן על ידי המדינה והוא נועד לכסות את ההוצאות של כל סיעה כגון תעמולה והסברה במהלך תקופת הבחירות. המימון תלוי במספר הח"כים בכנסת היוצאת ובכנסת החדשה. הכספים משולמים מהאוצר, ומחושבים לפי יחידת מימון - אחת לכל חבר כנסת שנבחר.
אני פונה כאן לחברי האופוזיציה ולראשיה:
— Naftali Bennett בנט (@naftalibennett) June 27, 2022
אל תפילו את חוק המטרו.
אל תמנעו מישראל מטרו כל כך חיוני.
ישראל היא מדינה מודרנית שאין לה מטרו כמו בניו-יורק, פריז או לונדון,
לכן אנחנו סובלים מפקקים אינסופיים.
אין כאן ימין ושמאל.>>
פגרת הבחירות תתחיל ביום חמישי, תקנות יו"ש יוארכו אוטומטית, הממשלה לא תעלה במהלך הפגרה חוקי בחירות ולא יובאו יותר הצעות בטרומית. על תאריך הבחירות עדיין אין הסכמה - יוצעו שני תאריכים (25.10 או 1.11), והצבעה במליאה תכריע מתי נלך לקלפי.
עוד הסכימו הצדדים להעביר את חוק מענקי תמיכה לעצמאיים שנפגעו מהתפשטות אומיקרון וכן להעביר את רפורמת נפש אחת. סוכם כי לא יעלה לדיון "חוק הנאשם" והחוק להורדת אחוז החסימה. על חוק המטרו, שאותו מקדמת שרת התחבורה מרב מיכאלי, עדיין אין הסכמה סופית. מיכאלי ובנט מנסים להפעיל לחץ של הרגע האחרון כדי להעביר את החוק.
הסיבה שהחוק לא עובר היא שהחרדים רוצים להימנע מעבודות בשבת על הפרויקט, ובקואליציה מעדיפים שמיכאלי לא תרשום הישג על שמה. בנט קרא לחברי האופוזיציה לשקול את הנושא, וצייץ: "אני פונה לחברי האופוזיציה - אל תפילו את חוק המטרו. ישראל היא מדינה מודרנית ללא מטרו לכן אנחנו סובלים מפקקים אין-סופיים".
אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה.
— Merav Michaeli מרב מיכאלי (@MeravMichaeli) June 27, 2022
השרה מיכאלי צייצה גם היא בתגובה על חוק המטרו שעליו אין הסכמה: "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".
יו"ר הציונות הדתית הגיב על הציוץ של מיכאלי בציוץ משלו: "עדיף שתתעסקי בלפתור את תורי הענק בנתב"ג אחרי שבמשך שנה שלמה לא עשית כלום". גם שר האוצר התייחס לסוגייה וצייץ: "אל תתנו יד לסחטנות של המפלגות החרדיות. אי העברת החוק יהווה פגיעה אנושה באזרחי ישראל".
במהלך הלילה טען חה"כ אחמד טיבי כי הרשימה המשותפת תתמוך בחוק המטרו. חה"כ קיש אמר כי גם הליכוד מוכן לתמוך - אך בתנאי אחד: "מוכנים להעביר את המטרו בתמורה לקביעת תאריך הבחירות ב-25.10".
שום דבר לא יעצר מרב. במקום להלך איימים על הציבור בשקרים, עדיף שתתעסקי בלפתור את תורי הענק בנתב"ג אחרי שבמשך שנה שלמה לא עשית כלום כדי להיערך לחדוש הטיסות... https://t.co/57WiAFDYQ1
— בצלאל סמוטריץ' (@bezalelsm) June 27, 2022
אני קורא לכל חברי הקואליציה, אל תתנו יד לסחטנות של המפלגות החרדיות. אסור לאפשר למיליארדי שקלים שכבר הושקעו בפרויקט המטרו לרדת לטמיון רק בגלל שיקולים פוליטיים. אי העברת החוק יהווה פגיעה אנושה באזרחי ישראל ובהתפתחות המדינה. #חוק_המטרו_מוכרח_לעבור
— אביגדור ליברמן (@AvigdorLiberman) June 27, 2022
חוק המטרו הוא התשתית החוקית לפרויקט שעלותו כ-150 מיליארד שקלים. בלי שהחוק יעבור לא יתאפשר הפרויקט כולו יתעכב.