ללכת במשרד ולהרגיש ביער? כך ניסו דוד קדישביץ וצוות העבודה לעצב את המשרד של חברת אוטודסק בתל אביב. מאז שהוא זוכר את עצמו הוא מחובר לטבע, רואה את הירוק בעיניים ומרגיש בנוח כשהוא מוקף עצים וסביבו נושבת רוח נעימה. את החיבור הזה ניסה להביא קדייאשיב גם למשרד שעיצב, ואכן תחושותיו האישיות מגובות במחקרים, שהוכיחו שסביבת עבודה משפיעה באופן דרמטי על התפוקה של העובדים. 

כשנכנסים למשרדים של אוטודסק, המתפרסים על פני ארבע קומות בשדרות רוטשילד, אי אפשר להחמיץ את הנוף הייחודי. כיאה לחברה שיש לה חלק ניכר בעיצוב עולם הבנייה באמצעות האמצעים הטכנולוגיים שהיא מפתחת, היא משמשת דוגמה בעצמה – מערכות החשמל והמיזוג שפועלות בה תוכננו לחיסכון באנרגיה.

חברת אוטודסק (צילום: עוזי פורת)
"האור הטבעי קריטי לבריאות שלנו". המשרדים של אוטודסק|צילום: עוזי פורת

המעליות במשרד שקופות ומוסיפות לתחושת המרחב שהוא מספק, גם באמצעות החלונות הגדולים המשקיפים לים. הקירות, הבנויים מאריחי עץ ממוחזר, הפכו לסימן ההיכר של המשרדים, שכוללים גם חדרי ישיבות, פינות שקטות וחלל שקט לשיחות חולין. במרכז חלל העבודה יש אופן ספייס ולצידו מטבח מלא כל טוב – ממתקים, לחמים וגם מיץ תפוזים סחוט שהופכים את סביבת העבודה לאטרקטיבית. 

עיצוב בשיטת ביופיליה

עד לפני חמש שנים עסק קדייאשיב בתכנון ירוק, ואת המשרד של אוטודסק עיצבו דוד והצוות בשיטת ביופיליה, היונקת מן החיבור לצומח ולחי, עוד לפני שידע שיום אחד ימצא את עצמו שם. כיום הוא עובד במקום כמנהל מוצר בכיר, ומבחינתו זו סגירת מעגל של ממש. "אנחנו כבני אדם התפתחנו אבולוציונית מחיבור לטבע, ויש לזה קשר להרגשה המנטלית, הקוגניטיבית, הפיזית והנפשית שלנו", הוא אומר בריאיון ל-N12. "אם אנחנו מנתקים את האדם מאותה סביבה טבעית, נתחיל לראות כל מיני בעיות רגשיות, פיזיות ולחץ, והדרך לפתור אותן הרבה פעמים היא פשוט חיבור לטבע".

חברת אוטודסק (צילום: עוזי פורת)
"מפחיתים את הלחץ והסטרס, מגבירים את הרווחה". המשרדים של אוטודסק|צילום: עוזי פורת

יש כל כך הרבה עיצובים חדשניים אפשריים, למה דווקא עיצוב ביופילי?

"מחקרים מראים שאם אנחנו מכניסים אלמנטים טבעיים לתוך סביבת החיים של בני האדם ואז מחברים אותם יותר לטבע או מחקים את החיבור אליו – אנחנו מפחיתים את הלחץ והסטרס, מעלים את הרווחה, מפחיתים את העייפות ומגבירים את היכולות הקוגניטיביות של האנשים".

מה עומד מאחורי תכנון המשרדים האלו?

"כשמביטים על עץ ושיח – רמת המורכבות שלהם היא אין-סופית, יש אפשרות לקחת את הדברים האלו ולחקות אותם בכל מיני אלמנטים טבעיים שמאפשרים לך לבהות בהם. גם אור טבעי קריטי מאוד לבריאות שלנו, מחקרים מראים שמי שעובד עם אור לא טבעי חולה הרבה יותר".

חברת אוטודסק (צילום: עוזי פורת)
המשרדים של אוטודסק|צילום: עוזי פורת

אודיה ארליכסטר, בת 27 מתל אביב שעובדת בחברה כמפתחת זה כשנה וחצי, מחזקת את דבריו. "כבר כשאת עולה במעלית השקופה את רואה הרבה אור, וזה משפיע על היום. חלל העבודה פתוח ויש הרבה חלונות ותאורה טבעית שממש תורמת – זה שינוי גדול שמוסיף אנרגיות טובות ומעורר מוטיבציה".

"המשרד משקיף על הכול, יש כאן ים שנותן אנרגיה טובה, וגם במהלך היום כשאת עובדת בחלל פתוח – את יכולה להסתכל החוצה. כשיש אתגר שאני לא מצליחה לפתור אותו, אני פשוט יכולה להביט החוצה לכמה דקות, זה ממש מחזיר את הריכוז ועוזר לי לפתור את הבעיה טוב יותר", מוסיפה ארליכסטר. "יש לנו אפשרות לעבוד מהבית, אבל כשאני יכולה – אני מעדיפה להגיע למשרד, הוא מהמם, העיצוב שלו מיוחד וכל החומרים הטבעיים נותנים תחושה כיפית".

אודיה ארליכסטר ודוד קדישוויץ, מנהל מוצר באוטודסק
אודיה ארליכסטר ודוד קדישביץ, מנהל מוצר באוטודסק

ובכל זאת קדייאשיב מעדיף יותר מכול לעבוד במקום מפתיע, במעבה היער. "כשאני לא עובד כאן במשרד, אני עובד ביער – יש לי שם פינת עבודה, ושם לא צריך לחקות שום דבר, הכול קורה". אף על פי שלעובדים בחברה יש אפשרות לעבוד מהבית כאמור, הם לדבריו בוחרים להגיע למשרד: "אפקטיבי להם כאן ונעים, המקום מאפשר להם ליצור לעצמם ריכוז וסביבה נוחה".

ללכת לעבוד ולהרגיש כמו באולפן הקלטות

ברמת גן על גבול תל אביב, הרחק מבסיס האם של החברה העולמית הגדולה בתעשיית המוזיקה שבקליפורניה, פועלת יוניברסל מיוזיק ישראל. כמי שעוסקת במוזיקה ומחתימה טאלנטים מקומיים, המשרדים שלה רחוקים מלהיות שגרתיים ומעוצבים כמו אולפן הקלטות, כדי להשרות אווירה חיובית, שממנה נהנים המוזיקאים והעובדים כאחד.

יוניברסל מיוזיק ישראל (צילום: עמית סליקטר)
"יזמנו ציורי קיר של אומנות אורבנית". משרדי יוניברסל ישראל|צילום: עמית סליקטר
יורם מוקדי, מנכ
יורם מוקדי, מנכ"ל יוניברסל מיוזיק ישראל|צילום: תום חוליגנוב

בזמן שהעובדים מספקים לנו הצצה למקום הייחודי שהפך להם מזמן לבית, אנחנו יושבים במרפסת הענקית שמשמשת להם גם מקום להופעות – ומסביבנו עצי פרי וצמחים שהם מגדלים בעצמם, כמו עגבניות שרי, עצי מנגו, תפוזים ורוזמרין. "יש לנו את המרפסת המהממת הזו, שאין בהרבה משרדים של יוניברסל בעולם", אומרת עדי קדוסי, מנהלת החדשנות והפרויקטים בחברה. "מעבר למערכת ההשקיה במרפסת, גם לצמחים במשרד אנחנו נותנים יחס אישי צמוד, כי אכפת לנו מהירוק בעיניים".

 

קדוסי, בעלת מרקע של פיתוח עסקי ושיווק, היא מוזיקאית בעצמה, ולדבריה, התפקיד שהיא ממלאת כיום מאפשר לה לשלב את האהבות שלה בחיים. "אנחנו נותנים במה לאומנים ישראלים, אז יזמנו ציורי קיר של אומנות אורבנית שמדברים בשפה של יוניברסל", היא מספרת. "יש פה המון דברים שמתחברים עם הקו שאנחנו רוצים לשרטט, שהוא יצירתי, מעורר השראה, צעיר וכיפי".

עדי קדוסי (צילום: עמית סליקטר)
עדי קדוסי, מנהלת החדשנות והפרויקטים ביוניברסל מיוזיק|צילום: עמית סליקטר
יוניברסל מיוזיק ישראל
"רוצים לשרטט קו יצירתי, מעורר השראה, צעיר וכיפי". משרדי יוניברסל ישראל

מנכ"ל החברה בישראל, יורם מוקדי, שלו רזומה בתחום הבידור והתוכן, מצטרף: "יש חברות שאת נכנסת אליהן והמשרדים שלהן רגילים, ויש כאלו שאצלן יש משהו קצת אחר. אנחנו משתדלים להיות 'קצת אחרים', אבל לא ניסינו להשוות את עצמנו לשום חברה מוכרת".

שאבתם השראה מחברות אחרות?

"הסתובבנו בעולם כדי לראות חברות תקליטים אחרות. יש לנו יתרון מובנה לאומנים שרוצים לפרוץ בחו"ל – אנחנו החברה הבין-לאומית הכי גדולה, והם מקבלים פה טיפול מסוים בצוות, במקצועיות ובתקציבים. רציתי שהאנשים והאורחים ייכנסו לכאן עם חיוך מבלי שזה יהיה משרדי מדי. כשעולים בבניין אנשים לא מבינים איפה הם נמצאים, אני קורא לזה 'מערת הנטיפים', ואז פותחים את הדלת והם אומרים: 'וואו, לא חשבתי שזה נראה ככה'".

מיטל שבח, יוניברסל מיוזיק ישראל (צילום: עמית סליקטר)
מיטל שבח, יוניברסל מיוזיק ישראל|צילום: עמית סליקטר

מיטל שבח, מנהלת תחום האומנים בחברה, החלה את דרכה בגלי צה"ל ומאז הספיקה לעבוד ב-MTV ולשמש יועצת בתוכנית ריאליטי מוזיקלית. "אני עובדת צמוד עם האומנים ומעורבת בכל מה שקשור לפיתוח שלהם – לגלות אותם, לפתח אותם, לעבוד איתם על מה חשוב להם לבטא ולייחד, ולגרום לזה להתקדם בהקלטת שירים".

כששבח יושבת לצד הכלב שלה מון, שהגיע איתה למשרד, היא נזכרת ברגע שנכנסה לכאן לראשונה: "היה מדהים להיכנס למשרדים האלו, זה עולם אחר של סביבת עבודה. הסטייל כיפי והמקום מרווח".

יוניברסל מיוזיק ישראל (צילום: עמית סליקטר)
"משתדלים להיות קצת אחרים". משרדי יוניברסל ישראל|צילום: עמית סליקטר

מה את הכי אוהבת במשרד שלכם?

"אנחנו בתחום יצירתי ואומנותי – ובגלל זה חשוב שהמקום ישדר השראה, שיהיה נוח להתנהל בו ושנרגיש כמו בבית. יש פה משהו שצועק: 'בוא, שב תתרווח ותעשה את הדברים בזמן שלך', ולא משהו שצועק עבודה. לאומנים שמסתובבים פה מאוד כיף לצאת רגע למרפסת, להסתובב בחדרי המוזיקה ולהקשיב זה לזה".

יוניברסל מיוזיק ישראל (צילום: עמית סליקטר)
משרדי יוניברסל מיוזיק ישראל|צילום: עמית סליקטר

והעלויות בהתאם?

מוקדי: "זה משתלם וזה שווה את הכול. המשרד לא זול, אבל מחזיר את עצמו איך שאנחנו באים לעבודה. ככה היינו רוצים שזה יהיה".

חללי עבודה משותפים

מתחם רומס (ROOMS) נווה צדק, שנפתח בנובמבר, משקיף על חוף הים ונמצא במרחק קצר מתחנת הרכבת הקלה העתידית. אף שמדובר בחלל עבודה משותף, ניכר כי סביבת העבודה, שזמינה 24/7, נעימה ושקטה והסטנדרטים גבוהים. לרשות החברות שמחליטות לשכור משרדים במתחם עומדים מטבח מאובזר, תאי טלפון לשיחות זום פרטיות, ציוד טכנולוגי קל לתפעול, רילקס רום עם ספות עיסוי להתאווררות, שירותי ניקיון, האפי האוור ואפשרות לשכור חדרי ישיבות מבלי לבזבז את הזמן בכל המסביב, כמו תשלומי ארנונה וחשמל.

קרן פרי, בת 34 מתל אביב ואם לשני ילדים קטנים, מנהלת את מתחמי רומס בתל אביב בשנתיים האחרונות והתגלגלה לשם מתחום המסעדנות. "אני מתחילה את יום ראשון במתחם הזה שעל הים, ואז השבוע מתחיל מושלם", היא אומרת. "אני יושבת כאן עם העובדים כדי לראות מה אפשר לקדם מכל הבחינות – התפעול, המכירות והיכולות של הצוות". ולמי שמחפש את המעבר, במקום מורגש ניחוח של רשת מלונות פתאל, חברת הבת שלהם, ואפילו בשירותים מתנגנת מוזיקה נעימה.

ROOMS מתחם רומס (צילום: דור שרון)
מתחם רומס|צילום: דור שרון

איך אתם מתמודדים עם הפיתויים שמציעים משרדי היי-טק?

"חלק מהערך של חלל עבודה משותף הוא לתת הטבות וערכים של הקהילה שנמצאת. מעבר להאפי האוור שעושים פעם בשבוע כמו בהיי-טק, אפשר להגיע בבוקר, לקחת את הגלשן שפה, לשכור את המגבת מהחנות באפליקציה, ללכת למקלחת ואז להתחיל את יום העבודה – שילוב מושלם. יש לנו שיתוף פעולה עם היוגה ועם מדריכי הגלישה, כך שיש אווירה צעירה ורוגע באוויר".

"אני חושבת שכל מי שמגיע למתחם יכול להרגיש בשנייה את האווירה שנוצרת פה, זה מקל את העבודה שלנו, כי זה מוכר את עצמו", מכריזה פרי. "יש עבודה של משא ומתן, אבל אלו שטויות. ברגע שמגיעים לפה לראות ולחוות את העבודה במתחם – זהו".

מתחם רומס (צילום: דור שרון)
מתחם רומס|צילום: דור שרון

רעי כהן, בן 27 מתל אביב, מייסד חברת Stadium Israel לשיווק פרויקטים והבעלים של חברת תל אביבה העוסקת ביזמות פרויקטים, בחר להתמקם במתחם: "אנחנו אוהבים מאוד את הים ורצינו את הרוגע. אפשר לרדת לים בבוקר, לעלות להתקלח ולהתחיל את היום. אני אוהב את האווירה המלונאית ואת הסטייל".

אז מה גרם לכם לעבור לפה?

"הנוף הזה הוא לא משהו רגיל וכיף להסתכל מפה על השקיעות והזריחות. אנחנו לא צריכים להתעסק בכל נושא המשרד ולתחזק אותו, לך תשלם ועד בית וארנונה. יש לך עובדת שמטפלת בכל הדברים האלו וזה מקנה שקט נפשי, פחות התעסקות".

מתחם רומס (צילום: studio conceptbre)
צילום: studio conceptbre

"כל המערכות של הזומים והמדפסות פועלות באופן מאוד אוטומטי ומהיר, כי המתחם בנוי למספר רב של אנשים", אומר כהן. "כשיש תקלה – תמיד יש מי שפותר לך אותה ברגע, ואת הנוף הזה אי אפשר להסביר במילים. יצא לי לשבת עם לקוחות בחדר הישיבות, אנחנו מדברים על פרויקט ופתאום אומרים לי: 'תעצור, תסתכל מה אתה רואה'. הכול אדום ומדהים'".

"קשר הדוק בין חללי עבודה לבריאות נפשית"

ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי באוניברסיטת רייכמן, מסבירה: "מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על קשר הדוק בין האופן שבו אנו מעצבים את החללים בסביבה שלנו לבין הבריאות הנפשית שלנו. לעיצוב החלל, וגם לנוף הניבט ממנו, יש השפעה רבה על התחושות, על מצב הרוח, על התודעה ואפילו על מידת היצירתיות והאפקטיביות שלנו".

"העיצוב עשוי להשפיע לטובה ולעודד יצירתיות, הגברת התפוקה ואפילו יצירת אינטראקציות משמעותיות בין העובדים, אבל הוא גם עלול לעודד ריחוק וקור", מבהירה ד"ר מרגלית. "יותר ויותר מחקרים מראים שנוף לים, עצים, ירוק ופרחים, הם הרבה מעבר למותרות – הם הכרחיים להתפתחות הקוגניטיבית שלנו. כדי לספוג את ההשפעות החיוביות של הטבע צריך להיות שם. בבסיס שלנו אנחנו עדיין חיות טבע שהוצאו מסביבתן הטבעית, ולכך יש מגוון שלם של השלכות".