ברגע שחצו את הגבול, החלו הצפצופים באוזניות. המתח בתא הטייס של מטוס ה-F35 עולה: זו האינדקציה הראשונה לכך שסוללות הנ"מ פועלות ומחפשות את המטוסים התוקפים. הפעם זה קשה במיוחד לכוחות ההגנה האווירית הסורית, וטייסי ה-F35 יכולים בינתיים להתמקד באיתור המטרות על הקרקע ובהשלמת ההפצצה.

זה בדיוק התפקיד המרכזי של מטוסי החמקן של חיל האוויר – לחדור ראשונים, מבלי להתגלות, לתוך מערכי ההגנה האווירית וסוללות הנ"מ של האויב, זה יכול לקרות בסוריה או באיראן, במשימה לתקוף את המכמ"ים והמשגרים ולאפשר לחיל האוויר עליונות אווירית. עכשיו יגיעו מטוסי התקיפה, ה-F15 וה-F16, עמוסים בפצצות וללא איום הנ"מ יוכלו לתקוף את מתקני הגרעין, מחסני הנשק והבונקרים שבהם הוצבו הטילים הבליסטיים האיראניים.

לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן

"מערכות שקיימות בשטח אויב - אתה רואה אותן, והן לא רואות אותך", מסבירים מי שטסו בחמקן מעל מדינות האזור. "זה מאפשר לנו להיות צעד לפני היריב שלנו, ואז אפשר גם להחליט איך להתמודד מולו. אתה טס מעל סוללת נ"מ במדינת אויב והם בכלל לא יודעים שאתה מעליהם. אבל עכשיו גם היריבים מחפשים פתרונות ומול השינויים האלה צריך להעריך, להיות צעד אחד לפניהם".

מטוסי F35 (צילום: חיל האוויר האמריקני)
האמריקנים מעוניינים בידע ובניסיון הישראלי על מטוסי ה-F35|צילום: חיל האוויר האמריקני

100 פגיעות באתרי טילים מבלי לאבד מטוס

ב-16 גיחות חיסל ה-F35 לא פחות מ-100 אתרי טילי קרקע-אוויר מבלי לאבד מטוס אחד: זה קרה בתרגיל ה"רד פלאג" האחרון שהתקיים בנבאדה שבארה"ב. אלו לא רק ביצועים טובים - אלא ביצועים ללא תחרות. בעוד חודש ישתתפו מטוסי F35 ישראליים בתרגיל ה"רד פלאג" האמריקני - ה"טופ גאן" האמיתי של צבא ארה"ב והתרגיל הגדול, היוקרתי והחשוב ביותר לשתי המדינות. שם יתרגלו חדירה עמוקה לתוך אזורי אויב מאוימיים בטילי קרקע-אוויר, כחלק מההכנות של שתי המדינות לתקיפה באיראן.

במהלך ההשתתפות בתרגיל, הטייסים יתרגלו התמודדות עם מטוסים שמדמים מטוסי קרב - סינים ורוסים - שמתחרים במטוסים הישראליים. הכוונה היא בעיקר למטוסי סוחוי 35 שאיראן מתכוונת לרכוש מרוסיה. ומול סוללות נ"מ מתקדמות אירניות ורוסיות, שאיתן ה-F35 צריך לדעת להתמודד. סוללת טילים מתקדמת, אם לא משמידים אותה בזמן, יכולה לחרב את המבצע . את האמריקנים זה מעניין גם מסיבה נוספת - לא רק איראן אלא גם סין מצטיידות בסוללות נ"מ מתקדמות מאוד, וברקע המתיחות ההולכת וגדלה בין שתי המעצמות זו הכנה טובה לטייסים האמריקנים ואיתות לטהראן ובייג'ינג יחד, שתי ציפורים באותה תזוזת כנף.

האמריקנים זקוקים לניסיון המבצעי של הישראלים

היכולות החמקניות של ה-F35 משנות את התוכניות וההתנהגות של היריבים, וזו בדיוק הסיבה שאיראן, סין ורוסיה השקיעו משאבי עתק בטכנולוגיות גילוי. המטרה: ניסיון לאתר מבעוד מועד את מטוסי החמקן שפיתחה ארה"ב. מעטים יודעים טוב יותר מרמטכ"ל חיל האוויר, גנרל צ'ארלס ק. בראון ג'וניור, איזה איום גדול עומד בפני ארה"ב מסין: הוא פיקד על חילות אוויר-פסיפיק בתפקידו האחרון לפני שהפך למפקד החיל, כך שהוא מכיר את האזור ואת קשת האתגרים החל מסין בדרום דרך צפון קוריאה ורוסיה בצפון. ולכן האמריקנים צריכים את הניסיון המבצעי של חיל האוויר הישראלי: הטייסים הישראלים מפעילים את מטוסי החמקן כבר כמה שנים בפעילות מבצעית בשמי המזרח התיכון, והם כבר תקפו על פי פרסומים זרים בסוריה ומדינות נוספות.

מטוסי F35 (צילום: חיל האוויר האמריקני)
"אתה טס מעל סוללת נ"מ במדינת אויב והם בכלל לא יודעים שאתה מעליהם"|צילום: חיל האוויר האמריקני

ה"רד פלאג" הוא התרגיל הכי גדול והכי מאתגר, גם בקנה גודל עולמי. מדובר במותג: תרגיל שרץ עשרות שנים, עוד מימי מלחמת ויאטנם - אז נוכחו האמריקנים לדעת שהם סופגים המון אבדות. הם ניתחו את הטעויות והבינו שרוב האבדות התרחשו בחמש הטיסות הראשונות - ולכן יש צורך לתרגל לחימה בחירום באופן שוטף, כדי לא להיקלע למצב כזה שוב. 

הרעיון המכונן של התרגיל הוא להביא את הטייסים לתרגול של מצבי חירום במלחמה ברמת כשירות הרבה יותר גבוהה כדי להיות מוכנים לרגעי האמת. ה"רד פלאג" עוסק במלחמה והקונספט שלו הוא שכל בנות הברית של ארצות הברית ונאט"ו מוזמנות לתרגיל. המהות היא שיתוף פעולה מלא במהלך כל התרגיל בין המדינות, שמתמודדות מול אויב מדומיין עם אמל"ח שמותאם לאויבים של ארה"ב: טייסות אדומות ידמו את האויב בשלל תרחישים. 

מטוסי F35 (צילום: חיל האוויר האמריקני)
במוקד התרגיל: חדירה עמוקה לתוך אזורי אויב מאוימיים בטילי קרקע-אוויר|צילום: חיל האוויר האמריקני

כשרמת הסיכון עולה: זה ה"ג'וקר" של התרגיל

התרגיל הנוכחי הקרוב יהיה ייחודי, ויכלול את כל הטייסות האמריקאיות מכלל הנקודות - ולצידם רק ישראל, כ-80 מטוסי F35. שיתוף הפעולה צפוי להתגבר, וגם רמת הקושי עולה: המטוסים יתאמנו מול דור 4, כ-10% מהם מטוסי F35. זו הפעם הראשונה שמטוסי אדיר משתתפים ב"רד פלאג", והם יקבלו הרבה מאוד ניסיון בנוסף לזה שנצבר בשטח בשנים האחרונות. 

שיתוף הפעולה עם האמריקנים דרמטי מבחינתנו: עצם התרגיל הוא אירוע אסטרטגי שתורם מאוד לחיל האוויר, ומאפשר למידה אחד מהשני במהלך הטיסות המשותפות. זהו אירוע דרמטי ומתפתח: מבחינת טייסת F35, הטיסה לזירה לא מוכרת ובאי וודאות, בקצה השני של העולם, היא אימון מאוד מאוד משמעותי. לא מוגזם לומר כי זהו התרגיל הכי חשוב שקורה בשנת 2023.

התרגיל מדמה מצב של מלחמה, ולאמריקנים יש תורת לחימה עמוקה וארוכת טווח שמוכרת לצה"ל. הכוחות ה"כחולים" ניגשים למשימות נגד הכוחות ה"אדומים" (שמדמים אויב) במטרה לבצע אותן עם מינימום אבדות. מדובר במשימות ברמת סיכון מאוד גבוהה, שמכינות את הכוחות לתקיפה בעומק מדינת אויב בשיתוף של כלל המערכות. מטרת הטייס האדום היא להצליח להפיל F35, והוא הג'וקר של התרגיל.

מטוסי F35 (צילום: חיל האוויר האמריקני)
מטרת הטייס האדום היא להצליח להפיל F35, והוא הג'וקר של התרגיל|צילום: חיל האוויר האמריקני

התרגיל ברובו כולל משימות תקיפה, שבהן בעיקר ה-F35 פועל, גם פעולות "ציד" והגנה, והכול תוך שליטה ובקרה של מערך האווירי בכללותו. יש המון תלות ב-F35 להבטחת ההצלחה: אם הוא לא יעשה את המשימה על הצד הטוב ביותר, המשימה עשויה להיכשל. המטוסים עושים המון פעולות במקביל ולכן לטייס יש דברים רבים לתפעל במקביל.

איומים חדשים והיערכות לכל סיבוך בדרך

כחלק מהתרגיל, הטייסים מקבלים מידע גם משלישיית מטוסים שנמצאת באוויר. תוך כדי המשימה הם מתמודדים עם תקיפת אויב והטייס יצטרך להחליט האם להתמקד בסכנת הטק"א (טילי קרקע-אוויר) או באיום אווירי: האם במצב כזה אתה מתעסק בהגנה עצמית? הדילמות רבות והזמן קצר. הטייס הבודד בקוקפיט, שנדרש לקבל החלטות גדולות, טס בהרים ובמקומות לא מוכרים מבלי טיסה מוקדמת - וכך נוצרים איומים חדשים שהם פחות מכירים. 

אירוע אסטרטגי נוסף, עוד לפני עצם התרגיל, הוא העברת המטוסים מישראל - חציית האוקיינוס האטלנטי. מדובר במשלחת קטנה של 200 איש שכוללים טייסים, מנהלה, תקשוב, טכני ועוד. האתגר המורכב של העברת המטוסים הוא אחד שחיל האוויר יודע לעמוד בו. אז איך מעבירים את השעות הארוכות האלו בקוקפיט? את הטיסה לשם מחלקים לשלושה "לגים", כל אחד מהם יימשך בין 5 ל-8 שעות, והמעבר יתאפשר בעזרת תדלוק אווירי.

מטוסי F35 (צילום: חיל האוויר האמריקני)
אחרי המסע הארוך לארה"ב, הטייסים מישראל יעברו בהרים ובמקומות לא מוכרים מבלי טיסה מוקדמת|צילום: חיל האוויר האמריקני

טייס שיוצא לטיסה כזאת מבין שהמטוס זה הדבר הכי חשוב עבורו. במהלך השהייה באוויר משתמשים בטייס אוטומטי בחלק מהזמן - ויש מים ומזון ותוכנית מותאמת לכך. הם כל הזמן צריכים לעבוד ולבדוק כל ליטר דלק, באזור שיכול להיות מאוד מאוד מורכב, תוך תכנון קדימה. מדובר באירוע מאוד מאתגר בכל הפרמטרים. 

כשהחמקנים "יפתחו את הדרך" למטוסים החדשים

מעבר לטיסה הארוכה, יש צורך בהיערכות מבצעית לתרחיש של חילוץ: כשאתה רחוק מהבית כל תקלה קטנה יכולה להפוך לסיבוך מאוד גדול. לכן נבחרים הטייסים המנוסים ונכונים: יש תהליך הכנה מאוד גדול שהם עוברים - סימולטורים, הכנת מקרים ותגובות, הדרכות אישיות וניתוח כל התרחישים שיכולים לקרות בשמונה שעות באוויר. עצם היכולת להעביר את מטוסי ה-F35 מנבטים עד לחוף המערבי בארה"ב הוא צעד אסטרטגי מאוד חשוב שקשור לתחושת הביטחון וכשירות ארוכת טווח - וההכנות לכך בעיצומן.

החמקן בתרגיל
חמקן בתרגיל רד פלאג, ארכיון|צילום: חיל האוויר האמריקאי

בחיל האוויר בודקים את המטוסים כדי שלא יקרו תקלות, ונערכים גם למסלולי טיסה קרובים כדי לנחות בהם במקרה הצורך. ה"לג" המורכב הוא חציית האוקיינוס: גם אם יקרה משהו, יש לחיל האוויר את ההיערכות המותאמת של המסוקים וכל מה שדרוש כדי לבצע את החילוצים בהתאם.

מטוס ה-F35 הכניס את חיל האוויר לעולם חדש של תשתיות טכנולוגיות ומערכות תקשורת ונשק שאין במטוסי הדורות הקודמים. הוא נותן למדינה יתרון יחסי משמעותי על פני כל יריבותיה ושכנותיה במזרח התיכון. חיל האוויר מחזיק כבר 36 מטוסי F35, וישלים ל-50 כאלו בשנתיים הקרובות. במקביל ישראל החלה להיערך לרכש טייסת F15 חדישה מדגם "אי אקס": אלה המטוסים שיישאו עשרות טונות של פצצות ויבואו אחרי שהחמקנים "יפתחו" להם את הדרך.

תוכן הכתבה אושר לפרסום בידי הצנזורה הצבאית.