"סליזיות. אני פשוט יודעת שאנשים התרחקו ממנו": כשפרשת שי אביטל התפוצצה בקול גדול בחודש יולי, לא את כולם זה הפתיע. השמועות על התנהלותו של הסוכן היו מוכרות, אך לא בחומרת המעשים שמיוחסים לו כעת: הטרדות מיניות ותלונות על אונס וניסיונות אונס, ועשרות מתלוננות שכבר פנו למשטרה. זיוה מיכאל, מנהלת סוכנות הדוגמנות "יולי", הכירה את אביטל מהתחום התחרותי - ונותרה עם זיכרונות קשים. הפרשה זעזעה אותה, אך בדיעבד היא נזכרת במקרים שייתכן שהעידו על דפוס ההתנהגות שלו.
"זה מאוד העציב אותי. כמובן בגלל הזוועות שהוא עשה, וגם כי זה קרה מתחת לאף של כולנו", היא אומרת בריאיון למגזין החג של N12. למיכאל, אחת הנשים הכי חזקות בתעשיית האופנה הישראלית, חשוב להבהיר שהסיפור של אביטל מתייחס לבן אדם אחד מתוך ענף שלם: "זה פשוט מוציא שם רע, אבל אני אמרתי, ואמשיך לומר – מדובר בסוטה אחד שמנצל את הכוח שלו. זה יכול לקרות עם כל בן אדם שנמצא בעמדת כוח חזקה, מישהו שנוגע בחלומות של אנשים".
התוכנית "חשיפה" על ההאשמות כלפי אביטל:
הנורות האדומות, היא מספרת, היו שם עוד קודם. "הוא תמיד היה מאוד מאיים, מקלל, מפחד ומתנהג בבריונות". מיכאל טוענת שפירשה זאת כסגנון של אביטל: "חשבתי שהוא כזה, אבל לא שיערתי שזה מגיע למקומות שנחשפו, הייתה לי איזו דוגמנית שהיה לה איתו איזה קטע כזה, אבל זה הכול היה ברמה של דיבור של לא נעים, בגבול האפור".
"לא שיערתי שזה מגיע למקומות שנחשפו. זה הכול היה ברמה של דיבור של לא נעים, בגבול האפור"
"היו לא מעט דוגמניות שלא הצליחו לצאת מהחוזה שלו"
כבר 28 שנה שמיכאל מנהלת את סוכנות הדוגמנות "יולי", שנחשבת לאחת הגדולות והמשפיעות בשוק האופנה הישראלי. אחת המיוצגות בסוכנות של מיכאל היא שיר אלמליח, כבר ב-2016 החל המאבק של הדוגמנית מול אביטל, שהיה הסוכן שלה. אז הוא איים לתבוע אותה על רקע הרצון שלה לעבור לסוכנות אחרת - לסוכנות של מיכאל. "במקרה של שיר לא היה לו חוזה איתה, הוא סתם איים. לא הייתה לו סוכנות, לא היה לו משרד. היו המון נורות אזהרה. מה שעזר לו היה שהרבה נשים חזקות כמו אסתי גינזבורג ונטע אלחימסטר היו מיוצגות אצלו".
בחודש יולי האחרון אלמליח התייצבה מול המצלמות של התוכנית "חשיפה" בקשת 12, וסיפרה לחיים אתגר על השתלשלות האירועים, וכיצד אביטל איים עליה ועל משפחתה במשך תקופה ארוכה: "היא התייעצה איתי, ותמכתי בה מאוד. לא הייתה שום סיבה שלא".
"שי אביטל תמיד היה מאוד מאיים, מקלל, מפחד, ומתנהג בבריונות. זה מאוד העציב אותי. כמובן בגלל הזוועות שהוא עשה מתחת לאף של כולנו"
סוכנת העל מספרת שמלבד אלמליח, היו לה כמה סיטואציות מקצועיות בעייתיות. "הייתה דוגמנית שהגיעה אליי ממנו, אבל שם היה חוזה. בגלל שאני מאוד מכבדת חוזים, שילמתי לו חצי מהסכום, כדי שהיא תעבור אליי. היו לא מעט דוגמניות שלא הצליחו לצאת מהחוזה שלו וסיימו את הקריירה".
בתגובה על התחקיר אמר אביטל: "תשובות אתן אך ורק בתחנת המשטרה. יש לי עדות שלכם מראיינים נערת ליווי ומנסים להפליל אותי דרכה. אשמח לקחת אחריות, אבל בתחנת המשטרה. אני 20 שנה במקצוע ומעולם לא עשיתי אחוז ממה שאתה טוען. זאת קנאות, צרות עין של המתחרים. מקנאים בי. כמה פעמים הייתי 'על הגריל' ולא מצאו שום דבר. אם תוכיח לי את הטענות, תאמין לי שאוריד את הראש. תביא אותן לתחנת המשטרה ואני אוכיח לך הכל. כל מי שיש לה טענה נגדי, מוזמנת לתחנת המשטרה. שמה מתבררים תלונות, לא בטלוויזיה. אם במשטרה יוכיחו שעשיתי משהו לא בסדר, אתנצל ואשלם את המחיר".
עורך דינו ששי גז הוסיף וכינה את התחקיר: "כתבה מגמתית שמהווה לינץ' ציבורי - מרבית התלונות אנונימיות, ללא פנים, וללא עיגון בזמן מדויק או מקום ואין למרשי כל יכולת להבין על מי מדובר. מרשי יצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף כי מעולם לא ניצל את מעמדו או דרש הטבות מיניות בתמורה לקידום מקצועי. במדינת ישראל חקירה על עבירות מין מתבצעת אך ורק במשטרה בחקירה מקיפה, שבוחנת את כלל הפרטים, את כלל הגרסאות ושוללת אינטרסים ומניעים זרים. מי שמכריע מי הוא עבריין מין במדינת ישראל הוא בית המשפט בלבד". עוד הוסיף גז: "כתבות חלקיות ומגמתיות מסוג זה, עושות באבחה אחת נזק דורסני ובלתי הפיך לאדם שבמשך 22 שנה עמל קשה לפרנסתו ולהגיע למעמדו. מרשי הוא רווק, המכבד נשים, והוא מעולם לא ערבב בין חייו האישיים לבין עסקיו".
פרשת שי אביטל - סיקור נרחב:
הדוגמניות מגיבות על העדויות נגד הסוכן שי אביטל
חשיפה - התחקיר המלא: "שי אביטל הפך אותי לשפחה. אסור היה לי להפסיק, לנוח או להרגיש"
לאחר שידור התחקיר: חקירה פלילית נגד שי אביטל
הניסיונות לאתר מתלוננות נוספות - ודפוס הפעולה המשותף
שי אביטל לחדשות 12: "לא ברחתי - אחזור לארץ כשיזמנו אותי לחקירה"
עשרות תלונות הוגשו, שי אביטל עבר פוליגרף: "לא ברח מהארץ ולא התכוון לברוח"
גל גברעם: "הלכתי למשטרה להתלונן נגד שי אביטל - וגלגלו אותי מכל המדרגות"
משטרת ישראל נחשפה במלוא עליבותה: גיא פלג על הנורמות הרקובות ביחס לתלונות אזרחים
אדוה דדון: "שי אביטל שלח גם לי הודעות באופן טורדני"
גל גברעם הגישה תלונה, אחרי הסערה: זו ההנחיה החדשה של המפכ"ל
"ללמד את בת ה-14 מהפריפריה לא ליפול בפח"
איך מונעים את המקרה הבא?
"פעם הגיעה אליי לפגישה נערה שההורים שלה סיפרו לי 'לא עשינו לה גשר כי היא רצתה בוק שעולה 8,000 שקל'. ברור לך שהבוק הזה הולך לפח האשפה, מדובר בכלום ושום דבר. אנשים ממשיכים לעבוד על אנשים. חייבים להבהיר – כשמגיעים לסוכנות לא משלמים שקל. שקל. אם אני מאמינה במישהו, מאמינה שאני יכולה לעשות איתו חוזה, אנחנו חותמים על חוזה ומתחילים להשקיע בו, ואחר כך הסכומים האלה מתקזזים".
מיכאל נחושה למנוע מקרי ניצול - והגיעה עם זה עד לבית המחוקקים. "צריכה להיות הסברה לזה. אני לא יכולה להגיד לך בוודאות שאחרי המקרה הזה לא יהיה עוד 'שי אביטל'. יש אנשים חלאות והם כנראה לא נכחדים מהעולם הזה. המטרה שלנו היא לנסות לגונן ולתת כמה שיותר כלים להתמודד. הייתי בכנסת, נפגשתי עם ח"כים כדי להסביר את המצב וכדי לחוקק חוק שרק אנשים שעומדים בתנאים מסוימים יוכלו להיות סוכנים כמו שזה עובד בחו"ל. הלוואי שיהיו עוד ועוד פלטפורמות, כדי ללמד גם את הילדה בת ה-14 מפריפריה שרוצה להצליח לא ליפול בפח של הנוכל הבא".
"תקופה של שינויים מטורללים"
מגפת הקורונה, שהפכה למשבר, הכתה גם בחזית עולם האופנה - ומודלים חדשים של דוגמנות הומצאו כדי להתמודד עם השלכות המגפה. לזיוה, אימא לשלושה שמנהלת עסק משגשג, לא היה זמן להתמהמה. "אין ספק שזו הייתה שנה מאתגרת שלימדה אותנו לעבוד אחרת, פעלנו בצורה שלא התנהלנו בה בחיים. זה היה הדובדבן שבקצפת לתקופה של שינויים מטורללים בענף, עם השינוי של המדיה וכניסת הרשתות החברתיות". רק במשך חודש אחד עובדי "יולי" לא הגיעו למשרדים: "בפסח יצאנו לחל"ת, ומיד אחר כך חזרנו כולנו והיינו צוות מלא. הבנו שזו שנה של הזדמנויות שאפשר לעשות בה הרבה ועפנו על זה. חיפשנו מה כן ולא מה אין".
ומה מצאתם?
"קודם כל מצאנו שהשוק הישראלי הוא שוק חזק. היינו רק הדוגמניות והדוגמנים הישראלים, בלי הפרעות, והשוק עבד טוב. למדנו שהקהל שלנו גדל לתוך הדיגיטל והרבה לקוחות וחברות אופנה גדולות וקטנות פנו לעולם הזה, פשוט כי לא הייתה ברירה. המסחר היה מטורף, וכך גם מספר הקמפיינים".
מה קרה בזירה הבין-לאומית?
"הרבה מהדוגמניות שלנו חזרו לארץ, רק אלה שממש חיות שם נשארו. התנהלנו מהארץ, זה לא היה פשוט. זה תחום שרק עכשיו אנחנו מחזירים לפעילות חזקה".
איך הבנת שיש לך את זה, בתחילת הדרך?
"זה לקח זמן. באתי לעולם הזה אחרי שבכלל עשיתי תואר ראשון במנהל עסקים התמחיתי במימון. אחר כך עשיתי תואר שני בהתמחות של שיווק. אני תמיד אומרת – עין זה משהו שאפשר ללמוד, אבל אני תמיד הרגשתי שיש לי". למרות שהיא סומכת על ה"עין" שלה, חשובה לה גם הדעה של אנשי המשרד: "היום אנחנו 11 עובדים. אני מאוד אוהבת שיש עוד אנשים, עם עוד טעמים ותפיסות. אני אוהבת שאנחנו יושבים בשולחן העגול שלנו, ואומרים מי כן או לא. מספיק לי בן אדם אחד בשולחן העגול שיגיד 'אני חושב שהוא מדהים והוא יכול לעבוד' והוא יאמין בו, ואני אראה ברק ותשוקה. אני יודעת שצריך בן אדם שיאמין בשביל שזה יקרה".
הניסיון והוותק עושים את שלהם, וכוללים לא מעט הצלחות - אך גם מקרים של הבטחות שהתנפצו: "ברור שאני סוג של אוטוריטה. כבר כמעט 30 שנה. אני גם יודעת להגיד מה חשבתי שיצליח ולא הצליח. אני לא נביא. אני תמיד רוצה חבר'ה לידי. אנשים שחיים את העולם הזה. גם כשזה לא קונבנציונלי, אני רוצה לעוף איתם. אני עד היום משפרת את יכולת האבחנה שלי". כבר 28 שנה שהיא עושה את זה. היא ראתה כבר המוני פרצופים שרוצים לעבוד וגם להצליח. "לפני 10 שנים הייתי אומרת לך שאני יודעת להגיד לך איזה יופי יעבוד. הייתי יודעת בדיוק מה צריך. אני תמיד אומרת שאם מישהי או מישהו גורמים לי להסתכל עליהם עוד פעם, זה משהו שאני רוצה להעמיק בו".
מודל היופי השתנה.
"היום כבר לא מדברים על יופי. זה גם חשוב, אבל היום אני מדברת על לזהות בן אדם שיש לו את ה'בייגלה' מעל הראש. לזהות אנשים מעניינים. השינוי שהמדיה החברתית עשתה הוא באיך מסתכלים על אופנה והשינוי בא לידי ביטוי במה שהקהל קונה בסופו של יום, מה הוא רוצה לראות. זה מחלחל לאנשים שצריכים להראות את זה".
"עין זה משהו שאפשר ללמוד, אבל אני תמיד הרגשתי שיש לי. אני תמיד אומרת שאם מישהי או מישהו גורמים לי להסתכל עליהם עוד פעם, זה משהו שאני רוצה להעמיק בו"
מה דעתך על מה שקורה היום ברשתות החברתיות? שיער גוף, נשים שלא מתביישות יותר בזה שהן לא מידה 36 או 38 ומראות את סימני המתיחה שלהן?
"זה משהו שהוא לאט חודר יותר ויותר. בודי פוזיטיב זה דבר מדהים. זה מה שאני כאימא לשלוש בנות – זה הא' ב' שלי בלחזק אותן ולחזק את התדמית שלהן. זה כבר לא צועד רק ברשתות החברתיות, אלא לגמרי מקבל ביטוי בקמפיינים גדולים. לפני כמה שנים שאלו אותי על זה ואמרתי שקשה לי לאתר דוגמניות מלאות שרוצות להיות דוגמניות. לא היה להן את הביטחון. זה השתנה – היום אני שמחה להגיד שיש לי מיוצגות שהן פלאס סייז, והלקוחות מתים עליהן. זה עדיין בקטנה, אבל זה יגדל. וזה תקף גם לשיער גוף – אני בטח לא אכפה על מישהי להוריד. יש לנו מישהי כזאת ואנחנו זורמים איתה לגמרי".
מה חשבת על הסרט של פאולה רוזנברג?
"אני מודה שלא צפיתי אבל שמעתי עליו הרבה, וגם ראיתי את השער שהיא עשתה. הביקורת שלה צודקת. חברות האופנה לא יכולות להבטיח מידות גדולות, ואז מישהי מגיעה לסניף ותראה ש-XL זה יותר מידה 38. אי אפשר לקדם מצד אחד נשיות ומצד שני בפועל, לא לתת לזה ביטוי".
ומה לגבי פוטושופ?
"זה כבר פחות המוקד. אני חושבת שאם מצלמים מישהי, וצריך לעשות תיקונים קטנים כי זה הולך להופיע בשלט חוצות זו לא בעיה. אם עושים שינוי טוטלי – זה משהו אחר. זה לא בסדר". לדבריה, "הביקורת צריכה להיות מופנית לא לעולם הדוגמנות, אלא לעולם האופנה – למעצבים, לחברות, לעולם משרדי הפרסום. יש להם חלק באיך הם בוחרים להציג. זה עניין של חינוך. צריך להרגיל את העין, צריך לקבל הכול. זה חינוך שצריך להגיע כבר מהגן, מכל הכיוונים. אני, כסוכנת, מאוד רוצה לתת לזה ביטוי ואני בטוח אייצג את כל מי שמתאים".