מהפכה בדרכים: בתל אביב-יפו, עיר עם עשרות אלפי כלי רכב חשמליים בשימוש יומיומי, עומדים להחיל מערכת אכיפה אלקטרונית חדשה שתזהה עבירות תנועה של רוכבי קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים. הפיילוט, שמתבצע כרגע בשרונה, יאפשר זיהוי אוטומטי של עבירות כמו נסיעה ללא קסדה, נסיעה על מדרכה במקום על שביל, מהירות מופרזת והרכבה של נוסע שלא כחוק.
המערכת, שפותחה על ידי חברת "סיינאפס", משלבת מצלמות ותוכנה מבוססת בינה מלאכותית. בשלב זה, היא מתעדת את העבירות אך לא שולחת דו"חות באופן אוטומטי. עם זאת, בהמשך היא תהיה מסוגלת לשלוח קנסות ישירות לרוכבים המפירים.
"הרעיון של המערכת הוא לזהות באופן אוטומטי את המפגעים", אומר אלון בן צור, מבינת תקשורת מחשבים. "היא רואה מעבר אסור של כלי חשמלי ממסלול האופניים למסלול הולכי הרגל, או כל דבר אחר שהגדרנו לה".
המטרה של המערכת היא לא רק להעניש, אלא גם להגביר את המודעות לחשיבות השמירה על חוקי התנועה. "ברגע שהמערכות האלה תתחלנה לעבוד, ואנשים יהיו מודעים לזה שיש מערכות שעוקבות אחריהם, זה יוריד גם באופן משמעותי את ההתנהגות הפרועה", אומר בן צור.
מהפך באכיפה
כחלק מההיערכות למערכת החדשה, תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט תקנה שמחייבת כל רוכב להתקין לוחית זיהוי על הכלי החשמלי. כך, ניתן יהיה לאכוף עבירות תנועה ללא צורך בפקחים או שוטרים, בדומה למצלמות מהירות בכביש.
"אנחנו מתכוונים להתמקד באכיפה על מדרכות וכיכרות", אומרת מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב. "הקנסות הם בגובה רגיל. זאת אומרת, על היעדר קסדה - 1,000 שקל. על נסיעה בניגוד לתנועה - 250 שקל. על אי-נשיאת לוחית- 100 שקל בשלב ראשון".
השינוי מעורר תגובות מעורבות מצד רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים. חלקם חוששים מהקשחת האכיפה ומהעונשים הכבדים, בעוד שאחרים מברכים על המהלך ורואים בו צעד חשוב לשיפור הבטיחות בדרכים.
"זה הולך לעשות לנו חייים קשים", אומר אלעד, רוכב אופניים חשמליים. "אופניים וקורקינטים הם כלים שצריך לקדם, ולא לקדם כל הזמן עונשים ואכיפה". לעומתו, קארין, גם היא נוהגת להתנייד עם אופניים חשמליים, דווקא בעד המהלך: "אם זה יכול למנוע את כל התאונות, זה טוב. זה מסוכן לאנשים מבוגרים ולילדים. זה כמו מכונית".
עיריית תל אביב יפו מעריכה שעד סוף השנה תחל האכיפה האלקטרונית, ואז, אולי, ניתן יהיה לראות יותר סדר בכאוס שיצרו הכלים הדו-גלגליים החשמליים בכבישים ובמדרכות.