החללית הישראלית בראשית (צילום: SpaceIL, חדשות)
בדרך לירח: תמרון מוצלח לבראשית|צילום: SpaceIL, חדשות

3 ימים לפני הנחיתה על הירח, החללית הישראלית "בראשית" ביצעה הבוקר (שני) תמרון נוסף סביב הירח שהביא אותה לנקודה הקרובה ביותר לקרקע עד כה. התמרון עבר בהצלחה, לאחר שבמהלכו פעלו המנועים במשך כ-36 שניות.

כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות

הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית פיקד על התמרון סביב הירח. כמות הדלק שנשרפה במהלכו עמדה על כ-6 קילוגרמים. בתמרון, גובה הנקודה הרחוקה מפני הירח הורד מגובה של 750 קילומטרים לכ-200 קילומטרים מפני הירח. החללית כעת במסלול אליפטי בגובה של 211 קילומטרים על 467 ק"ג מפני הירח.

הירח כפי שצילמה
הירח כפי שצולם מבראשית|צילום: SpaceIL, חדשות

אתמול בוצע תמרון מוצלח ראשון סביב הירח של בראשית על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. במהלך התמרון פעלו המנועים במשך כ-271 שניות וכמות הדלק שנשרפה עמדה על כ-55 ק"ג. בתמרון זה פעלו כל מנועי החללית בו זמנית לבלימת החללית בעוצמה הגבוהה ביותר עד כה.

יום אחרי השיגור ההיסטורי של החללית הישראלית הראשונה, הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצעו ביום חמישי האחרון את התמרון הקריטי ביותר עד כה במסעה של "בראשית" לירח - "לכידת הירח". התמרון שעבר בהצלחה איפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ובכך היא תחל להקיף אותו, ויחד איתו את כדור הארץ.

מחדר הבקרה של החללית נמסר כי התמרון בוצע בהצלחה של 70%, והיא כעת במסלול הקפי סביב הירח. עד כה החללית הקיפה במסלולים אליפטיים את כדור הארץ, במהלכם בוצעו מספר תמרונים על מנת להגביה את מסלולה ולהרחיק אותה מכדור הארץ. בשונה מהתמרונים שבוצעו עד כה, בהם הופעלו מנועים על מנת להאיץ את מהירותה של החללית, כעת הפעלת המנועים תתבצע כדי להאט את מהירותה של החללית בראשית ולאפשר לירח ללכוד אותה.

צוותי ההפעלה של SpaceIL והתעשייה האווירי (צילום: SpaceIL, חדשות)
צוותי ההפעלה של SpaceIL והתעשייה האווירי|צילום: SpaceIL, חדשות

האטת החללית התבצעה בנקודה הקרובה ביותר לירח ותימשך כשתשע דקות, שבמהלכהן החללית תאט ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח.

אם ההאטה לא הייתה מתבצעת כראוי, החללית עלולה הייתה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח, ולהיכנס אל מסלול אחר לא רצוי מסביב לשמש, ובכך המשימה הייתה באה אל סופה. לכן היה קיים תמרון גיבוי, שניתן לבצע בתוך מספר קטן של שעות, שעדיין יאפשר את כניסת החללית למסלול הירח.