"עמדתי 35 דקות בפקקים, רק כדי להפוך לעכבר ניסויים של Waze": לירון, תושב מודיעין, הסכים להשתתף במיזם "הנסיעה השיתופית" של חברת הניווט הפופולרית. כשהאפליקציה הציעה לו לאסוף נוסעת מתל אביב לעירו בתמורה להחזר נסיעות של 32.5 שקלים, הוא הסכים - מכיוון שהיישום עדכן אותו שאיסוף הנוסעת יאריך את נסיעתו רק בשמונה דקות. בפועל לירון עמד בפקקים דקות ארוכות, ולתדהמתו גילה כי ה"נוסעת" היא עובדת של החברה. את התסכול מהנסיעה פרק ברשת החברתית פייסבוק ועורר תדהמה: "שתפו והזהירו אחרים".
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
בפוסט שהפך לוויראלי סיפר לירון כי היה בדרכו לביתו במודיעין כאשר קיבל הצעה לעזור: "מישהי צריכה טרמפ בדיוק אל נקודה ממש ליד הבית שלי - ליד הקניון במודיעין. וזה על הדרך, רק 8 דקות עיכוב מהמסלול. ואני אקבל החזר הוצאות של 32.5 ש"ח. לא רע". לירון התלבט לזמן קצר ולבסוף החליט: "זה נראה לי בדיוק הצ'אנס הנכון גם לעשות מעשה טוב וגם לצאת מורווח. קדימה, לקחתי. פעם ראשונה בחיים".
לירון נסע לקניון עזריאלי על מנת לאסוף את הנוסעת, וגילה כי למרות טענת האפליקציה מסלול הנסיעה פקוק מאוד: "אחרי 35 דקות בפקקים הגעתי לנקודת האיסוף, קצת עייף אבל שמח. פיצ'ר חדש, בכל זאת. עולה לי לרכב סטודנטית נחמדה, בדיוק מהסוג שאין לו רכב וצריך להסתמך על טרמפים. אני את המעשה הטוב שלי עשיתי להיום". לדבריו, תוך שתי דקות היא סיפרה לו כי היא עובדת החברה: "אנחנו עושים בדיקות לאפליקציה, מנסים אותה, משפרים אותה. לקח לך יותר זמן מהצפוי להגיע אלי, אנחנו צריכים לשפר את זה".
רוצה את הכסף? צריך יותר מנסיעה אחת
לירון זעם על השקר, שלדבריו הפך אותו לעכבר ניסויים: "וכמובן שהיא בכלל לא גרה במודיעין. בסך הכל הסעתי אותה מתחנת רכבת לתחנת רכבת (כמובן שברכבת היה לה יותר מהר לנסוע, ויותר זול - לו היא היתה אמיתית). 35 דקות בפקקים. כדי לעשות מעשה טוב", אמר.
עוד סיפר לירון כי העובדת התגוננה וטענה שלא מדובר בהטעיה - אך את הפרט המעצבן ביותר סיפרה רק לקראת סוף הנסיעה: "הנסיעה הזו היא 32.5 שקלים, אבל רק אחרי שאתה מרוויח 50 שקלים, אתה יכול לקבל אותם. ותן לנו פרטי בנק שלך".
"הרגשתי מרומה", סיפר לירון לחדשות 2 Online. "כלכלה שיתופית מבוססת על אמון בין בני אדם - כשהסכמתי לקחת את הנסיעה אז תיארתי לעצמי שמדובר בשכנה שצריכה להגיע לעיר והייתי מוכן לעשות טובה". לירון הוסיף: "פתאום גיליתי שהיא לא צריכה להגיע לעיר אלא שאני משמש ככלי משחק לבדיקות התוכנה". מטרת הנסיעה האמיתית התגלתה כאשר לירון אמר לנוסעת שהרכבת מתל אביב למודיעין יותר זולה ומהירה: "היא אמרה שהיא עובדת 'waze' וזה לצורך בדיקות. אמרתי לטרמפיסטית – בפעם הבאה אל תגידי לבן אדם את האמת, תשקרי, שהוא ירגיש שהוא עשה מעשה טוב".
הנוסע, שסיפורו זכה לתגובות רבות ונזעמות בפייסבוק, הוסיף ש"יכול להיות שאם הם היו מציינים שאנחנו רוצים לבדוק את התוכנה בתמורה להחזרי נסיעה אז אולי הייתי משתתף. אף אחד לא אוהב לגלות שהוא עכבר ניסויים. זה בסדר לעשות בדיקות, אבל תודיעו: אני לא הייתי נלחם בתנועה 35 דקות אם הייתי יודע שזה למטרות שיפור התוכנה של ווייז".
מחברת "וויז" נמסר בתגובה: "וויז הודיעה לאחרונה על השקת פיילוט לנסיעות משותפות וכנהוג בפיילוט, מבצעת החברה בדיקות על מנת לשפר את השירות ולהביאו לאיכות גבוהה. בתוך כך, לוקחים גם עובדי החברה חלק בפיילוט הציבורי, ומבצעים נסיעות כמו כל נוסע אחר שמשתמש בשירות לנסיעה מהבית או ממקום העבודה. אין שום 'ניסוי סודי'. הנוסעת הודיעה לנהג על עובדת היותה עובדת וויז מתוך מטרה לקבל משוב אודות השירות ותו לא.
הנהג קבל טרם הנסיעה את מלוא המידע הנדרש, ובחר לאסוף את הנוסעת בהתאם. המידע שנמסר לו התייחס לזמן הסטיה במסלול נסיעתו הכולל ממקום הימצאו לנקודת היעד ולא את זמן הנסיעה לנקודת האיסוף (למען הסר ספק, נוספו 8 דקות לזמן הנסיעה הכולל עד ליעד הסופי ולא עד למקום האיסוף).
בניגוד לנטען בפוסט הנהג זכאי להחזר הוצאות בגין הנסיעה כפי שסוכם עם קבלתה. עם זאת, וכפי שידוע לאלפי הנהגים המשתמשים באפליקציה וכמקובל במערכות מבוססות תשלומים, קיים סכום צבירה מינימלי בסך 50 שקלים לשם ביצוע העברת התשלום. חרף זאת, אם הנהג (או כל משתמש אחר) בוחר לעזוב את השירות ולא לעשות בו שימוש נוסף - סכום הנסיעה שנצבר לזכותו יועבר לו גם אם לא עבר את סכום הצבירה המינימלי. אנו מתייחסים בכובד ראש להערות שמתקבלות בקשר לשירות ופועלים באופן שוטף כדי לשפרו".