הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה היום (רביעי) להפקיד את תוכנית המתאר החדשה של העיר תל אביב-יפו תא/5500, שעתידה להתוות את כיווני הפיתוח של העיר בעשורים הבאים. לפי הודעת הוועדה, התוכנית מהווה עדכון לתוכנית המתאר הקיימת תא/5000, ונותנת מענה לשינויים שהתרחשו בשנים האחרונות, בדגש על אישור תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו.
לנוכח מגמות גידול האוכלוסייה וצפי האוכלוסייה לשנת 2035, תוכנית המתאר העדכנית מתאימה את הקיבולת העירונית באמצעות הגדלת הפוטנציאל התכנוני בעיר ונותנת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-600 אלף תושבים.
תוספת דירות
התוכנית מאפשרת תוספת של כ-50 אלף יחידות דיור (כ-4.9 מיליון מ"ר) שיביאו את העיר להיקף כולל של כ-270,000 יחידות דיור וכ-23.4 מיליון מ"ר סך הכל. בנוסף, התוכנית מיישמת עקרונות לדיור מכליל כמעונות סטודנטים, דירות קטנות, דיור מוגן, ודיור בר השגה.
מגבלת גובה בנייה
התוכנית קובעת הוראות עדכניות לגבי גובה הבינוי, תוך ביטול מגבלת הגובה בבאזורי מרכז העסקים הראשי (מע"ר) הסמוכים לנתיבי איילון ותחנת הרכבת סבידור. לעומת זאת, באזורים כמו שפירא, יד אליהו, ושכונת התקווה הבנייה תהיה מתונה יותר.

מרחב תחנות המטרו
התוכנית משקפת את השינויים שחלו במרחב עם אישור התוכניות לקווי המטרו ותוכנית המתאר למרחב תחנות המטרו. ככזו, התוכנית שמה דגש על העצמת שטחי הפיתוח בסביבת מוקדי התחבורה הציבורית וקביעת הנחיות מפורטות לסביבת תחנות המטרו. לפי הודעת הוועדה, התוכנית עומדת בעקרונות ודרישות תמ"א 70 וכוללת את מלוא הנחיותיה ובעיקרן תמהיל שימושים ו תקן חניה והנחיות נוספות. לפי הודעת הוועדה, היקף הזכויות בתוכנית ת"א/5500 גדול משמעותית מהמינימום הנדרש בתמ"א 70 בסמיכות לתחנות המטרו.
צמצום מקומות החניה
תוכנית המתאר העירונית החדשה מאמצת את תקני החניה המחמירים של תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו. המשמעות היא צמצום משמעותי במספר החניות ברבים מהפרויקטים העתידיים שייבנו בתל אביב בשנים הקרובות, הן בבנייני מגורים והן במיזמי תעסוקה ומסחר.
התוכנית מגדירה שלב ביניים לפרויקטים שיקודמו ב-5-10 השנים הקרובות, שברמת המחמירה ביותר קובעת 8-6 חניות לכל 10 דירות או חניה אחת לכל 240-360 מ"ר בנויים של תעסוקה. בשלב הסופי, עם תקני החניה יהיו מחמירים עוד יותר ויקבעו מקסימום של 5-3 חניות לכל 10 דירות או חניה אחת כנגד כל 480-600 מ"ר של תעסוקה. בפשטות זה אומר שיהיו בנייני מגורים רבים בקרבת תחנות המטרו שרק ל-30% מהדירות בהן תהיה חניה משלהן.
לדברי מתכנן מחוז תל אביב במנהל התכנון אדר' ארז בן אליעזר מדובר בתקן שלמעשה יחייב את תושבי העיר לזנוח את הרכב הפרטי והסתמך על התחבורה הציבורית. במקביל הוא מציין כי ביטול הצורך של היזמים לכלול קומות חניה בפרויקטים יאפשר להוזיל משמעותית את עלויות ההקמה שלהם. השאלה היא רק אם ההוזלה הזו אכן תתגלגל גם לרוכש הדירה הסופי.
תחבורה וניידות
התוכנית שמה דגש על הולך הרגל ועידוד אמצעי תחבורה מקיימים בדגש על הולכי הרגל ואמצעי תחבורה עתידיים כמטרו, תחבורה שיתופית ותחבורה חשמלית. התוכנית כוללת בין היתר הוראות לתכנון סביבת תחנות המטרו והרכבת הקלה באופן שנועד להבטיח מעבר בטוח, נוח ומזמין בין אמצעי התחבורה השונים ונגישות אליהם, במגוון אמצעי תחבורה מקיימים משלימים כהליכה ברגל, אופניים ואוטובוסים. קביעת רשת תחבורה ציבורית ופריסת מסופי אוטובוסים הנדרשים למתן רמת שירות נאותה למשתמשי התחבורה הציבורית, הרחבת אזור העדפת הולכי רגל לכלל שטח העיר ועוד.

תעסוקה
התוכנית מאפשרת הגדלת היקף שטחי התעסוקה בכ-800 אלף מ"ר בעיר, והעצמה משמעותית באזורי תעסוקה מטרופולינים תוך שילוב בין מגורים, מסחר ותעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת והאפשרות לעירוב שימושים אינטנסיבי במוקדים שונים ברחבי העיר, סימון מוקדי פיתוח מוגבר בפריסה עירונית, קביעת מוקדי תעסוקה משמעותיים סביב תחנות המטרו העתידיות והעצמתם, עידוד ותמרוץ מוקדי תעסוקה ומסחר מקומיים קיימים ועוד.