אם צפיתם בטלוויזיה בשבוע האחרון, סביר להניח שלא החמצתם את התשדיר החדש של פיקוד העורף בכיכובו של אמן החושים אורי גלר. הקמפיין, הקורא לאזרחי ישראל להכיר את המרחב האישי שלהם ואת זמן כניסתם לאזור המוגן, ניצב כעת במרכזה של סערה סביב דרישת משרד הביטחון להגדיל את תקציבו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

ח"כ ניצן הורביץ ממרצ, החבר בוועדת חוץ והביטחון של הכנסת, מביע תרעומת נוכח הבקשה להעביר משאבים נוספים למשרד הביטחון. "בכל שבוע אני שומע עד כמה צה"ל מתקשה ועד כמה יש בעיה בתקציב הביטחון והנה במקביל מוציאים סכומי עתק על קמפיין פרסומי בפריים טיים בטלוויזיה וברדיו", אמר הורוביץ.

בזמן שבדובר צה"ל סירבו לחשוף את הסכום המדויק ששולם לאמן העל חושי, אורי גלר טוען כי השכר שקיבל נתרם כולו לצה"ל, שלמעשה הזמין את הקמפיין.

"כל פרוטה אני מחזיר לצה"ל". גלר|צילום: חדשות 2

בשיחה עם גלר הוא ביקש להרגיע את הרוחות. "כל פרוטה שאני מרוויח מזה אני מחזיר לצה"ל", הוא הבטיח. "יחידת עוקץ התקשרה אליי, הם היו צריכים עשרת אלפים דולר לנעלי חורף והם קיבלו את זה". לדברי גלר, הסכום שהרוויח נמוך מהסכומים שהוא מקבל עבור פרסומות בחו"ל. "כאשר אני עושה פרסומות בחו"ל, אני מקבל פי 40 יותר ממה ששילמו לי לקמפיין הזה".

משרדי הממשלה אוהבים להתהדר בפנים מוכרות, גם אם הדבר כרוך בתשלום גבוה המגיע מכיסם של משלמי המסים. לקראת הבחירות המקומיות שנערכו השנה, השחקן דב נבון ששיחק את דמותו של "רונן המתלונן", נשכר עבור קמפיין של משרד הפנים. תקציבו של מסע הפרסום שהופק, הוערך בכחמישה מיליון שקלים ואילו שכרו של נבון הוערך במאות אלפי שקלים.

האדם היחיד שיכול אולי להתלונן על התשלום שקיבל הוא יוסי מרשק. עבור הקמפיין בו השתתף שהופק עבור ועדת הבחירות המרכזית, מסע פרסום שמטרתו עידוד אזרחים להשתתף בבחירות הכלליות, הוא קיבל קצת פחות מ-40 אלף שקלים. אך במסעות פרסום אחרים שיצאו תחת ידה של המדינה, המספרים מטפסים כלפי מעלה.

ל
ל"רונן המתלונן" אין על מה להתלונן|צילום: מתוך הפרסומת של משרד הפנים

דוגמה אחת היא הפרשן רון קופמן, שקיבל בשנת 2011 130 אלף שקלים עבור השתתפותו בתשדיר של משרד התקשורת. השחקנית והמפיקה ההוליוודית נעה תשבי, משמשת מזה זמן רב כנציגה לא רשמית של זרוע ההסברה הישראלית. ב-2012 היא קיבלה על כך תשלום מהמדינה - משרד התיירות שילם לתשבי 175 אלף שקלים.

המדליסט האולימפי אריק זאבי הוביל קמפיין של משרד הכלכלה עבור רכישת מוצרים המיוצרים בישראל. השכר ששולם לו נאמד בכ-200 אלף שקלים.

אך מול כל הדוגמאות הללו, לעיתים נראה שאם המטרה מספיק חשובה, אז יש ידוענים שמוכנים להתגייס גם בהתנדבות, כמו בתשדיר של המשרד לביטחון פנים הקורא "די לאלימות!". במסע הפרסום שהועלה בימים האחרונים, השתתפו הכוכבים בלא שקיבלו שכר עבור עבודתם. אז אולי אפשר לבצע את המשימה בדרך אחרת, כזאת שאינה כוללת הוצאה של מאות אלפי שקלים.