מבטלים טיסות לת
זה שהולך: הג'מבו של לופטהנזה|צילום: יוחאי מוסי

החל מסוף השבוע חברות התעופה לופטהנזה ובריטיש אירוויז מפסיקות להפעיל מטוסים גדולים בקוויהן לנתב"ג, והמטוסים יוחלפו במטוסים קטנים יותר. המפסידים הגדולים הם נוסעי מחלקות היוקרה: לא תופעל יותר מחלקה ראשונה בטיסות לישראל, ומושבי מחלקת העסקים יהיו נוחים פחות מאלו שהנוסעים הורגלו אליהם עד היום.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה היא אחת מחברות התעופה הפופולאריות בישראל, והיא נמצאת באופן קבוע במקום השני בתנועת הנוסעים בנתב"ג, אחרי החברה הלאומית אל-על. עשרות שנים לאחר שהחברה הפעילה את המטוסים הגדולים ביותר שלה (747 ו-A340) בקו לישראל מפרנקפורט, נמל הבית של החברה, מסוף השבוע היא תחל להטיס לישראל מטוסים קטנים וצרים כמו אלה שמופעלים בקווים פנימיים באירופה (A320).

מטוס לופטהנזה, ארכיון (צילום: יוחאי מוסי)
וזה שבא: A320 של לופטהנזה|צילום: יוחאי מוסי

במטוסים אלה אין מחלקה ראשונה כלל, ומחלקת העסקים מורכבת ממושבי מחלקת תיירים רגילים - אך עם ארבעה נוסעים בשורה במקום שישה נוסעים (הכסא האמצעי בכל שלושה מושבים לא יימכר). מדובר בפגיעה קשה בשירות לנוסעים העסקיים, שכן עד עכשיו הם נהנו ממושבי עסקים כמו בטיסות ארוכות הטווח של החברה. טיסות לופטהנזה לברלין, מינכן ודיסלדורף יופעלו גם כן במטוסים קטנים. הסיבה לשינוי: כמות הדלק הגבוהה שצורכים המטוסים הגדולים, שלא מצדיקה טיסה קצרה יחסית לישראל.

בריטיש אירוויז הבריטית תחליף את ה-767 הרחב במטוס קטן וצר יותר, ללא מחלקה ראשונה (A321). החברה מסרה כי במטוסים שיופעלו לנתב"ג יותקנו כיסאות ייעודיים לקו במחלקת עסקים, כך שהנוסעים לא ייאלצו להתפשר על מושבי מחלקת תיירים, כמו בלופטהנזה. כדי לפצות על אובדן הקיבולת של המטוסים הרחבים, בריטיש תוסיף טיסה יומית שלישית בין נתב"ג ללונדון.

מטוס בריטיש אירוויז, ארכיון (צילום: יוחאי מוסי)
מקטינים גם כן. מטוס בריטיש אירוויז|צילום: יוחאי מוסי

המרוויחה הגדולה: אל-על

גם רמת השירות במחלקת התיירים תרד: במטוסים הקטנים הבידור מוקרן על מסכים מרכזיים, בניגוד למטוסים הגדולים שיעזבו את ישראל שם גם בטיסות קצרות ברוב המטוסים היו מורכבים מסכים אישיים. עם זאת, המכה הגדולה ביותר היא לנוסעי מחלקת העסקים ולנוסעים המתמידים שהשקיעו נקודות בלופטהנזה דווקא, בידיעה כי רמת השירות שלה במחלקה הזאת היא גבוהה יחסית.

המתחרה: 767 של אל-על (צילום: יונתן בייסקי)
מרוויחים. מטוס אל-על|צילום: יונתן בייסקי

המרוויחה הגדולה מהמהלכים הללו היא חברת אל-על: בשבוע שעבר הודיעה החברה על הגדלת תדירות וקיבולת הטיסות לגרמניה ב-25% בהשוואה לחורף בשנה שעברה, וגם על הגדלת המטוס שמופעל בטיסת הערב ללונדון. בניגוד ללופטהנזה, באל-על יש מושבי מחלקת עסקים גם במטוסים הקטנים שפועלים לאירופה. החברה גם מציעה לנוסעים המתמידים של לופטהנזה לעבור באותם תנאים אל מועדון הנוסע המתמיד של אל-על.