סגן מנכ"ל חברת התעופה המוזלת "ריאנאייר" מאשים את ממשלת ישראל שהיא מנהלת מדיניות לא הגיונית - מנסה להגן על אל-על ולקיים שמיים פתוחים במקביל. הוא טוען כי אי חתימת הסכם השמיים הפתוחים פוגע בישראל, ונותן כדוגמא נגדית את הכפלת התיירות למרוקו לאחר שהמדינה אישרה הסכם שמיים פתוחים. דבריו צוטטו באתר התעופה Air Transport World.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"לישראל יש פוטנציאל פנומנלי", אמר סמנכ"ל חברת התעופה מייקל קאולי במסיבת עיתונאים בלונדון. "למרות שתיירות הנופש לישראל די צנועה והיא מתבססת בעיקר על צליינים, יש לה פוטנציאל להתרחב באופן דרמטי. הנטייה של הישראלים לטייל גם היא די גבוהה", אמר.
"הבעיה היא שהממשלה הישראלית מנסה לעשות שני דברים שהם לדעתנו בלתי אפשריים - לפתוח את השמיים ולהגן על אל-על", אמר קאולי, שנתן כדוגמא את מרוקו כדי להסביר את היתרונות בהסכם שמיים פתוחים: "מרוקו חתמה על הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי, והתיירות הנכנסת אליה הוכפלה בתוך חמש שנים. יש למרוקנים ראייה שונה מהישראלים: במקום להגן על רויאל אייר מרוק (חברת התעופה הלאומית) הם נתנו לה להתחרות, והם מתמודדים עם זה בצורה יפה".
החתימה על ההסכם בוטלה ערב הבחירות
הסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי כבר נוסח ונחתם בראשי תיבות, אך החתימה הסופית הוקפאה ערב הבחירות על ידי ראש הממשלה נתניהו. ההסכם אומר שכל חברת תעופה באירופה תוכל לטוס לישראל, והחברות הישראליות יוכלו לטוס לכל יעד באירופה. הגדלת התחרות תוזיל משמעותית את מחירי הטיסות לחו"ל ותגדיל את התיירות לישראל, מאחר וחברות זולות כמו ריאנאייר יוכלו לטוס לארץמכל יעד באירופה.
חברות התעופה הישראליות מתנגדות בתוקף לחתימת ההסכם בטענה כי התחרות עם החברות מאירופה תהיה לא הוגנת. הן טוענות כי לא תהיה להן גישה לנמלי התעופה המבוקשים באירופה בעוד לחברות האירופיות תהיה גישה חופשית לנתב"ג, שעלויות הביטחון שלהן גבוהות יותר והממשלה לא מכסה את כולן וכי החוק הישראלי מחמיר יותר בעניין של ביטולי טיסות ופיצוי נוסעים מהחוקים הנהוגים באירופה.
ריאנאייר (Ryanair) היא חברת התעופה המוזלת הגדולה באירופה. החברה מציעה טיסות במחירים נמוכים מאוד, שיכולים לרדת למחיר של 5 אירו לכרטיס, כשכרטיס הטיסה כולל מושב בלבד ללא כל מוצרים נלווים כמו ארוחה, מזוודה או הושבה מראש הנמכרים בנפרד, ומכירתם מהווה את עיקר הרווח של החברה. במסגרת חוקי האיחוד היא יכולה לטוס מכל יעד אל כל יעד באירופה, אך לפי ההסדר הקיים היום בין האיחוד האירופי לישראל החברה יכולה לטוס לארץ רק ממדינת הבית שלה, אירלנד.