ישראלים בחוף הים בתל אביב (צילום: אימג'בנק - gettyimages)
תיירות במשבר. ארכיון|צילום: אימג'בנק - gettyimages

"צריך להפעיל קמפיין שיווק חסר תקדים של ישראל בעולם כדי להציל את שארית שנת 2009 בתיירות" כך אומרים המלונאים בישראל שמתריעים כי בעקבות הלחימה בעזה ועל רקע המיתון הכלכלי העולמי, התיירות בישראל זקוקה לדחיפה.

בישיבה של ועדת השיווק של התאחדות המלונות בישראל, דיווחו מנהלי השיווק של רשתות המלונות, מנהלי האזורים בהתאחדות ומנהלי מלונות בודדים, על תפוסות נמוכות במלונות, על עצירה מוחלטת בהזמנות ועל ביטולים.

"פתחנו את עונת החורף עם ציפייה לשנה מצוינת בתיירות הנכנסת, בהתבסס על צפי של 18 טיסות צ'רטר ישירות לאילת מאירופה ומרוסיה. בפועל, אנחנו כרגע בקושי עם 4 טיסות צ'רטר שבועיות לאילת וגם אלה עומדות בספק", אמר מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבי שי. "הבעיה היא שחברות התעופה והנסיעות מסיטות את התנועה שמיועדת היתה לאילת למדינות אחרות ולא נראות כמעט הזמנות באופק".

הצפי: פחות מ-40% תפוסה במלונות

"להערכתנו, הרבעון הראשון של שנת 2009 במלונות תל אביב יסתיים עם פחות מ- 40% תפוסה וגם פסח נראה כרגע לא טוב", הסביר אלי זיו, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב. "תל אביב נהנתה בחודשים האחרונים מגידול בתיירות הנכנסת מהשוק הגרמני ומהשוק הרוסי. שני השווקים הללו כמעט ונעלמו לעת עתה. אני מעריך כי גם האירועים הגדולים הצפויים השנה להביא תיירים לתל אביב, יביאו פחות משתתפים מבעבר".

לדברי עמי הירשטיין, ממלא מקום נשיא התאחדות המלונות ויו"ר ועדת השיווק יש להפעיל באופן מיידי קמפיין שיווק חסר תקדים של ישראל בעולם. "כפי שנהגו המצרים אחרי אסון לוקסור ואירועי הטרור בסיני, וכפי שנהגו הטורקים אחרי רעידת האדמה הקשה אצלם ואירועי הטרור באיסטנבול, כפי שהיתה נוהגת כל מדינה אחרת בעולם שהתיירות חשובה לה".

הירשטיין מדגיש כי בעזרת קמפיין שיווק מוגבר ומיידי אפשר להשפיע לטובה על התיירות הנכנסת במחצית השנייה של שנת 2009 ולמנוע את גלישת המשבר לרבעון הראשון של שנת 2010.

"אנחנו קוראים לאוצר להקציב מייד למשרד התיירות תוספת של 150 מיליון שקל לשיווק ישראל בעולם. סכום קטן יחסית למדינה עשוי להיות משמעותי לגורל תעשייה שלמה המתפרנסת וחיה מתיירים. מה עוד שקמפיין המציג את ישראל היפה יוכל לסייע בשיפור תדמיתנו בעולם".