החלטת הסנאט הלילה לדחות את תכנית החילוץ לתעשיית הרכב האמריקנית, הנפגעת המרכזית מהמשבר הכלכלי העולמי, נתנה הבוקר אותותיה בשווקי אסיה. המדדים המובילים צנחו, ומניות חברות הרכב הנסחרות בבורסות ירדו ביותר מ-10%. אמש, לקראת סיום המסחר בבורסה בניו יורק, נרשמו גם שם ירידות שערים.
היקף ירידות השערים מחזיר אותנו כמה שבועות אחורה במשבר. אם נראה תחילה כי סערת הירידות המרכזית בשווקים בעולם מאחורינו, הרי שהספק שנוצר כעת עם העיכוב באישור תכנית הסיוע לשוק הרכב האמריקני, שוב עשוי לפגוע קשות במסחר בבורסות העולם.
בראשית השבוע אישר הבית הלבן חבילת סיוע הכוללת הלוואת ממשלתיות בהיקף של 15 מיליארד דולרים לחברות המובילות בשוק הרכב האמריקני, ובראשן ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד. זאת, לאחר בקשותיהם של ראשי החברות המובילות התריעו מפני קריסתן, באם לא יועבר סיוע דחוף.
מחיר הנפט דווקא עולה
כשמסתכלים על הנתונים מתגלים מספרים מפלצתיים: ג'נרל מוטורס ביקשה סיוע של 18 מיליארד דולרים, ארבעה מתוכם כהלוואה מיידית; פורד "הסתפקה" בדרישה לתשעה מיליארד דולרים, וקרייזלר זקוקה לשבעה מיליארד על מנת להרים את הראש מעל המים.
במקביל, נראה כי המסחר בנפט מתחיל להתאושש. לאחר ימים רצופים של ירידות, רשם אמש מחיר הנפט זינוק מרשים של יותר מ-10%, ונעמד בסיום יום המסחר על 47.98 דולרים לחבית בודדת. זאת, על רקע פגישתם הצפויה בקרוב של ראשי קרטל הנפט אופ"ק, בה אמורים להודיע על קיצוץ בייצור בשנה הבאה.