מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, גוף התעופה החשוב בעולם, החליט להחזיר את ישראל לקטגוריית המדינות בעלות בטיחות מספקת בתעופה, וזאת לאחר ארבע שנים שישראל נחשבה מדינה עם מערכת תעופתית לא בטוחה. המשמעות: אל-על תוכל להוסיף טיסות ויעדים לארה"ב, ואפשר יהיה ליישם הסכמי קוד שייר עם חברות אמריקניות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לפני ארבע שנים ה-FAA החליט להוריד את דירוג בטיחות התעופה של ישראל לקטגוריה 2, רמה של מדינת עולם שלישי. המשמעות הייתה קשה לחברות התעופה: חברות ישראליות לא יכלו להוסיף טיסות לארה"ב מעבר לקיים, לא ניתן היה לחתום הסכמים חדשים עם חברות תעופה אמריקניות והוטלו מגבלות על טיסות המשך לארה"ב דרך אירופה.
מאז שנתקבלה ההחלטה, משרד התחבורה ומנהל התעופה האזרחית פעלו להחזיר את ישראל לקטגוריה הגבוהה, לאחר שנים של הזנחת התשתיות התעופתיות בישראל. פרויקט הדגל הוא שיפוץ מערך המסלולים בנתב"ג בעלות של מיליארדים, מכוון שמערך המסלולים הקודם הביא להצטלבות בין מסלולי המטוסים הממריאים והנוחתים, מצב מסוכן שהגביל את קיבולת נמל התעופה והביא כמה פעמים למצב של "כמעט תאונה" בין מטוסים שהתקרבו אחד לשני יתר על המידה.
"חברות התעופה הישראליות פעלו תחת מגבלות קשות"
ביוזמת הממשלה, בכנסת חוקק חוק תעופה חדש שהחליף את החוק המנדטורי מ-1928. בחברת אל-על, שסבלה במיוחד מהורדת הדירוג ואף שקלה לתבוע פיצויים מהמדינה בגללו, נמסר שהיא מברכת על החזרת הדירוג:
"במשך ארבע שנים נאלצו חברות התעופה הישראליות לפעול תחת מגבלות קשות כתוצאה מהורדת דירוג התעופה של ישראל, מה שמנע מאל-על הפעלה מלאה של הסכמי קוד שייר עם חברות תעופה מארה"ב, פיתוח התעופה לארה"ב באמצעות הגדלת תדירות הטיסות, חוסר אפשרות להפעלת מטוסים נוספים, הרחבת מגוון היעדים ואף יצר קשיים בתפעול הטיסות".
סיכוי לירידת מחירים בטיסות לארה"ב
"חברות התעופה הישראליות סובלות ממילא מנחיתות קשה ביחס למתחרותיהן והמגבלות הנוספות שהוטלו על אל על בארבע השנים האחרונות בשל הזנחה רבת שנים של מדינת ישראל הגבירו את הקושי המוטל על אל על בתחרות מול חברות תעופה בינלאומיות ומול בריתות התעופה".
העלאת הדירוג יכולה גם להוביל להוזלת מחירי הטיסות לארה"ב: כעת ניתן יהיה להוסיף טיסות בחופשיות יחד עם טיסה ליעדים חדשים, מה שיגדיל את היצע המושבים לארה"ב. עבודות ההרחבה והשיפוץ בנתב"ג נמצאות עדיין בעיצומן, ואמורות להסתיים בסתיו 2013, אז תהיה הפרדה מלאה בין המטוסים הממריאים והנוחתים בנתב"ג.