מתניידים בתחבורה ציבורית? בקרוב זה יעלה לכם הרבה פחות: הרפורמה של משרד התחבורה, המשלבת בין חברות האוטובוסים והרכבות לכדי מנויים אחידים, תצא ב-1 בינואר לדרך. הרפורמה מחלקת את ישראל לארבעה מטרופולינים חדשים ונרחבים - תל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע - כשבכל מטרופולין שלוש "טבעות" בהן ניתן לנסוע באופן חופשי ולשלב אמצעי תחבורה שונים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לפי הכללים החדשים, הנוסעים יוכלו לבחור אחד משלושה מנויים המתאימים להרגלי הנסיעה שלהם: מנוי חודשי, שבועי או יומי. כל מנוי שכזה, שעלותו תיקבע בהתאם למספר האזורים הכללים בו, יאפשר מעבר בלתי מוגבל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בהם: אוטובוס, מטרונית, רכבת קלה ורכבת ישראל.
התעריפים החדשים יוזילו עבור הנוסעים הקובעים בתחבורה את הנסיעה בעשרות אחוזים: מנוי חודשי שישלב בין אוטובוסים ורכבות בין תל אביב לאשדוד, למשל, יוזל ב-40% ויעלה 350 שקלים במקום 574 שקלים; מנוי דומה שישלב בין רחובות ותל אביב יעלה 285 חודשים במקום 491; ומנוי חודשי שיקשר בין בית שמש לירושלים יעלה 350 שקלים במקום 420 שקלים כיום, כשיכלול גם אפשרות לנסיעה ברכבת בין הערים - אפשרות שלא קיימת במנוי הנוכחי.
גם בדרום ייהנו מההוזלה, כשהמנוי החודשי החדש, המשלב אפשרויות נסיעה באוטובוסים וברכבות, יעלה 235 שקלים במקום המנוי הקיים, התקף לאוטובוסים בלבד ועולה 335 שקלים. הנוסעים החיפאיים ייהנו ממנוי חודשי בעלות של 285 שקלים בחודש במקום 420 שקלים כיום, הוזלה של 25%.
"לראשונה בישראל יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים אחיד, פשוט ומשתלם, המבוסס על 'שיטת האזורים', בדיוק כמו במטרופולינים הגדולים בעולם", התגאה שר התחבורה ישראל כץ (הליכוד). לדבריו, "מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית, יוזיל את עלויות הנסיעה, עד אלפי שקלים לשנה למשפחה, ובכך יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל".
יש לציין כי הרפורמה לא נוגעת לנסיעות בין המטרופולינים השונים, וכן לא תשפיע על נוסעים מזדמנים, הרוכשים נסיעות בודדות ולא מנויים. עם זאת, במשרד התחבורה מבטיחים כי בשלב השני של הרפורמה, שעליה שוקדים כעת במשרד, יושפעו גם הנוסעים הבינעירוניים.