גוגל ופייסבוק (צילום: רויטרס, חדשות)
פייסבוק וגוגל (עיבוד)|צילום: רויטרס, חדשות

גוגל ופייסבוק שולטות כבר שנים ארוכות בשוק הפרסום כדואופול - וכעת מתברר שעשרות מיליוני שקלים מכספי המסים שלנו הולכים מדי שנה לשתי ענקיות הטכנולוגיה. כל זה נעשה כאשר שתיהן לא משלמות כלל מס בישראל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

עיתון "דה מרקר" פרסם שלשום כי נעשות עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה בין לשכת הפרסום הממשלתית לגוגל ופייסבוק. על פי הנתונים המלאים, שהתפרסמו לראשונה במהדורה המרכזית, בשנת 2017 השקיעו משרדי הממשלה כ-200 מיליון שקלים בפרסום באינטרנט, כ-64% מתוכם שולמו לפייסבוק וגוגל לבדן. במשרדי הממשלה מסבירים כי רצונם הוא למקסם את החשיפה לתכנים.

בכל הנוגע לפרסומות וידאו - כמו אלו בהם מככבים שיר אלמליח עבור משרד התיירות או ליאור סושרד עבור משרד הקליטה - הנתון מזנק. בתחום זה פייסבוק מקבלת 57% מתקציב הפרסום הממשלתי וגוגל 24% - כלומר יחד הן חולשות על 81% מהתקציב.

יש לציין כי השוק המקומי - ובמיוחד חברת ארטימדיה - זכה לגידול מסוים בנתח התקציב: עלייה ל-17% ממנו לעומת 6% בשנת 2016. עם זאת, עדיין מדובר בסכומים נמוכים, במיוחד לעומת ענקיות האינטרנט.

בלשכת הפרסום הממשלתית טוענים כי חלק מהתקציב מופנה לפרסום בחו"ל, שם לדבריהם אין חלופה ליוטיוב שבשליטת גוגל או לפייסבוק הפופולרית. במקביל, ברשות המסים כבר הודיעו שהחלו בהליכי גבייה מול גוגל ופייסבוק. גורמים ברשות אף מדגישים כי אם השתיים ימשיכו לסרב לשלם מסים, ברשות יפעלו לגביית המסים ישירות ממשרדי הממשלה.