בחודשים האחרונים התרחשו מספר מקרים של קריסת מנופים, חלקם הסתיימו אף בפציעות קשות. כעת מתברר כי מדובר בשוק פרוץ לגמרי, וכי כל מי שרוצה יכול לשלם 550 שקלים ולקבל רישיון מזויף או אפילו להדפיס רישיון במדפסת הביתית, בלי שאף אחד ישאל שאלות.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

דוד סולימאן, תחקירן עצמאי, צפה בחודשים האחרונים על שלל הדיווחים על קריסות של מנופים ועל התנאים הקשים שלהם טוענים המנופאים עצמם והצטרף לבדיקה של חדשות 2. כך למשל עולה עד כמה זה פשוט להשיג רישיון מזויף, כשקיימת תעשייה שלמה של מאעכרים, שמנפיקים רישיונות מזויפים תמורת תשלום. יממה בלבד לאחר שסולימאן יוצר קשר עם אדם שהקים מפעל של ממש לזיוף רישיונות למנופאים, הוא מקבל הודעה שהרישיון המזויף מוכן.

הרישיון המזוייף
הרישיון המזוייף|צילום:



נקודת המפגש נקבעה לתחנת דלק בקלקיליה. למפגש מגיע ילד, שנראה בן לא יותר מ-15, שליחו של זייפן הרישיונות. 550 שקלים מועברים לזייפן והוא חוזר עם רישיון המנופאים המזויף. עם פיסת הנייר המזויפת פנה סולימן לחברת כוח אדם של מנופאים וכשהגיע אל אתר הבנייה הראשון בקריית יערים, איש לא הבחין שהוא מעולם לא הפעיל מנוף, הוא לא יודע איך להפעיל אותו.

בלי בדיקה מינימאלית דוד התבקש לעלות על העגורן - מנוף ענק בגובה אדיר, ולהתחיל להפעיל אותו בלי כל פיקוח. כשהוא מבין שאיש לא יעצור אותו והסיכון כאן הוא גדול - הוא מיהר לרדת בתואנת שווא. מספר דקות לאחר מכן, מתברר רק עד כמה השוק הזה פרוץ. לאחר שסולימן ירד מהמנוף וסרב להמשיך לעבוד, מנהל העבודה פונה אל החבר שהגיע איתו , לו אין אפילו רישיון מזויף בידו, ומבקש שיפעיל הוא את העגורן.

נשלח לעבוד - עם רישיון שהודפס בבית

במשך שלושה ימים יצא דוד סולימן עם הרישיון המזויף לשורה של אתרי בנייה. גם לאתר של חברת "שרבט" בלוד הוא נכנס ללא כל בעיה ואף נשלח לעלות ולהפעיל מנוף. בכל האתרים דוד טיפס על המנוף, הגיע עד לאמצע הדרך ואז ירד, משום שחשש לסכן חיי אדם אם ישב בתא ההפעלה.

כמה קל לזייף רישיון?
כמה קל לזייף רישיון?|צילום:



אך זו לא השיטה היחידה. באמצעות תכנת מחשב פשוטה, אל צילום רישיונו של מנופאי הוכנס שמו של סולימן, ובתוך פחות מחצי שעה באמצעות מדפסת ביתית מתקבל רישיון מודפס. עם המסמך המודפס יצא סולימן יצא לראיון עבודה באחת מחברות הקבלנות הגדולות בישראל - אלקטרה.

הרישיון שהודפס במדפסת הביתית נראה שונה מהרישיון המקורי, הצבע שלו אחר, המרקם אחר. בשלב הזה נציגת אגף כוח האדם אמורה הייתה לזהות שדוד הוא מתחזה ושהרישיון מזויף, אבל עם הרישיון הזה מהמדפסת הביתית, דוד התקבל לעבודה באלקטרה.

תגובות

"אלקטרה בנייה": "במסגרת קליטתם של מנופאים חדשים בחברה ולאחר בדיקה שנערכה, מצאנו כי כולם, למעט 'המתחזה', הינם מנופאים מוסמכים בעלי רישיון תקין. החברה הפיקה לקח ממקרה בודד זה וחידדה את הנהלים במטרה לוודא שמקרה כזה לא יקרה שוב".

"יורו ישראל": "החברה עובדת עם חברת כוח אדם המתמחה בהשמת מנופאים והיא האחראית לספק עובדים בעלי רישיונות תקפים. למנהל העבודה לא הייתה אפשרות לזהות בשטח שהרישיון מזויף, ובוודאי שלא לחשוד שחברת כוח האדם שלחה עובד עם רישיון מזוייף. החברה רואה חשיבות רבה בשמירה על איכות הבניה ובטיחות עובדיה. אנו נבדוק את המחדל של חברת כוח האדם ונפעל בהתאם".

"שרבט": "למרבה הצער מתברר שחברת כוח האדם נפלה בפח של מלאכת זיוף מקצועית על נייר רשמי של משרד התחבורה. החברה מקפידה על כללי הבטיחות, ובעניין התקלה המתוארת ייערך בירור ותחקיר מקיף ויוסקו מסקנות מחמירות".

משרד העבודה והרווחה: "המצב הנוכחי שבו קבלנים ומנהלי עבודה אינם טורחים לוודא קיומו של רישיון נובע מחוסר הרתעה. אנו פועלים להדברת נגע תאונות העבודה, תוך שכלול אמצעי האכיפה וקידום חקיקה בנושא. במקביל, פנינו למשרד התחבורה האמון על מתן רישיונות למנופאים, בבקשה ליצור סטנדרט שיקשה על זיוף".

משרד התחבורה: "חלקנו מסתכם בהנפקת תעודות הסמכה למפעילי העגורנים בלבד ובחודשים האחרונים התקיימו דיונים בין גורמי המקצוע שמטרתם העברת הסמכות להנפקת התעודה ממשרד התחבורה למשרד העבודה. אנו רואים בחומרה את תופעת הזיופים והנחנו לפעול להנפקת תעודות קשיחות בדומה לרישיונות הנהיגה".