המכונית האוטונומית של מוביליי (צילום: משה שי , פלאש 90)
אילוסטרציה|צילום: משה שי , פלאש 90

על פי ההערכות, הרף התחתון של שיעור המס שישולם למדינה בעקבות מכירת מובילאיי לאינטל יעמוד על סך של 4 מיליארד שקלים. הרף העליון יכול לנוע עד 10 מיליארד שקל.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

חיוב המס בעסקה חל ברובו על מחזיקי המניות הישראלים. לחברה יש 3 מחזיקי מניות ישראלים, המוגדרים כבעלי עניין: שני מסיידיה, אמנון שעשוע וזיו אבירם כן שמואל חרל"פ, המחזיק במניות מובילאיי, הן באופן אישי והן דרך חברת כלמוביל שבבעלותו. בנוסף, לחברה הרבה משקיעים ישראלים "קטנים".

על-פי חוק, שיעור המס המוטל כיום על רווחי הון עומד על 25% למי שאינו בעל מניות מהותי בחברה ו-30% לבעל מניות מהותי. בעל עניין מהותי הוא מי שמחזיק ב-10% או יותר ממניות החברה. ואולם, חישוב המס בעסקת מובילאיי מסובך יותר, היות ובשנים קודמות חלו שיעורי מס אחרים על רווחי הון.

מוקדם יותר היום פרסמו החברות אינטל ו"מובילאיי" הודעה משותפת, בה בישרו על הגעה להסכם עקרוני לפיו ענקית השבבים תרכוש את מניות חברת מובילאיי, שמפתחת טכנולוגיה עבור כלי רכב אוטונומיים. הרכישה תתבצע על פי הערכת שווי של 15.35 מיליארד דולרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על המהלך: "כל הכבוד למובילאיי! גאונות ישראלית, גאווה ישראלית".

ההודעה מגיעה כשעה לאחר הפרסום הראשון באתר העיתון "דה מרקר", לפיו ענקית הטכנולוגיה אינטל רוכשת את מניות חברת מובילאיי הישראלית. לפי ההערכות, אינטל תשלם 14-15 מיליארד דולרים עבור כל מניות החברה, שמפתחת טכנולוגיה לרכב האוטונומי. העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים.

העסקה צפויה להגדיל את הרווח למניה המתואם של אינטל, כמו גם את תזרים המזומנים החופשי באופן מיידי. המניות יירכשו במחיר של 63.54 דולרים למנייה במזומן: "השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ- 70 מיליארד דולר, עד לשנת 2030", נמסר בהודעה המשותפת.

ידליקו משואה יחד? אבירם ושעשוע (צילום: רענן כהן)
ישלמו את עיקר המס. מייסדי מובילאי|צילום: רענן כהן

"נאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית"

"רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים", אמר בריאן קרזניץ, מנכ"ל אינטל. "אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב״".

זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ"ל מובילאיי, הוסיף כי "אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב". לדבריו, "על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב  עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב".