"הם פשוט החליטו שזה המקום שלהם ונעלמו": החופשה של הודיה קיבלה טוויסט לא נעים, כאשר גילתה על בשרה את "שיטת המגבת". אחרי תקופה ארוכה שבה לא יצאו לנופש, הודיה סוף סוף נסעה לחופשה באילת שכל כך חיכתה לה עם בעלה ובנה בן החמישה חודשים. אחרי שחזרה, היא תיארה התנהגות מצד האורחים במלון שחוזרת על עצמה מדי יום ולאורך כל היום. אורחים שיורדים מוקדם בבוקר לבריכה ומשאירים מגבות או חפצים אחרים על הכיסאות ליד המים ונעלמים.

"זו תופעה מכוערת", קבעה בפוסט שפרסמה בעמוד הפייסבוק "טיולון - מבלים עם הילדים ומדווחים מהשטח". למרות שהבחינה כי כך כנראה נוהגים רוב האורחים במלון ולכן כל הכיסאות תפוסים, החליטה הודיה להניח את התיק של הילד שלה על אחד הכיסאות שעליהם הונחה מגבת אחת. "פתאום מגיע אדם יבש עם לבוש מלא, כנראה הגיע עכשיו מהחדר שלו, ואמר לי: 'זה הכיסא שלי והמגבת שלי'. הוא פשוט התחיל להצדיק את עצמו ואת התופעה המכוערת הזו, וטען שהוא עושה ככה משום שככה כולם עושים". האורח לא ויתר להודיה על הכיסא למרות ששמר שניים, והיא החליטה לענות לו בנימוס ולצאת מהבריכה. 

סיפורה של הודיה מצטרף למקרים רבים אחרים של מי שנסעו לנוח כמיטב המסורת בתקופת החגים. בחסות מגפת הקורונה ובזמן שמסובך מדי לטוס לחו"ל, ניתנה לנו הזדמנות אמיתית להכיר את הארץ ולטייל במקומות שעוד לא הגענו אליהם. אלא שבין תלונות על המחירים המופקעים במלונות ובצימרים לדיווחים על צפיפות ושירות לקוחות לקוי, נחשף הצד המכוער של הישראלי שנשאר בארץ.

ה
"תרגיל המגבת" באתרי הנופש

בשנים האחרונות התרגלנו לשמוע תלונות רבות על בתי המלון והצימרים הטובים ביותר בישראל ועל אורחים ששילמו אלפי שקלים עבור שני לילות בחדרים לא נקיים עם מוזיקה רועשת, אלכוהול במסדרונות ואלימות מצד האורחים. אלא שנופשים שניצלו את הקיץ והחגים האחרונים לחופשה בארץ תיארו בפני N12 את אותה "שיטת המגבת". למרות שהתלונה של הודיה נשמעת אולי קטנה או קטנונית, רבים אחרים החליטו להציף אותה כי גם אם המלון יעניק להם את השירות הטוב ביותר – זו הנקודה שבה, לשיטתה, היא ויתר האורחים מפסידים.

"אנשים אשכרה קמו בשבע בבוקר כדי לשים מגבות על מיטות השיזוף 'לשמור' את המקום - והלכו. זה מזעזע, המלונות לא מפסיקים את ההזיה הזו"

בואו נודה על האמת, כולנו שמרנו מקומות לחברים או לבני משפחה בכל מיני הזדמנויות, אך הודיה ונופשים רבים אחרים מתארים זאת בקיץ האחרון כתופעה מגעילה שמוציאה את החשק לצאת לבריכה במלון. "30% מהכיסאות בבריכה על 100% תפוסה של אורחים וזאת התוצאה", הגיב אחד הנופשים באילת לפוסט שפרסמה. ספק אם האורחים ששומרים על המקומות שלהם בבריכה רק הולכים לארוחת בוקר ואז חוזרים לשבת במקום ששמרו לעצמם. הודיה הבחינה גם בכיסאות "שמורים" שנשארו ריקים לאורך כל שעות היום.

אילוסטרציה (צילום: AP)
יורדים בבוקר לבריכה - ונעלמים. אילוסטרציה|צילום: AP

בשיחה עם N12 סיפרה הודיה על תחושותיה הקשות: "זה אולי נשמע קצת קטנוני ולא חדש ובמה אני מתעסקת כשאני בחופש, אבל זה ממש הורס את החוויה. לא היה לנו מקום אחד פנוי לשבת ובאנו ליהנות מהבריכה עם תינוק קטן על הידיים שלי ולאף אחד לא היה אכפת. אני ממש לא מעוניינת לקום בשש בבוקר כדי לשמור מקום, אני לא אעשה מה שכולם עושים. אני מעדיפה להגיע בזמן שמתאים לנו ולצפות שתהיה תחלופה מתאימה של אנשים שכבר סיימו או הולכים לארוחת בוקר ויהיה איזשהו היגיון". 

ישראלית אחרת שנפשה באילת בחודש יולי תיארה סיטואציה דומה. "במשך כארבע שעות שכבתי על מיטת שיזוף מאולתרת בשמש כאשר מיטות ריקות היו בצל. הן כנראה נתפסו מוקדם בבוקר ונותרו פנויות. רק בצוהריים הגיעה משפחה ששמרה לעצמה את המיטות, כולם לבושים בבגדים יבשים, והתיישבו שם - בושה".

אלה, נופשת אחרת, הגיבה: "הייתי במלון בירושלים. אנשים אשכרה קמו בשבע בבוקר כדי לשים מגבות על מיטות השיזוף 'לשמור' את המקום ולא היו שם כמה שעות. זה ממש מזעזע והעניין הוא שהמלונות לא מפסיקים את ההזיה הזו".

רבים מהמגיבים לפוסט של הודיה ציינו כי נתקלו בתופעה לא רק בארץ אלא גם בחו"ל - ולא בהכרח מישראלים. גם באירופה, כשהבריכות במלונות קטנות יותר, נוהגים הנופשים לתפוס מקומות מראש - אלא שחלק מהמלונות בחו"ל מאפשרים לאורחים להזמין כיסאות ליד הבריכה מראש ערב קודם וסדרן שנמצא בבריכה מכווין את האורחים למקום השמור. כאן עולה גם שאלת מידת האחריות של המלון: האם עליו לשים סוף לתופעה ולבקש מהאורחים שלא לשמור מקומות או כמו בחו"ל לאפשר הזמנה של מקומות? פנינו למספר רשתות של מלונות בארץ, אך הם סירבו להתייחס לתופעה.

כל המרבה במחיר - זוכה

אם התעצבנתם מ"תרגיל המגבות", כנראה שלא תשמחו לשמוע על תופעות חמורות הרבה יותר. ד' ממרכז הארץ הזמינה בחודש אוגוסט צימר לה ולבני משפחתה. הם כבר תכננו את הנופש במושב הקסום ואת הטיולים סביבו, אך אז הודיע להם בעל הצימר כי הוא נאלץ לבטל להם את ההזמנה. ד' שכבר לקחה ימי חופש והתכוננה לבלות עם ילדיה בימי החופש הגדול התאכזבה לגלות מאוחר יותר כי בעל הצימר ביטל את הנופש רק משום שנופש אחר הציע לו סכום גבוה יותר.

"זו כבר נהייתה תופעה ממש מכוערת", כתבה ד' בפוסט שפרסמה בקבוצת "טיולון - מבלים עם הילדים ומדווחים מהשטח". "מבטלים חופשה כי מישהו הציע לשלם יותר? זו ממש שכונה ורק בישראל". בתגובות לפוסט שלה, הגיבו גולשים רבים כי גם הם נתקלו בתופעה. עדן, לדוגמה, הזמינה נופש דרך האינטרנט: "בחודש מאי, אחרי שהזמנו, התקשרו פתאום להגיד שזו טעות ואין מקומות פנויים. האתר מכר יותר מהמכסה. בקיצור, חארטה - זו ממש חוצפה".

הישראלי המכוער (צילום: צילום מסך)
התופעה מתרחבת. אחת התגובות ברשת|צילום: צילום מסך

ל' ממרכז הארץ הזמינה בקיץ שעבר סוף שבוע בשתי וילות סמוכות במושב בצפון כחודשיים מראש. מספר ימים לפני מועד הנופש, התקשרה אליה בעלת הצימר והודיעה לה כי היא נאלצת לבטל את ההזמנה. התירוץ היה שילדה שנפשה במקום החליקה בבריכה ואין לה ביטוח להמשיך להשכיר.

"מבטלים חופשה כי מישהו הציע לשלם יותר? זו ממש שכונה ורק בישראל"

"זה היה נשמע לנו מוזר מאוד", מציינת ל' שבאותו הערב החליטה להתקשר לבעלת הצימר ממספר לא מזוהה וביקשה להשכיר את אחת הווילות. כך גילו בני המשפחה שבעלת הצימר הצליחה להשכיר וילה אחת במחיר שהיו אמורים לשלם על שתי הווילות וככל הנראה קיוותה להכפיל את הרווח אם תצליח להשכיר גם את הווילה השנייה שנותרה פנויה. "וידאתי איתה בשיחת טלפון מוקלטת שמדובר בדיוק בווילה שהזמנו מראש ואם יש לה ביטוח והכול תקין והיא אמרה שכן".

ל' החליטה לתבוע את בעלת הצימר בבית דין לתביעות קטנות וזכתה בתביעה בסכום של 4,000 שקלים. "הקטע ההזוי הוא שחשבנו שהיא תלמד את הלקח בעקבות התביעה, אך טעינו בענק", ציינה. "לא מזמן ראינו עליה תלונות באתרים השונים מנופשים שהיא עשתה להם את אותו התרגיל".

מיכל, בעלת צימרים במושב בצפון, מדגישה בשיחה עם N12 כי במקרים רבים המצב הוא הפוך. "לקוחות מזמינים את כל מתחם הצימרים, מתחייבים למחיר מסוים וברגע האחרון מבקשים לבטל. לקוח אחד טען כמה ימים לפני הנופש שחבר שלו חולה ולכן לא יגיע. הוא ביקש שאעשה להם הנחה ואחר כך גם רצה לבטל. הלקוח דיבר בצורה נמוכה מאוד ומאיימת. יכולתי לקחת ממנו דמי ביטול כפי שצוין כשסגרנו את הנופש אבל העדפתי לשחרר אותו לדרכו והיקום שלח לי קבוצה טובה יותר".

"רוב הלקוחות הם סופר מקסימים", היא מוסיפה, "אבל הייתה לי לקוחה שרצתה לבטל את הנופש, סירבה לשלם דמי ביטול ואפילו חסמה את כרטיס האשראי שלה. היא איימה להכפיש את שמי רק בגלל שדרשתי את דמי הביטול שמגיעים לי. לא תבעתי אותה רק בגלל עלויות התביעה אבל עצוב שיש אנשים כאלה".

החבר הטוב נשאר מאחור

רבות נכתב על נטישת כלבים על ידי בעליהם, אך מתברר שדווקא בחודשי הקיץ, רגע לפני החופשות בארץ ובחו"ל, מספר הנטישות הולך וגדל. נופשים שככל הנראה לא מוצאים מי שישמור על חיות המחמד שלהם או לא רוצים לבזבז כסף על הוסטל מיוחד לכלבים - מחליטים פשוט לנטוש אותם רגע לפני הנופש השנתי.

"אנשים מגיעים לנופש בצפון עם הכלב, זונחים אותו ביישוב שבו נמצא הצימר וחוזרים הביתה עם מטען קל יותר ובלי מחויבות"

אך מה קרה בחודשיים האחרונים, כשבניגוד לשנים עברו ישראלים רבים נשארו בארץ? בעמותות שמסייעות לבעלי חיים לא רואים שהתופעה נעלמה אלא דווקא צמחה. במקום הנטישה הקלאסית במושבים הסמוכים לנתב"ג רגע לפני העלייה למטוס, כעת אוספות העמותות יותר ויותר בעלי חיים בכל רחבי הארץ.

"אנחנו קורסים", מציינת בתוקף נופר פרי, מתנדבת בעמותת "אילת אנימלס". "אחרי תקופת הקורונה הקשה שעברנו, הקיץ והחגים זו ממש קטסטרופה". נופר מציינת כי בשנים קודמות ריכוז הכלבים הנטושים שנמצאו עם שבב או בלי שבב היה באילת וליד הגבול עם סיני, שם מטיילים היו משאירים את הכלבים שלהם לפני המעבר בגבול. אך הפעם הם מקבלים קריאות יום-יומיות בכל אזור הדרום.

"אנחנו מוצאים את הכלבים בנחלים ובתחנות התרעננות, כלבים ביתיים שפשוט הושארו שם בדרך או בזמן הטיול", היא מוסיפה, "ברגע שנוצר עומס של כלבים נטושים או כלבים משוטטים שלא שייכים לאף אחד - יש קושי במציאת משפחות מאמצות או אומנה, ולצערנו הכלבים נכנסים לרשימות המתה".

ה
"הישראלי המכוער" נוטש כלב|צילום: תנו לחיות לחיות

בעמותת "תנו לחיות לחיות" מספרי שבחודשי הקיץ בעלי כלבים מגיעים לכלביות של העמותה ברחבי הארץ, קושרים את הכלבים מחוץ לשער או בכניסה לכלבייה ונעלמים. בשני הסרטונים שלפנינו רואים את בעלי הכלבים נוטשים את הכלבים שלהם ולא מעיפים מבט אחד נוסף אל בן המשפחה שהשאירו מאחור.

"בחודשים יולי-אוגוסט ננטשו בשערי עמותת 'תנו לחיות לחיות' כ-47 כלבים שהיו כולם חלק ממשפחה ובאחת מצאו עצמם נטושים מסיבות שונות ומשונות", מציינת יעל ארקין, מנכ"לית "תנו לחיות לחיות". "לצערי, השנה יותר מתמיד, חווינו עליה אדירה בכמות נטישות והחזרות הכלבים, זאת מבלי להתייחס לכ-30 שיחות המתקבלות מדי יום במוקד העמותה עם בקשות של בעלי כלבים לנטוש את בעלי החיים". 

"ידוע שהכלב הוא חברו הטוב של האדם, אך לצערנו נראה כי האדם אינו חברו הטוב של הכלב", מוסיפה ארקין. "חשוב לזכור שכלב שננטש לא תמיד יצליח לחזור לעצמו ולעיתים מרוב צער ירעיב את עצמו בבית המחסה עד מוות. אני קוראת לציבור להימנע בכל דרך מהמעשה הנוראי והאכזר הזה. כפי שלא תינטשו את ילדכם, אל תינטשו את כלבכם. עם השנה הנפתחת אני מייחלת לכך שלמקרים מסוג זה לא יהיה עוד מקום ונזכה לרוקן את בית המחסה שלנו המלא עד אפס מקום בכלבים שזקוקים לבית ומשפחה".

עובדי ומתנדבי העמותה מציינים כי את תופעת הנטישות האכזרית הם התרגלו לראות בעיצומן של חופשות הקיץ והחגים, אבל השנה העלייה האדירה בנטישות נראית. הנטישות רק מתרבות למרות שרוב האוכלוסייה נשארה בארץ וויתרה על הטיול לחו"ל והחופשות הארוכות בשל התפשטות הקורונה.

התופעה הזו לא זרה לא', תושבת צפון הארץ שמתגוררת ביישוב המוקף במתחמי נופש. בפוסט ששיתפה בקבוצת "טיולון - מבלים עם הילדים ומדווחים מהשטח" היא סיפרה שהיא נתקלת בתופעה הבלתי נתפסת מדי קיץ. "אנשים מגיעים לנופש בצפון עם הכלב המשפחתי, זונחים אותו ביישוב שבו נמצא הצימר וחוזרים הביתה עם מטען קל יותר ובלי מחויבות לידידם הטוב שננטש לבדו לגורלו. אנחנו ביישוב רואים מדי קיץ כלבים עזובים רבים שהגיעו עם הנופשים. קחו בחשבון שאזור סובב כנרת וגם כל אזור אחר בקיץ הישראלי חם ביותר. קצת רחמנות. לא רוצים את הכלב? תמסרו לאחת האגודות. לפחות יהיו לו מים לשתות וצל".

גולשת אחרת הגיבה: "אני מכירה את זה ממקום מגוריי. רכב נכנס, כלב יוצא מהרכב והרכב יוצא מהמושב. מזעזע. ומה הם חושבים - שמישהו יגדל את הכלב? לא. הוא פשוט מת מרעב או נדרס".

גם בקבוצות הפייסבוק השונות לאיתור כלבים אבודים מתפרסים מדי שבוע מאות פוסטים של  עוברים ושבים שמצלמים כלבים שננטשו או כלבים שלא שייכים לאף אחד, בתקווה שמישהו יוכל לסרוק את השבב שלהם ולגלות מי הבעלים או לפחות לטפל בהם עד שיילקחו לאימוץ. בקבוצות ניתן להבחין בכלבים שמשוטטים ליד מלונות וחופים ברחבי הארץ, ומחכים ככל הנראה לבעליהם שיאספו אותם.

"מדי שנה נרשמת עלייה דרמטית במספר הכלבים שנמצאים משוטטים", מציין נועם "אייס" אלון, מנהל את קבוצת "הסורקים - מחזירים את הכלבים הביתה" שמונה 81 אלף עוקבים ומתנדבים שמגיעים עם סורק שבבים פרטי לנקודות שבהם מדווחים על כלבים עזובים ובכך יכולים להחזיר את בעל החיים לבעליו אם הוא מעוניין בכך.

"אנו רואים פעמים רבות שאנשים אפילו נוסעים במיוחד לקיבוץ או מושב מרוחק ופשוט זורקים שם את הכלבים שלהם", הוא מתאר. "כלבים משוטטים רבים אנחנו מוצאים גם בדרך לשדה התעופה, פשוט זרקו אותם בדרך לטיסה. בגל הראשון של הקורונה הרבה אנשים אימצו כלבים מכלביות ועמותות רק כדי שיהיה להם תירוץ לצאת מהבית, אך עכשיו כנראה נמאס להם מהצעצוע החדש ואין לו שימוש והם מחליטים לנטוש אותו. אנחנו לא מצליחים להבין איך אפשר לנטוש כך כלב, בן משפחה, ילד, על לא עוול בכפו. הוא לא מבין מה עשה לא בסדר שגרם למשפחתו לעזוב אותו. פשוט נורא".

שוחים בזבל

וכמובן איך אפשר בלי הזבל. עשרות אלפי שקיות זבל נאספו על ידי המתנדבים והעובדים ברשות הטבע והגנים באתרים השונים ברחבי הארץ. בחודשים יולי-אוגוסט השנה ביקרו באתרי רשות הטבע והגנים בתשלום כ-1.9 מיליון מבקרים, מתוכם 24 אלף תיירים, לעומת קיץ 2019 שבו פקדו מספר דומה של מבקרים את האתרים - אך 405 אלף מתוכם היו תיירים.

ה
"הישראלי המכוער" משאיר זבל בטבע|צילום: רשות הטבע והגנים
ה
"הישראלי המכוער" משאיר זבל בטבע|צילום: רשות הטבע והגנים

הקהל הישראלי בחר לבלות השנה באתרי רשות הטבע והגנים, נוצר עומס באתרים הפתוחים והסגורים - והררי האשפה, שחלקה לא הושלכה לפחים, נותרו בשטח. "כמות האשפה שהושארה בשטח היא מטורפת", מציין שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "התופעה הזו שברה את כל השיאים האפשריים, לא רק בישראל - אלא בכל העולם. הלכלוך שאתם משאירים לא נעים למי שבא אחריכם ומזיק לבעלי החיים שמתים מזה. הם נחנקים משקיות ניילון ונחתכים מקופסאות השימורים. בואו נשאיר את הארץ הזו יפה כמו שקיבלנו אותה".

ערן פאר, מנהל "קהילת הטיולים והקמפינג של ישראל - הקבוצה" בפייסבוק שמונה יותר מ-85 אלף חברים, מציין: "מדי שבוע אני נחשף לתמונות ושיח מחברי הקהילה, חובבי טבע ומטבעם שומרים על הטבע, שמתריעים על כמויות הזבל שהם פוגשים ברחבי הארץ. תמיד היה זבל אבל בקיץ האחרון התופעה של השארת זבל בשטח והתעלמות של רבים מהסובבים אותם רק גדלה לה למרות כל המאמצים. למרות שיש רבים שמנקים אחריהם, הנזק של המלכלכים יכול לפגוע בנו שנים קדימה". 

לפניות לכתבת: avivim@ch2news.co.il