בהסדר פשרה בתביעה ייצוגית אשר נוהלה כנגד הולמס פלייס, ואושר על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, נקבע כי רשת מועדוני הכושר תפצה את כלל הלקוחות אשר שילמו לה דמי ביטול עקב ביטול המנוי בתקופת ההתחייבות, בהטבות בשווי מצטבר של יותר מ-16 מיליון שקלים.

במסגרת התביעה הייצוגית, אשר הוגשה באמצעות עורכי הדין לירן דדו וירון גולדין, נטען שהרשת גבתה מלקוחות שביקשו לבטל את המנוי למועדון הכושר בעת שהיו בתקופת התחייבות, סכום גבוה מזה שמותר לה על פי חוק.

גובה דמי הביטול אותם רשאים מועדוני כושר לגבות כפופים לכללים שנקבעו בתיקון 37 לחוק הגנת הצרכן (ביטול עסקה לתקופה קצובה). בהתאם לחוק, על מנת שניתן יהיה לקבוע כי ייגבו דמי ביטול במסלול הכולל התחייבות (במקרה של ביטולו בתוך תקופת ההתחייבות), יש להציע לצרכן טרם ההתקשרות חלופה לרכישת מנוי ללא התחייבות.

איש שרירי מרים משקולות בחדר כושר (צילום: pressmaster, 123RF‏)
איש שרירי מרים משקולות בחדר כושר, אילוסטרציה|צילום: pressmaster, 123RF‏

במקרה בו הלקוח מבקש לבטל את המנוי בתקופת ההתחייבות, דמי הביטול שניתן לגבות ממנו אינם יכולים לעלות על גובה ההפרש שבין עלות המנוי בהתחייבות, לבין מחירו של מנוי ללא התחייבות שהוצע לו טרם ההתקשרות, במכפלת מספר החודשים שחלפו עד מועד הביטול.

בתביעה נטען שהולמס פלייס אומנם הציעה ללקוחותיה מסלול חלופי ללא התחייבות טרם ההתקשרות, אלא שעל גבי טופס הרישום למועדון עליו נדרש הלקוח לחתום, הציגה הרשת מחיר "מחירון" קבוע, שלא שיקף את המחיר שהיה תקף באותה העת (למשל בשל מבצעים שונים שנערכו), והיה גבוה משמעותית מזה שהוצע ללקוח. וכך, כאשר לקוחות ביקשו לבטל את המנוי, דמי הביטול שנדרשו מהם חושבו ביחס למחיר המחירון, ולא ביחס למחיר האמיתי שהוצע להם בעת ההצטרפות - פער אשר עשוי להסתכם במאות שקלים ללקוח.

במסגרת ההליך שנוהל הוגשה חוות דעתה של הרשות להגנת הצרכן, אשר עמדה על כך שיש לחשב את דמי הביטול מתוך ההפרש בין מחיר המנוי בהתחייבות אותו משלם הצרכן, לבין המחיר האמיתי אשר הוצע לצרכן טרם ביצוע העסקה לאותו סוג מנוי במסלול ללא התחייבות. הרשות הבהירה כי אין לחשב את ההפרש מתוך מחיר אחר, כגון מחיר מחירון או מחיר שגבתה מצרכן אחר, אלא מתוך המחיר האמיתי שהצרכן היה משלם אילו היה בוחר באותו מעמד במסלול ללא התחייבות.

גבר על הליכון (צילום: 123rf)
חדר כושר, אילוסטרציה|צילום: 123rf

לאחר 5 שנים בהם נוהלה התביעה, אישר בית המשפט את הסדר הפשרה אליו הגיעו הצדדים. לפי ההסדר, כל מי שרכש מהחברה החל מ 23 בספטמבר 2014 (מועד כניסת התיקון לחוק הגנת הצרכן לתוקף) מנוי לאחד ממועדוני הכושר של הולמס פלייס וחויב בדמי ביטול כלשהם (בסך 50 שקלים ומעלה), יהיה זכאי לבחור באחת מן ההטבות הבאות:

• כניסות חד פעמיות למועדוני הכושר של הולמס פלייס

• שבועיים ללא עלות ברכישת מנוי או עבור מנוי קיים

• פטור מתשלום דמי רישום למועדון


שווי ההטבות הכולל לפי מחירם לצרכן נאמד ביותר מ-16 מיליון שקלים. הטבות שלא ייבחרו על ידי הזכאים יועברו לתרומה לעמותות וגופים שונים הפועלים למען הציבור, דוגמת ארגון נכי צה"ל, עמותת עלם לנוער בסיכון, העמותה על שם מייקל לוין לחיילים בודדים, בית השנטי, ארגון איגי וגופים נוספים.