בריאיון עבודה נהוג לשאול על תנאי השכר או על דרישות התפקיד, ופחות נהוג לברר אם יש במקום תא שירותים. אלא שבדיקה של תכנית חיסכון מגלה שזה דווקא לא כל כך מופרך. משיטוט בין בתי עסק אקראיים בשלוש ערים מרכזיות - חלקם של רשתות שיווק וחלקם חנויות פרטיות - עולה תמונה כלל לא מעודדת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

רשת קונדיטוריות מוכרת בירושלים מחזיקה סניף ברחוב אגריפס בעיר, רחוב סואן שמביא לחנות המון לקוחות. בשעות היום נמצא בחנות עובד קופה אחד ועוד אחד מאחור עם התנורים. בשעות הערב נשאר שם עובד אחד בלבד. שירותים - ניחשתם נכון - אין. בכל פעם שהטבע קורא לו, נאלץ הקופאי לרוץ לשירותים הציבוריים בשוק מחנה יהודה, מרחק של כמאה מטרים מן המקום, ולהשאיר את החנות בידיו של העובד השני. בשעות הערב הוא צריך לסגור את הקונדיטוריה לגמרי בכל פעם.

"מניעת שירותים או קשיים להגיע לשירותים זה מצב בלתי נסבל ולכן צריך לשנות את החוק", אומרת חנה זוהר מעמותת "קו לעובד". לפני שלוש שנים העבירה הכנסת תיקון לחוק שעות עבודה ומנוחה, על פי הצעת החוק של חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שחייב מעסיקים לספק לעובדיהם שירותים, "במקום העבודה או בקרבתו". אלא שבמקרים רבים זה לא ממש כך. במקרים אחרים, המעסיק ינצל את הניסוח המעורפל של "בקרבת" בית העסק, כדי לחמוק מאחריות.

הטבע קורא? שלמו שלושה שקלים

צוות חדשות 2 נתקל בתופעה המעצבנת גם ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. סניף של רשת חנויות כלבו גדולה מפנה את עובדיו לשירותים סמוכים בתשלום - שלושה שקלים לכל שימוש. כך קורה גם בכל החנויות בסביבה שאין להן תא שירותים משלהן, וישנן לא מעט כאלה.

ברמת-גן הסמוכה, ברחוב ביאליק המרכזי, המצב דומה: חנויות רבות אינן מספקות לעובדיהן שירותים משלהן. אלה נאלצים להיגרר אל הקניון שבתחילת הרחוב או להימסר לחסדיהן של חנויות אחרות שיש להן שירותים. כך למשל בסניף של רשת בתי קפה שמפנה את עובדיו לשירותים של רשת בתי קפה אחרת השוכנת בסמוך.

שוק מחנה יהודה. ארכיון (צילום: חדשות 2)
העובד צריך ללכת לשירותים שבשוק, ארכיון|צילום: חדשות 2

"יש ניסיון לעודד את המעסיקים להקים את כל המתקנים האלה", אומר עו"ד רם גמליאל, מומחה לדיני עבודה. "גם מבחינת אישור העסקים, גם מבחינת היתרי הבנייה. חבל שמעסיקים לא מנצלים את זה ולא נותנים לעובדים שלהם עוד קצת ממה שהם צריכים לקבל".

גורמים בענף מעריכים כי התופעה קיימת כמעט בכל אזור מסחרי בישראל. המעסיקים חוסכים על הקמת שירותים בעסק ומונעים מהעובדים תנאי עבודה בסיסיים. לעובדים מצידם זה לא נראה כמו משהו ששווה להתלונן עליו, בטח שלא במחיר של פיטורין.