מלחמה על הכביש: עד היום מי שרצה להזמין מונית באפליקציה עשה זאת בדרך כלל בגט טקסי, שהפכה לגורם משמעותי בעולם המוניות בישראל. אבל החל מהיום, אופציה חדשה נכנסת לישראל - חברת אובר הבינלאומית.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בתחרות הקטנה שנערכה אתמול, הזמנו שתי מוניות לאותו מקום ואותה שעה - וגט טקסי הקדימה בשתי דקות את אובר. נראה כי מספר המוניות הקטן שברשותה, בשלב זה לפחות, נותן את אותותיו.
אובר הוקמה לפני כחמש שנים ומאז הספיקה להתפשט ל-180 ערים ב- 45 מדינות בעולם. הרעיון פשוט ומוכר: אפליקציה שמחברת בין נהג לנוסע וגם התשלום - נעשה בתוך האפליקציה. עד כה הצליחה החברה לגייס יותר ממיליארד דולר.
בשלב הראשון, כחלק מאסטרטגיית הכניסה שלהם לשוק הישראלי, החברה מציעה ללקוחות הנחה של 20% על כל נסיעה. במקביל, גם הנהגים, שלרוב משלמים מאות ולפעמים אלפי שקלים בחודש לתחנת המוניות - יהנו בשלב ראשון מ-0% עמלה לאפליקציה. בשאר העולם אגב, החברה גוזרת עד 20% מכל נסיעה.
נהגים שעבדו עם אובר - פוטרו מגט טקסי
הכניסה של אובר לישראל מטלטלת את שוק המוניות ובעיקר את המתחרה הישירה: גט טקסי. אחרי שלוש שנים של שליטה בשוק המקומי, בחודשיים האחרונים עסוקים שם בעיקר בהכפשת המתחרה החדש: בין היתר האשימו את אובר בניסיון לגנוב נהגים, טענו לבעיות בטיחותיות וגם הציבו אולטימטום בפני הנהגים שלהם: או גט טקסי או אובר. נהגים שבחרו לעבוד גם עם אובר - הופסקה עבודתם עם גט טקסי.
ההתנגדות לאובר אינה ייחודית רק לישראל. כמעט בכל עיר מרכזית שבה התחילו לפעול יצאו נהגי המוניות להפגנות וטענו שהאפליקציה תפגע בפרנסתם. החשש הגדול הוא לא משירות המוניות של אובר אלא משירות הסעות שבו מספר נוסעים יכולים לחבור לנסיעה אחת ולחלוק בדמי הנסיעה, כלומר, כל אחד יכול להפוך את הרכב שלו למונית ולקחת נוסעים. בישראל הנושא עדיין לא עומד על הפרק: נסיעות שכאלה הן מחוץ לחוק, ומשרד התחבורה מתנגד לשינוי המצב.
התקווה בקרב הישראלים היא שהתחרות תוביל להוזלת מחירי הנסיעה, וגם לשיפור השירות כששתי התחנות הוירטואליות יתחרו על ליבו של הנוסע הישראלי. מספר המוניות של אובר הוא כעת באופן טבעי נמוך הרבה יותר, והאפליקציה זמינה בעיקר לנסיעות בגוש דן.