כמעט חודשיים אחרי חרם הקוטג', תפרסם בקרוב הוועדה הממשלתית שמונתה כדי לבחון את הורדת מחירי המזון את מסקנות הביניים שלה. לידי "תכנית חיסכון" הגיעו כמה מהצעדים המרכזיים שעליהם ממליצה הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, ליהם במטרה לצמצם את כוחם של רשתות השיווק והשחקנים הגדולים בענף המזון.
ועדת המחירים בראשות שר התמ"ת שלום שמחון החליטה לפקח ולהגביל את הפריסה הארצית של רשתות השיווק כדי שאזורים מסויימים או ערים מסויימות ברחבי הארץ לא "יישלטו" על ידי רשת אחת, ויגרמו למצב שאין תחרות שתועיל לצרכן. גורם בוועדה אמר היום "ככל שאנו מעמיקים בבדיקה - התמונה שמתגלה מדאיגה יותר".
להלן הצעדים המרכזיים עליהם ממליצה הוועדה:
רשתות השיווק יחויבו להקצות אחוזים מוגדרים, כ-20%, משטחי המדף לספקים הקטנים שאינם מצליחים ברוב המקרים לעמוד בתנאי רשתות השיווק, ובלחץ שמפעילים הספקים הגדולים ולמעשה נדחקים מהמדפים. במילים אחרות - מאחורי הקלעים ישנם הסכמים שמובילים לרמת מחירים גבוהה ולמחסור בתחרות: גם כשהצרכן רוצה לבחור במוצרים הזולים יותר, הוא פשוט לא מוצא אותם על המדף.
בנוסף, החליטה הוועדה לאפשר ייבוא מקביל לא רק של מוצרי חלב, אלא גם של מוצרי מזון נוספים ומוצרי ניקוי וטיפוח כמו לדוגמא משחות גילוח, משחות שיניים וסבונים שעל פי הוועדה "מחירם פי שניים ויותר ממחירם בעולם".
צעד נוסף שגיבשה הוועדה הוא יצירת סרגל השוואתי שבועי בין כל רשתות השיווק של סל מזון בסיסי למשפחה, על פי אזורים ברחבי הארץ. הסרגל יפורסם באתר משרד התמ"ת כך שהצרכנים יוכלו את המחירים להשוות בקלות בין הרשתות השונות. על פי גורמים בוועדה הצעד הזה צפוי להגביר את התחרות בין הרשתות, ואולי אף לאלץ את הרשתות להנהיג מחיר אחד כלל ארצי, בניגוד למצב היום בו ניתן למצוא פערים במחירים בין סניפים של אותה רשת.
רשתות השיווק: ההסכמים בינינו עוזרים לצרכנים
ברשתות השיווק ובקרב היצרנים הגדולים טוענים היום כי ההסכמים ביניהם מאפשרים להעמיק את המבצעים. כמו כן, לדבריהם הספקים הקטנים זוכים למקום על המדפים - בהתאם לנתח השוק היחסי שלהם.
כרגע מוקדם להעריך אם הצעדים החדשים יגבירו את התחרות ויובילו להורדה במחירים, אבל אין ספק שהם כבר מכניסים את רשתות השיווק והספקים הגדולים ללחץ, שיחייב אותם להגיב בהתאם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק