יוקר המחיה ממשיך להיות אחת הסוגיות הבוערות במשק הישראלי, כאשר הצרכנים מרגישים את העלייה המתמדת במחירי המזון והמוצרים הבסיסיים. סקירה עדכנית של המכון לחקר הקמעונאות חושפת פערים דרמטיים בין רשתות השיווק, מה שמעלה את השאלה – כיצד ניתן לבצע קניות חכמות ולחסוך בעלויות?
ד"ר חזי גור מזרחי, מנהל המכון לחקר קמעונאות, בדק עבור mako את 68 מוצרים הכי נמכרים ברשתות כיום, וערך ביניהם השוואת מחירים, במטרה למצוא את הסל הכי זול בין המוצרים המובילים, וכמובן לבחון את פערי המחירים.
עוד בדקנו האם הרשתות המצטיירות כזולות אכן מספקות סל קניות כולל במחיר הנמוך ביותר, או שמא מדובר באסטרטגיה המוזילה מוצרים בולטים אך משאירה מוצרים אחרים במחירים גבוהים יותר. הסקר מספק הצצה אמיתית למשמעות הצרכנית של בחירת רשת הקניות, וכיצד ניתן למקסם את החיסכון עבור הצרכן הישראלי.
בין פערי המחירים הבולטים ביותר ניתן למצוא בעיקר ירקות. סלק אדום טרי במשקל – ברשת הזולה ביותר נמכר ב-2.90 שקלים לק"ג, וברשת היקרה ביותר ב-8.90 שקלים – פער של 6 שקלים (יותר מ-200%). עגבניות טריות במשקל – נמכרות בטווח שבין 2.90 שקלים ל-7.90 שקלים, פער של 5 שקלים (כמעט 175%). בצל יבש במשקל – מחירו נע בין 2.70 שקלים ל-5.45 שקלים, פער של 2.75 שקלים (יותר מ-100%).
אבל גם נמצאו פערים בעוגיות ערגליות בטעם שוקולד – מחיר האריזה נע בין 5.83 שקלים ל-11.90 שקלים – פער של 6.07 שקלים (יותר מ-100%). סוכר לבן 1 ק"ג – נמכר בטווח של 2.99 שקלים עד 6.00 שקלים – פער של יותר מ-100%.
הסקר בוצע באמצעות אתר פרייסז נכון לתאריך 03-03-2025
"הנתונים הללו מעידים כי השוואת מחירים בין רשתות היא הכרחית, שכן עבור אותם מוצרים בדיוק ניתן לשלם מחיר כפול או יותר, בהתאם לרשת שבה מתבצעת הקנייה", מדגיש ד"ר גור מזרחי. "יותר מזה – הממצאים מוכיחים כי אין רשת אחת שתמיד זולה יותר, ולכן מומלץ לערוך השוואות מחירים ולבחור את נקודת הקנייה החסכונית ביותר"
איך אפשר לחסוך?
"פערי המחירים בין רשתות השיווק יכולים להגיע למעל 50%, והם מושפעים ממותג המוצר, פורמט המכירה, והאזור הגאוגרפי", הוא מסביר. "למשל, רכישה בסופר שכונתי קטן תהיה לרוב יקרה יותר לעומת קנייה באזור תעשייה או מרכז מסחרי שבו התחרות גבוהה. באזורים עתירי תחרות ניתן למצוא מבצעים ייחודיים, שנובעים מהרצון למשוך לקוחות – וצרכן חכם שיודע לנצל זאת, יכול לחסוך עשרות אחוזים בעלויות סל הקניות".
"הצעד הראשון לחיסכון הוא תכנון וניהול נכון של הצריכה הביתית. הכנת רשימת קניות מסודרת המבוססת על המלאי הקיים בבית, מסייעת להימנע מרכישות מיותרות. למשל, בדיקה מוקדמת לכמה זמן מספיקה לכם חבילת אבקת כביסה של 6 ק"ג או כמה חלב אתם צורכים בשבוע, יכולה למנוע קנייה עודפת או חוסרים לא מתוכננים".
בנוסף, ניצול מושכל של אתרי השוואת מחירים ואתרי המכירות של רשתות השיווק מאפשר קנייה מודעת יותר, שבה אתם מזהים מראש איפה תוכלו למצוא את המוצרים הזולים ביותר, הוא מדגיש.
"אחד הכלים היעילים ביותר לחיסכון הוא ימי השוק שמפרסמות הרשתות, בהם ניתן למצוא מחירים מוזלים משמעותית. אמנם ישנן התניות והגבלות קטנות, כמו רכישה מינימלית של 150 שקלים כדי ליהנות מהנחות, אך אם תגיעו מוכנים עם רשימה מתוכננת מראש, ולא תקנו מוצרים מיותרים רק כדי לעמוד ברף המינימום – תוכלו למקסם את החיסכון", ממליץ ד"ר גור מזרחי.
"לבסוף", הוא מדגיש, "בחינת חלופות למוצרים ממותגים פרטיים או מוצרים מקבילים ממותגים מוחלשים יכולה להוזיל עוד יותר את הסל. מוצרים פרטיים של הרשתות לרוב מספקים איכות דומה במחיר נמוך משמעותית, וחיסכון של שקלים בודדים על כל מוצר מצטבר לעשרות ומאות שקלים לאורך זמן".