השנה האחרונה הייתה שנתו של השליח. בשיאו של הסגר הראשון, אז כשהמדינה הייתה באמת סגורה, היו מי שהדביקו לשליחים המתרוצצים ברחבי הארץ את הכינוי מלאכים בכחול או בכתום. היום הם כבר חלק בלתי נפרד מהנוף האורבני בערים רבות בארץ, כאשר כ-40% מכלי הרכב הדו-גלגלי שנעים ברחובות תל אביב הם שליחים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
בעיריית תל אביב ובוולט, החברה שאולי מזוהה יותר מכל עם תופעת השליחים שמציפים את ערי ישראל, מנצלים כעת את המומנטום להשקת שיתוף פעולה ראשון מסוגו בעולם. במסגרתו, תחלוק חברת השליחויות עם העירייה מידע אודות המסלולים השונים בהם נוהגים השליחים, בפילוח לפי רוכבי קטנועים ורוכבי אופניים.
מידע זה עתיד לאפשר בסופו של דבר תמונת מצב עדכנית של נתיבי התנועה השכיחים בעיר. על בסיס האינפורמציה שתעביר וולט, לצד נתונים נוספים שבידי העירייה, יתועדפו בהמשך פרויקטים להקמת שבילי אופניים ואף נתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב. עוד ישמש מאגר המידע לצורכי בטיחות בדרכים ובקרה על התנועה העירונית.
נכון להיום מדובר למעשה בניתוח ויזואלי של המסלולים השמישים ביותר על ידי שליחי וולט, אשר הועבר לעירייה בצורת מפה. על אף שנדמה כי מידע שכזה הוא כמעט טריוויאלי עבור אנשי העירייה, אשר מכירים את העיר לפני ולפנים, מדובר בחומר בעל ערך אשר מאפשר להתמקד במגזר השליחויות הצומח.
בעירייה אף פנו בבקשה לוולט על מנת שיעבירו להם מידע גולמי יותר, שיוכל להתכתב בצורה יעילה עם מערכות הנתונים של העירייה, ולא ידרוש העברה ידנית של הניתוח הוויזואלי. יש לציין כי בכל מקרה, המידע שיועבר לעירייה הוא אגרגטיבי ובלתי מזהה.
"העיר תנוהל על ידי בינה מלאכותית"
שיתוף הפעולה בין עיריית תל אביב לוולט נולד בנובמבר האחרון, אז הזמינה מחזיקת תיק התחבורה וסגנית ראש העיר, מיטל להבי, את נציגי חברות המשלוחים לקיים דו שיח עם הרשות המקומית.
במהלך השנה האחרונה זיהו בעירייה את השינוי שעוברת העיר מחד, ומהצד השני ראו הזדמנות טובה לשלב את הפתרון בתוך גישת העיר החכמה שמאפיינת את תל אביב. העיר אמנם זכתה בתואר "החכמה ביותר" לשנת 2014, אולם במדד הערים החכמות בעולם לשנת 2020 דורגה תל אביב במקום ה-50 מתוך 109, כשהיא יורדת 4 מקומות בדירוג.
"אנחנו מכוונים להיות עיר כמה שיורת חכמה, שמנוהלת בין היתר על ידי מערכות ממוחשבות, ובעתיד גם על ידי בינה מלאכותית", אומרת להבי, "לכן, שיתוף פעולה מכיוונו של כל גורם שיש לו ציי רכבים מאסיביים, או מחולל תנועה מאסיבי בעיר – הוא מאוד חשוב לנו להצטברות של מידע ידע, כדי שנוכל לתעדף", מציינת להבי, כשהיא מתכוונת למתן העדפה למשתמשי הדרכים – הולכי הרגל, נהגי המכוניות, האופניים והאופנועים.
בוולט ציינו כי הם רואים בשיתוף הפעולה צעד בעל חשיבות. "אנו שמחים להעניק מהידע שלנו למען רווחת התושבים" הסבירה ליאור אשכול, מנכ"לית וולט. על אף שמדובר ביריית הפתיחה לתהליך ארוך ומתמשך שעתיד לכלול רב שיח עם מגוון חברות השליחויות, בעירייה מסכימים כי עדיפה גישה כזו של צמיחה משותפת והדרגתית, לעומת מצב שבו העירייה "מנחיתה" דרישות ולוחצת על חברות פרטיות עם רגולציה.
פיתרון לבעיית השליחים "המתחזים"
בנוסף לשימוש בנתונים אשר נאספים תוך כדי העבודה של השליחים, בעירייה אף קיימו סיורים בבתי העסק שעימם עובדים שליחים, זאת יחד עם נציגי חברות השליחויות אשר נכחו בשטח כדי להסב את תשומת לב אנשי העירייה לדרכים בהם ניתן להקל את הגישה למסעדות. בעקבות הסיורים הללו הוקמו עמדות פריקה וטעינה כפתרון עקיף לבעיה הזמנית של חסימת הצירים כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה. כפי שמסבירים בעירייה, התחשבות בבעלי העסקים והמסעדנים שמפעילים משלוחים הפכה קריטית באופן חסר תקדים השנה.
במקביל להתייעלות המסלולים, החליטו בוולט להיענות לקריאה נוספת של העירייה, ולהפוך את הסניף הישראלי לראשון בעולם שבו ימספרו את הציוד ואת תיקיהם של השליחים. לקראת חג פורים האחרון התקבלו אלפי בקשות בשירות הלקוחות של החברה מאזרחים שהיו מעוניינים להפוך לשליחים. אכן, התחפושת הפכה פופולרית במיוחד השנה, אולם לאורך השנה האחרונה נרשמו גם ניסיונות בעייתיים יותר, שלא לומר פליליים, של מי שביקשו להסתובב חופשי במהלך העוצרים והסגרים, גם כשלא היו כלל עובדי החברה, ואף כאלה שפעלו כבלדרי סמים.
מספור התיקים אמור לסייע הן לוולט במעקב אחר ציוד גנוב ולאפשר דיווח לרשויות, מה שיקל עליה להגן על השליחים; והן לעירייה ופקחיה, אשר יוכלו גם הם לזהות שליחים ולדווח על אי אילו הפרות שנעשות במדים, כדי לייצר סביבה מסודרת יותר במרחב העירוני. בעירייה מבקשים להבהיר כי מספור ציוד השליחים לא נועד לאפשר אכיפה, אלא יכולת זיהוי ודיווח מדויק בלבד.