פשרה בתביעה ייצוגית נגד פלאפון: החברה תשלם כמיליון שקלים שיחולקו בין כ-35 אלף מנויים עסקיים ומשפחתיים. עילת התביעה בכך שחברת פלאפון לא יידעה מנויים בעלי יותר מקו אחד שישנה אפשרות לבקש מחברת פלאפון חבילה הכוללת "קוד מחמיר".

"הקוד המחמיר" הינה אופציה מאוד חשובה לבעלי יותר מקו אחד. למשל אם מעסיק רוכש במסגרת המנוי שלו מכשיר פלאפון עם קו לעובד, או הורה רוכש מכשיר פלאפון לאחר מילדיו, העובד או ילדו, יכולים להיכנס לאתר פלאפון ולרכוש שירותים נוספים בתשלום, מאחורי גבו של המעביד, ההורה או הגורם המשלם. בכך ניתן לחייב אותם בהוצאות נוספות על המנוי. זאת מעבר לעלות חבילת הבסיס.

לאחר שהתביעה הייצוגית אושרה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, החל הליך גישור בפני השופט בדימוס יצחק ענבר. כיוון שבוצעו שתי רכישות בממוצע עבור כל מנוי, משפחתי או עסקי, נקבע בהליך הגישור כי תינתן הטבה בשווי ממוצע של כ-30 שקלים למנוי.

הפיצוי ישולם באחת משלוש ההטבות הבאות: שובר הנחה בסך 15.5 שקלים לרכישת אביזרים ומכשירים, תוספת נפח חודשית של 4 ג'יגה לגלישה בארץ למשך שלושה חודשים בשווי כולל של כ-24 שקלים, או שירות CLOUD - גיבוי של אנשי קשר, תמונות והודעות בשירת ענן של פלאפון למשך שלושה חודשים בחינם. שווי השירות כ-18 שקלים לחודש.

הפרקטיקה שבה בוצעה הרכישה היא שלצורך ביצוע הרכישה, פלאפון שולחת את הקוד למספר הטלפון של הילד/העובד, אשר מזין במקום המיועד לכך באתר פלאפון את הקוד שקיבל. משמעות הדבר היא שהרכישה למעשה מבוצעת מאחורי גבו של הגורם שמשלם את החשבון, ללא ידיעתו וללא הסכמתו. מהתביעה מתברר כי פרצה זו תואמת את רישיון התקשורת של חברות הסלולר ובמסגרת רישיון התקשורת, לקוח שרוצה לחסום לגמרי רכישות, רשאי לבקש מפלאפון שתעשה זאת - באמצעות קבלת "קוד מחמיר".

עו
עו"ד אסף כהן

בנוסף, כאשר לקוח מצטרף לשירותי פלאפון, אחד מהמסמכים שעליהם הוא חותם (לפי דרישת משרד התקשורת) הוא "טופס גישה לשירותים" שמתוארים בו מספר שירותים כלליים ושניתן לבחור האם להותירם "פתוחים" או "חסומים". עו"ד אסף כהן, בא כוחו של התובע הייצוגי ומומחה לתביעות ייצוגיות, מסביר כי בפועל טופס זה לא כולל את כל השירותים שפלאפון מוכרת, כך שגם אם מסמנים לחסום את כל השירותים, עדיין קיימים שירותים רבים שניתן לרכוש - מאחורי הגב של הגורם המשלם.

הקבוצה הייצוגית מונה את כל  מנויי פלאפון שהם בעלי יותר מקו אחד, שאין להם "קוד מחמיר", ושביצעו רכישות להגדלות או הרחבות של שירותים בחשבונותיהם. לקוחות הזכאים להטבה יקבלו מסרון מחברת פלאפון. לפי הסכם הפשרה, פלאפון התחייבה בנוסף לשנות את מסמכי ההתקשרות עמה, כך שהלקוחות יידעו שטופס הגישה לשירותים מוגבל בהיקפו וכי על מנת לחסום לגמרי רכישות נוספות ניתן לבקש ולקבל "קוד מחמיר".