מנהג הטיפ שהגיע מארצות הברית, הושרש בישראל והפך טבעי כמעט בכל תחום. בתקופה האחרונה מקומות בילוי רבים החליטו לקחת את הנוהג צעד אחד קדימה ולבקש מהלקוחות באופן גלוי ולא מתנצל שירות עבור מזיגת משקה בבר. למשל, עבור כוס ג'ין אנד טוניק שיכולה להגיע עד 65 שקלים, תיאלצו לשלם כ-70 או 75 שקלים, כולל טיפ. הלקוחות מופתעים מהבקשה התמוהה, הברמנים נבוכים לבקש כסף מהבליינים - ומקומות הבילוי ממשיכים להרוויח על חשבוננו.

"בפעם הראשונה שברמן ביקש ממני להשאיר טיפ, הייתי פשוט בשוק", נזכר מתן (24). "הברמנית מזגה לי כוס בירה ולא הסכימה להביא לי אותה עד שאוסיף לה שירות. זה כמו שאשאיר טיפ לעובד במקדונלד'ס שאורז לי את ההמבורגר. זו העבודה שלהם והתשלום עליה כלול במחיר שמגדיר העסק". 

אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
"הוא רק מוזג לי שתייה, זה כמו שאוסיף טיפ למוכר במקדונלדס"|צילום: רויטרס

לדבריו, האירוע גרם לו לתחושה לא נעימה שליוותה אותו לאורך כל השהות במקום. "יצאתי עם חברה שלי באותו הערב ובלי שום סיבה קיבלתי תחושה שאני לא לארג'. זו הרגשה לא נעימה", הוא מבהיר. "רוב האנשים יוסיפו טיפ מחוסר נעימות, זה הטבע של בני אדם. אתה לא רוצה לצאת קמצן. אבל אז, בלי לשים לב, כל הערב שלך יכול להתייקר".

"עד לפני שבוע לא שמעתי על כך שצריך להוסיף טיפ לברמן", מודה אייל (23). "ישבנו בבר מוכר בתל אביב, ואחרי שקמנו מהשולחן - שילמנו והשארנו טיפ מכובד למלצר. בהמשך רצינו לקחת כמה משקאות מהבר - ועבור כל אחד מהם המלצרית ביקשה בישירות שנוסיף לה שירות". 

"רוב האנשים מוסיפים טיפ מחוסר נעימות, לא רוצים להתעסק בזה. בלי לשים לב הערב מתייקר לך בעשרות שקלים"

על השאלה מה ההבדל בין השניים, השיב: "מלצר מלווה את השולחן. הוא עוזר לך לבחור את המנות, מחליף לך אותן במידת הצורך ושואל לשלומך. בהתאם לזה אתה יכול לקבוע את גובה הטיפ שתרצה לשים. ברמן מוזג לך כוס וממשיך ללקוח הבא". עוד הוסיף כי ברוב המקרים - האשמה היא על המקומות: "טיפ זה מנהג לגיטימי, אבל הבעיה מתחילה כשהוא הפך להיות הבסיס לשכר של העובדים. המקומות משלימים למינימום והעובד נאלץ 'לקבץ נדבות' מהאורחים. הם צריכים להבין שבסוף, כלקוח נדחק לפינה, החוויה שלו מהמקום לא נעימה". 

ומה הברמנים חושבים?

רן (32), ברמן ותיק בתל אביב, עבד במקומות רבים בעיר ובחלקם, בהתאם למדיניות המקום, ביקש שירות מהלקוחות. "אני לא רואה בזה שום בעיה", הבהיר. "אתה נותן שירות, עומד שעות ארוכות על הרגליים ובהרבה מקרים חייב לתת שירות מהיר ואדיב ללקוחות".

בר אילוסטרציה (צילום: 123rf)
"להשאיר טיפ זה לגיטימי, הבעיה מתחילה כשזה הופך למשכורת של העובדים"|צילום: 123rf

לדבריו הבעיה מתחילה בברים גדולים ובמועדונים, שם אין שולחן והתשלום לא מוסדר. "אין הרבה ברירה - אם אתה כברמן לא תבקש שירות, אתה פשוט לא תרוויח כסף", הוא מדגיש. "אנשים חייבים להבין שברמן מספק שירותיות מסוג אחר. ממלצר אתה מצפה שיהיה אדיב ושיסביר לך על המנות, בעוד שמהברמן אתה מצפה שייתן לך שירות יעיל וישחרר אותך מהר".

ומה קורה למי שבוחר לא להשאיר טיפ? 

דניאל (23), ברמנית במועדון מוכר בתל אביב, מודה שהיחס שלה עבור אורחים שלא משאירים טיפ משתנה. "כמובן שאני לא אגש אליו ראשון, אם אני יודעת שהוא לא נוהג להשאיר טיפ", היא מאשרת. "בסופו של דבר אני בן אדם והמשכורת שלי חשובה לי". 

עוד היא מוסיפה דניאל כי ככל שעובר הזמן, ההרגל מוטבע, וכמות האנשים שנוטים להשאיר טיפ גדלה. "היום רוב האנשים יודעים ומשאירים שירות לברמן", היא מסבירה. "ברוב הפעמים מי שלא משאיר טיפ זה חבר'ה צעירים, חיילים. אני יכולה להבין אותם. כשחייל אומר לי 'אני קצר הערב, אין לי כסף לטיפ', אני מגישה לו את המשקה בחיוך ולא מתעכבת על זה. כשאנשים באים בטוב ויכולים - הם משאירים מפרגנים".