ענף הרכב הישראלי נערך לקראת גל של עליות מחירים אחרי פסח. אמנם בדרך כלל השינויים במחירונים מתרחשים בתחילת השנה, אולם לטענת יבואני הרכב, העלייה ברבעון השני נובעת ישירות מהעלאת מחירים על ידי רוב יצרני הרכב כחלק מהשלכות המשבר באוקראינה.
יבואן גדול אמר לגלובס כי "יצרני הרכב ניצבים כיום בפני בסיס עלויות ייצור שונה וגבוה משמעותית בשל העלייה החדה שנרשמה בשבועות האחרונים במחירי האנרגיה למפעלים בעולם, התייקרות חדה במחירי חומרי הגלם לכל סוגי הרכב, התייקרות של התובלה היבשתית והימית ולחצי שכר אינפלציוניים".
לדברי גורמים בענף, המחסור המתמשך בכלי רכב בעולם, שהחריף עקב שיבושי הייצור בסין, מאפשר ליצרנים לגלגל את עליות המחירים ליבואנים "ללא מיקוח". בנוסף מציינים הגורמים כי מחירי ההובלה הימית של כלי רכב עלו בחדות, מכ-100 דולר למטר מעוקב (מידת הנפח לפיה מחושב עלות תובלה הרכב) ברבעון השני אשתקד לכ-200 דולר למטר מעוקב כיום. המשמעות היא התייקרות של אלפי שקלים לרכב בסעיף ההובלה בלבד.
עד כה עדכנה רק קבוצת לובינסקי את המחירון של דגמים מפתח בתחילת אפריל, בשיעור של 2%-10%, אולם יבואנים נוספים בוחנים העלאות של דגמים פופולריים, ולא רק היברידיים וחשמליים, במהלך השבועות הקרובים.
בענף מציינים כי שערו החזק של השקל מול מטבעות היבוא הוא כרגע "סכר", שמונע עלייה חדה במחירי הרכב, אולם אפילו כך ההתייקרות של חלק מהדגמים תהיה בלתי נמנעת.
הכתבה פורסמה לראשונה ב"גלובס"