אם קרה לכם לאחרונה שקיבלתם טלפון ממספר לא מוכר שאחרי צלצול או שניים התנתק, ואז חזרתם למקור המצלצל ומצאתם את עצמכם ב"שיחה" עם מזכירה אלקטרונית שמבטיחה לכם מתנה ו"רק" מבקשת פרטים אישיים - אז דעו שהחברה המתקשרת עברה על חוק הספאם החדש.
הממונה על הגנת הצרכן מטעם משרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, מזהיר היום את ציבור הצרכנים מפני תופעה חדשה של שיטת פרסום הגורמת לצרכן עצמו כביכול לבקש שיציעו לו מוצרים והוא, בעל כורחו, גם זה שמשלם עבור הפרסומת.
על פי השיטה החדשה החברות מחייגות באופן אוטומטי לצרכנים רבים ומנתקות את השיחה לאחר צלצול אחד. כך הן מסתמכות על סקרנותם של הצרכנים אשר יחזרו אליהן.
נתתם פרטים? אישרתם לשלוח לכם ספאם
הצרכן הסקרן מחייג חזרה ועל חשבונו כמובן לחברה ומגיע למזכירה אלקטרונית המודה לו על שחזר למספר שחויג ומבטיחה לו מתנה ממגוון מתנות. אך כל שעליו לעשות הוא להשאיר את פרטי הטלפון שלו ואנשי החברה כבר יחזרו אליו.
לאחר זמן חוזרים לצרכן מוקדנים ומבקשים מהצרכן את מספר כרטיס האשראי לתשלום, לא עבור המתנה, אלא לדבריהם, עבור דמי המשלוח שלה. בכך, אומר הממונה על הגנת הצרכן, נעקף האיסור הקבוע בחוק הספאם.
חוק הספאם נכנס לתוקפו באחד בדצמבר ומטרתו להילחם במגיפת דואר הזבל המכיל פרסומות באי-מייל ובהודעות טקסט לטלפון הסלולרי. החוק החדש אוסר על שליחת הודעות פרסומיות ללא רשות מפורשת בכתב מהאדם אליו נשלחת ההודעה.
על מתנות לא משלמים
מי שמקבל הודעות כאלה, יכול לתבוע את השולח ולקבל פיצוי של עד 1,000 שקלים עבור כל אי-מייל או הודעת טקסט שקיבל. אולם כאשר הצרכן פונה ומוסר את פרטיו ומאפשר להתקשר אליו נעקף האיסור הקבוע בחוק החדש.
"שמרו את פרטיכם האישיים לעצמכם ומסרו אותם רק אם יש צורך אמיתי ולגורם שאתם מכירים וסומכים עליו", ממליץ עו"ד קמחי.
הממונה על הגנת הצרכן מדגיש כי על מתנות לא צריך לשלם ואם קבלת המתנה כרוכה בתשלום אזי אין מדובר במתנה, אלא במכירת מוצר ויש לציין את מחירו הכולל של המוצר, כולל דמי הובלתו, כנדרש בחוק הגנת הצרכן, אחרת מדובר בעבירה על החוק.