בסוף השבוע האחרון חברת "שומרי משקל" הודיעה על הפסקת הפעילות בישראל באופן מידי והתחלת תהליך פירוק. משיחות עם לקוחות ומדריכות בחברה עולה שהיא היוותה לרבות הרבה יותר מעסק, אלא בית של ממש. כעת אותן נשים שואלות את עצמן אם יש סיכוי שהעסק יירכש והחברה תינצל, ואם לא אם לפחות יקבלו את הכסף שמגיע להן בחזרה. עו"ד יואב בן פורת, שמונה כנאמן זמני של החברה ואחראי לליווי תהליך הפירוק, שוחח עם N12 וסיפק תשובות.

"שומרי משקל עבורי זה הרבה יותר ממקום עבודה", מספרת נ', מדריכה בחברה שעובדת גם בכתיבת תכנים במטה. "העשייה שלי בשומרי משקל היא הרבה מעבר ללכת ולפגוש לקוחות, זה באמת ללוות את הנשים בתהליך שינוי מהותי בחייהן, והתחושה היא בגדול שהבית התפרק. החיים שלי השתנו בזכות שומרי משקל שלוש פעמים, פעם אחת כשירדתי 15 ק"ג ממשקלי לפני 11 שנים, פעם שנייה כשהצטרפתי לצוות ההדרכה של שומרי משקל וגיליתי יכולות, ופעם שלישית כשקיבלתי הזדמנות להיות כותבת תכנים ולעבוד בצורה וירטואלית. אני בהחלט מרגישה עצבות מאוד מאוד גדולה שבית שאני מאוד אוהבת אני צריכה לעזוב".

נשים עושות ספורט ביחד (צילום: 123RF‏)
"הרבה יותר ממקום עבודה, תחושה שהבית התפרק". אילוסטרציה|צילום: 123RF‏

נ' סיפרה שהעובדות לא היו מאוד מופתעות, שכן מצבה היה ידוע לעובדות ומשכורת חודש פברואר של השנה נכנסה באיחור ניכר. בנוסף החברה שכרה לאחרונה יועץ כלכלי שהיה עמן בקשר ואף הבטיח לספק תשובות ביום שבו החברה הודיעה על פירוק. " ידענו שהאדמה רועדת אבל לא ידענו שזה עד כדי כך", היא מספרת. "ההודעה הגיעה ביום חמישי ב-22:00 בלילה כשלרוב המדריכות היו קבוצות שהן מדריכות ביום שישי ב-8:00 בבוקר. את צריכה לעמוד מול לקוחות ולתת מענה איפה הכסף שלהן, אם מישהו יחזיר להן את הכסף בגין מנוי שהן רכשו. ואין ממש תשובות, אנחנו גם לא יודעות לגבי זכויות שלנו".

אחת הלקוחות סיפרה שזה בדיוק המצב: "נרשמתי בתחילת מרץ ל-3 חודשים, שילמתי 470 שקל בשלושה תשלומים וכבר נגבו ממני 2, למרות שבפועל היה רק חודש אחד שעליו אני מוכנה לשלם, ואני רוצה את השאר בחזרה. בשומרי משקל אין מענה, המדריכה עצמה לא יודעת מה לגבי הכסף. שלחתי מייל, התקשרתי ואין תגובה. אם הייתי יודעת לא היית נרשמת בכלל. העיקר לקחת כסף – לא הייתה בעיה".

העובדים יקבלו פיצויים, הלקוחות כנראה לא

עו"ד בן פורת השיב על כל השאלות הבוערות. "כשנכנסים לתהליך של חדלות פירעון יש כמה אופציות, אבל החברה הזו הגיעה ממש בדקה 90 ולכן אין שום אפשרות לממן את המשך החברה, והסיכויים לשיקול נמוכים עד אפסיים. היכולת שלהם להמשיך לספק שירות בארץ תלויה בחברה העולמית. בארץ הם בעצם זכיינים של המותג - כלומר הם לא יכולים למכור את המותג ללא הסכמה של החברה העולמית", הסביר. "בין הצדדים מתנהלות תביעות כבר משנת 2019, אבל אני מקווה להיפגש עם נציגי החברה העולמית ולנסות למצוא פיתרון. צריך בעיניי להיות אינטרס משותף של הצדדים להשאיר את המותג הזה בארץ".

בן פורת המשיך והבהיר כי "מבחינת תהליך הפירוק עצמו, אין כסף בכלל לחלוקה כי לא נשאר כלום בקופה ואין צפי לתגמולים. תהיה בדיקה כמובן, אבל ככל שהדברים נעשו בתום לב והכישלון הוא פשוט עסקי אז לא יורדים לחייהם של בעלי המניות עצמם (הבעלים) וגובים מהם את החובות. אני מאמין שאדע בתוך שבוע איפה הדברים עומדים מבחינת החברה העולמית".

עו
עו"ד בן פורת|צילום: רמי זרנגר

הבשורה שלו ללקוחות אינה אופטימית: "הסיכויים שמישהו מהלקוחות יקבל כסף בחזרה נמוכים, אלא אם החברה העולמית תסכים ונצא למהלך משותף של מכירת המותג. כבר פנו אליי כמה גורמים שמתעניינים בכך. כשמוכרים חברה במסגרת תהליך פירוק, מי שקונה מקבל אותה נקיה מכל חוב- כלומר, הם לא יהיו מחויבים להחזיר כסף או לספק שירותים ללקוחות ששילמו, רק אם הם ירצו. חשוב להדגיש שהרבה פעמים יש אינטרס לקונים החדשים לשלם ללקוחות הוותיקים כדי לשמר אותם".

ומה לגבי העובדים? "העובדים של החברה מקבלים מביטוח לאומי רטרואקטיבית את המשכורת על החודשים שלא קיבלו - כלומר הם לא נפגעים בגין העבר אבל הם נפגעים במובן שלא יהיה יותר את מקום העבודה. הם יקבלו פיצוי על הפיטורים לפי החוק", מבהיר.