המהלך לביטול חובת סימון המחירים על גבי המוצרים הוקפא, כך עולה מהודעה שהפיץ היום (שני) משרד הכלכלה. ההודעה מציינת כי שר הכלכלה ניר ברקת הנחה לפני מספר חודשים את הרשות להגנת הצרכן "להגיש לו תוכנית לבחינת שילוב סימון מחירים באופן דיגיטלי, לצד או במקום סימון המדבקות - אך לאחרונה הודיע השר לממונה על הרשות, כי הוא מוצא שהנושא אינו בשל ליישום".
עוד בנושא ב-N12:
• שירת הברבור של חובת סימון המחירים? הקנס של שופרסל
• ברקת יכריע: הגנה לקונים בסופר - או הקלה בהעלאת מחירים
• כשזה מגיע לחרדים פתרון שופרסל מקפידה על סימון מחירים
הודעת המשרד מגיעה לאחר לחץ ציבורי לביטול היוזמה שעליה הודיע ברקת בחודש ספטמבר האחרון, ולפיה יש לבחון חלופות לשיטה הקיימת של סימון המחירים במדבקות על גבי המוצרים. ההודעה פורסמה דקות אחדות לפני תחילת דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שנקבע לעסוק ב"השלכות של סימון מחירים דיגיטלי על ציבור הצרכנים".
"אתמול התבקשתי להציג את העמדה שלנו לפני השר", אמר הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן יעקב זריהן במהלך הדיון בוועדת הכלכלה. "בשורה התחתונה אנחנו סבורים, מהרבה סיבות, שלא בשלה העת לשנות בשלב זה את הצגת המחיר. צריך לנסות ולבחון את זה בפיילוט באופן ממוקד, להציג לציבור, לבחון שביעות רצון, להציג לוועדת הכלכלה ולקבל את עמדתה - ורק לאחר מכן לעשות את זה".
גורמים בתחום הקמעונאות העריכו החודשים האחרונים כי ביטול חובת סימון המחירים תקל על הרשתות להעלות את המחירים לצרכנים, שלא ישימו לב לכך עד להגעה לקופה. כיום מהווה חובת הסימון את אחת ההגנות היחידות שמוענקות לצרכנים כנגד טעויות מחיר בקופה - החוק קובע שמדבקת המחיר המופיעה על המוצר היא המחיר שיש לחייב בקופה, גם אם "במחשב" מופיע מחיר גבוה יותר.
לפי הודעת משרד הכלכלה, עם הסיבות שבגללן החליט השר ברקת כי לא ניתן לשלב סימון מחירים דיגיטלי נכללים היעדר פתרונות ישימים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ומבוגרים לצד בעיות תפעול נוספות.
מבצע אכיפה לסימון מחירים
במקביל להקפאת הדיון בביטול חובת הסימון הנוכחית הנחה ברקת לקיים הכשרה מהירה של 21 מפקחי משרד הכלכלה וצירופם ל-8 מפקחי הרשות להגנת הצרכן. זאת לשם מבצע אכיפה רחב "בכדי למגר את תופעת אי סימון המחירים", לשון הודעת המשרד. בדיון בוועדת הכלכלה העיר יו"ר הוועדה חה"כ דוד ביטן (הליכוד) כי עם 8 מפקחים אי אפשר לעשות אכיפה.
לפי הודעת משרד הכלכלה, מבצע האכיפה ישים דגש על התאמת המחיר על המדבקה למחיר בקופה ודיוק המשקלים ברשתות השיווק.
ההנחיה החדשה מגיעה בעקבות התרבות תלונות הצרכנים על היעלמות סימון המחירים ממדפי רשתות המזון. הודעת משרד הכלכלה מודה כי הנחיית השר מגיעה "על רקע הדיווח כי על אף תגבור האכיפה, שכללה 260 ביקורות בחודשים האחרונים, קנסות בהיקף מיליוני שקלים ועשרות התראות נוספות שנשלחו לעוסקים, לצד הבהרות לרשות השיווק, באופן ישיר, כי אין כל שינוי בחוק, מוצרים רבים עדין נמצאים בלתי מסומנים בניגוד לחוק".
לפני כחודש הודיעה הרשות להגנת הצרכן לענקית המזון שופרסל כי בכוונתה להטיל עליה עיצום כספי של 2.1 מיליון שקל בגין שורה של הפרות הקשורות לאי הצגת מחירים או הצגה לא תקינה של מחירים. שופרסל מסרה בזמנו: "החברה פועלת על פי דין, ולכן סבורה שאין בסיס לכוונת החיוב. הודעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן טרם התקבלה על ידי החברה, ולכשתתקבל החברה תתייחס אליה בהליכים המתאימים".