הוצאות הציבור ירדו בעקבות המלחמה ואחד הענפים שנפגע מכך במיוחד הוא ענף המסדענות. בימים הראשונים של המלחמה רבים בענף התגייסו והפכו את המסעדות שלהם למרכזי האכלה ושליחת מזון חם לחיילים בשטח. חלק מהמסעדות סגרו, בין אם זו בגלל תנועת הלקוחות המועטה ובין אם זה בגלל שהבעלים גויסו למילואים.

"ניר פונה מביתו ובמילואים מתחילת המלחמה. בואו לפרגן"
עזריאלי סוגרת את אתר השופינג שלה - רוב העובדים יפוטרו

נתונים חדשים שחושפת חברת סיבוס, שמספקת פתרונות סבסוד לאוכל עבור מקומות עבודה, חושפים התאוששות מרשימה בענף. העבודה עם יותר מ-9,200 מסעדות בפריסה ארצית מספקת הצצה לאופן שבו הלקוחות חוזרים למסעדות.

לפי נתונים סיבוס ששותפו עם N12, רוב מוחלט מהמסעדות (98%) שסגרו את דלתיהן בימים הראשונים של המלחמה שבו לפעול. כ-50% מהלקוחות חזרו לשבת במסעדות, בעוד החצי השני עדיין מזמינים לבית או למשרד אוכל -זאת לעומת ימי שגרה שבהם 70% מהלקוחות יושבים במסעדות. הענף רואה התאוששות גם במספר ההזמנות: באוקטובר נראתה ירידה של 18% לעומת ספטמבר, אך בנובמבר נרשמה כבר עלייה של 35% לעומת אוקטובר.

"זו תרגולת שהמסעדות למדו בקורונה"

"אין ספק שזה מפתיע לראות כיצד הענף מתאושש מהר" אומר איתן זינגר, מנכ"ל חברת סיבוס פלאקסי. "אני חושב שזה קשור לכך שהמסעדנים התאמנו בתקופת הקורונה להיות אקורדיון שסוגר ופותח, לפי החלטות הממשלה. הם כבר יודעים טוב יותר איך פותחים, איך סוגרים, איך מגייסים עובדים, איך עובדים במשלוחים, ואיך חוזרים במהירות לעבודה רגילה. אז המלחמה הזאת לצערנו היא כבר על תרגולת שהם הכירו. וזה די מפתיע לראות כמה מהר הם הסיקו מסקנות לגבי התקופה הנוכחית וכמה מהר הם מיישמים".

סועדים במסעדה בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
סועדים במסעדה בתל אביב (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)|צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

לפי נתוני סיבוס, אין שינוי בממוצע ההוצאה להזמנה שמבצע סועד ביחס לתקופה שלפני המלחמה, והסכום נותר על 47 שקל לארוחה. לפני המלחמה בוצאו 5% מההזמנות לבית והשאר למשרד, ובזמן המלחמה המספר הזה טיפס ל-8%. בנובמבר כבר נחזתה מגמה של חזרה למשרד והמספר ירד חזרה ל-6% הזמנות לבית.

"אין ספק שהישיבה במסעדות בערב נפגעה מאוד, והמסעדות חזרו להסתמך יותר על משלוחים" אומר זינגר. "יש פחות בילוי בגלל מצב הרוח הלאומי ולכן מסעדות פחות מתפקדות כמקום בילוי. תהינו אם אנשים מזמינים יותר אוכל מנחם ולכן אולי מזמינים יותר, אבל אין שינוי בממוצע של ההזמנה עצמה מלפני המלחמה. אפשר לראות שהמסעדות היומיומיות חזרו מהר יותר לתפקד, ואנשים מזמינים הרבה יותר ממסעדות שמגישות מה שנקרא 'אוכל ביתי'".

בהיי-טק העלו את הסבסוד לעובדים

למרות ציפיה מסוימת שמקומות עבודה יקצצו בתקציבים בשל המלחמה, בסיבוס מדווחים דווקא על עליה בתקציב שחברות מעניקות לעובדים שלהן, בעיקר בחברות היי-טק. חלק מהחברות העלו את תקציב הארוחות לעובדים מ-1,000 שקל לחודש ל-1,200 שקל לחודש. "זה מראה על מגמה של מעסיקים שרוצים לעודד את הכלכלה וגם מחפשים דרכים לעזור לעובדים שלהם" אומר זינגר.

חופש (צילום: כרמיאל כהן)
בית קפה (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)|צילום: כרמיאל כהן

מגמה שמדגישים בסיבוס שנצפתה בחודשים האחרונים הוא שיעור התרומות שמבצעים עובדים דרך השירות שלה. "אפשרנו לעובדים להעביר כתרומה את הכסף שנצבר להם בסיבוס שהם לא השתמשו בו", מספר זינגר. אספנו כך 3 מיליון שקל בתוך פחות משבועיים. עובדים פתחו מהר מאוד את הלב וזה תמיד מרגש לראות".