לא עבר זמן רב מאז שחשפנו בתוכנית חיסכון את אתר "ישיר למהדרין" של רשת שופרסל, שפנה לקהל החרדי והדתי בצריכת מזון והציע מחירים זולים משמעותית לעומת האתר הרגיל. אחרי הסערה רשת שופרסל החליטה לסגור את האתר שלה, אבל יתר הרשתות הבינו שיש כאן קהל לא מנוצל – וכך עוד ועוד אתרים צצים להם מדי יום בקרב החברה החרדית.
קחו לדוגמה את "חסד למהדרין" – אתר ושני סניפים שמאפשרים מכירה ישירה עד לבית הלקוח. ברחבי בני ברק אפשר לראות הרבה שלטים של חנות זו, הכוללים גם עלונים של מחירי מבצעים. אך האם המבצעים בהכרח משתלמים? בדקנו בעזרת אתר CHP להשוואת מחירים.
למשל, במקרה של חבילת סוכר במשקל קילוגרם אחד: בכל אתר יש את המותג הפרטי, אז ב"חסד למהדרין" נמצא את המוצר במחיר של 3.3 שקלים, ברמי לוי ובוויקטורי המחיר עומד על 3.9 שקלים, ובשופרסל אונליין המחיר הוא 4.5 שקלים.
"רשתות ארציות ואתרי און-ליין פרטיים ואחרים זיהו ומזהים את הפוטנציאל בחברה החרדית", הסביר תמיר בן שחר מ"צ'מנסקי בן שחר – ייעוץ כלכלי", "לכן הם מפתחים ערוצי הפצה חדשים על מנת להיכנס לאוכלוסייה שרק תלך ותגדל".
חשוב לקחת בחשבון שבאתר כזה יש מוצרים רבים של ספקים קטנים, ועל כן קשה מאוד להשוות סל שלם. אבל הפערים בינם לבין הרשתות הגדולות במוצרים כמו לחמים, ביצים, מוצרי חלב ושימורים – הם משמעותיים לטובת האתר החרדי. זה כבר לא סוד – אחרי שופרסל עוד רשתות שיווק מבינות את הכוח שיש לקהל החרדי ופונות אליו. ברמי לוי למשל הוסיפו את האופציה של מהדרין, וגם ירקות של שנת שמיטה לחומרא.
יחד עם זאת, השאלה הכי חשובה היא האם הקהל החרדי אכן בעל פניות ונגישות לאתר מזון און-ליין? "לקהל החרדי יש את הרצון, היכולת והזמינות כיום לקנות דרך האינטרנט ולהשתמש בו", ציין בפנינו דודי דרור, מנכ"ל חברת המחקר למגזר החרדי "אסקריא". "הקורונה אגב היוותה קטליזטור משמעותי מאוד בנושא הזה. מנתונים שבדקנו עולה כי ל-37-30 אחוז יש סמארטפון, ולפעמים זה בנוסף לטלפון כשר בכיס השני. 67 אחוז, אפילו יותר מכך, משתמשים באינטרנט ברמה זו או אחרת של תדירות".
בשורה התחתונה ככל שקהילה מתנהלת בצורה צרכנית נבונה יותר ומשתמשת בכוחה הצרכני, כך גם הרשתות לומדות להיות תחרותיות יותר ולהוריד מחירים. הקהל החרדי הבין איך העסק הזה עובד, אולי לקח לצרכנים האחרים.