כמו המספר האישי בצבא או השם של המורה בתיכון, כל אחד מאיתנו זוכר איזה טסט עבר כדי לקבל את רישיון הנהיגה. אך היכן בארץ הסיכויים לעבור טסט הם הגבוהים ביותר? והיכן תידרשו ככל הנראה לטסטים רבים ותשלמו יותר?
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בשנת 2013, מבין שש הערים הגדולות בארץ, הנתון הגבוה ביותר נמצא בחולןו: כ- 46% מתושבי העיר שניגשו למבחן נהיגה, בכל יום נתון, גם עברו אותו. תל אביב וראשון לציון נמצאות במקום השני, עם 45% הצלחה. בבאר שבע 39% מהניגשים לטסט עברו, ובירושלים מרובת ההרים 37%. הסיכויים לעבור טסט בחיפה הם הנמוכים ביותר: רק כ- 32% מכלל הניגשים למבחן מסיימים אותו עם הרישיון הנכסף.
"זה עלול להיות יקר מאוד. הלחץ מכישלון בטסט, והידיעה שמי שנכשל יצטרך להמתין כמה חודשים, גורם להם לא להגיע מוכנים. זה יכול להגיע גם לאלפי שקלים", הסביר אבי לוי, מורה לנהיגה.
"יש כאלו שמחמירים יותר"
רישיון הנהיגה ממילא עולה בממוצע אלפי שקלים לתלמיד: העלות הממוצעת של שיעור היא 110 שקלים, ובשנה שעברה מספר השיעורים הממוצע לתלמיד היה 38. האגרה של הטסט עולה 141 שקלים. כמו כן, תשלמו בעבור כל טסט גם כ- 400 שקלים נוספים בממוצע, שיילכו למורה הנהיגה, על העמדת הרכב לטסט.
הממוצע הארצי בשנה שעברה הוא שניים וחצי טסטים לתלמיד. העלות הממוצעת לתלמיד היא 5532.5 שקלים, ואם תתקשו לעבור את המבחן המעשי, המחיר יזנק. אז אמנם נהוג לומר שהעיקר הוא לעבור את הטסט ולקבל את הרישיון, אבל הדרך עשויה לעלות יותר כסף במקומות מסוימים.
"הטסט הוא לא אובייקטיבי, אין מדדים אחידים שקל לפקח עליהם, ובוחן למעשה נמצא ברכב, ויש כאלו שמחמירים יותר ומחמירים פחות", טען אבי קרמר, ארגון מורי הנהיגה בישראל. אגב, הגיל הממוצע שבו הוציאו אזרחי ישראל רישיון נהיגה ב- 2013 - הוא 22 שנים ושלושה חודשים. ובשנה הזאת יותר נהגים הוציאו רישיון על רכב אוטומטי - 39.5% מהנבחנים, עלייה של כשני אחוזים לעומת השנה הקודמת.