אחרי חודשים של מאבק בין הלקוחות לחברת "איקיוטק", החברה שדרשה לגבות עשרות אלפי שקלים, מתגמשת. בראיון שהעניק מנכ"ל החברה בן אופק לתכנית חיסכון הוא הבטיח כי "כל בן אדם שיחליט שהוא משלם את החוב ב-30 הימים הקרובים, יזכה ל-30% הפחתה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

פרשת איקיוטק התפוצצה לפני כשבעה חודשים, כשעשרות אלפי ישראלים החלו לקבל הודעת דרישה לתשלום חוב מהחברה שנותנת שירותי תוכן. "איקיוטק" תבעה מכל אחד מלקוחותיה לשלם אלפי שקלים בטענה כי נרשמו לשירות מסרונים המודיע על אודישנים לתכניות טלוויזיה.

נגד החברה נטען כי גם אנשים מבוגרים מאוד קיבלו הודעת תשלום חוב על שירותים כאלו. בין היתר נטען כי נעשה שימוש בזדון בטלפון שלהם. המנכ"ל אופק הסביר כי החברה תקים ועדת חריגים לבחינת הטענות הללו. "אנשים יוכלו להציג בפני הוועדה את המקרה, ואנחנו בהחלט קשובים", אמר אופק. "אני בן אדם כמו כל אחד ואני מסתכל על האנשים המבוגרים כאילו כל אחד מהם הוא סבא שלי. המטרה שלנו היא בטח לא לגבות מאנשים כאלה".

לדברי מנכ"ל החברה, אין בלבם כוונת זדון. "בכל פנייה שנחשוב שיש שם מקום למחוק את החוב, אנחנו נמחק אותו", הוסיף אופק. "אנחנו לא רוצים לרמוס אף אחד. אנחנו בסך הכל חברה שהעסיקה אנשים ומכרה שירותים, ואנחנו רוצים את הכסף שמגיע לנו".

מה כוללת הפשרה שהציע מנכ"ל "איקיוטק"?

הנחה גורפת של 30% לכלל החייבים למשך 30 ימים. הנחה גורפת של 50% לחייבים בגילאי 51-9 למשך 90 ימים. לפחות 10% מסך רווחי הגבייה בתקופת המבצע, ייתרמו לעמותות לטובת הציבור. פטור גורף לכל חייב שיצהיר שמספר הטלפון במערכת לא היה ברשותו ושימושו הקמת ועדת חריגים שתתן הנחות/ מחילות על
בסיס סיבות הומניטרויות.

כל מה שכוללת הפשרה
כל מה שכוללת הפשרה|צילום:

"מספר החייבים פשוט לא הגיוני"

המכתבים שהגיעו ללקוחות לוו באיומים מצד משרדי עורכי דין שמלווים את החברה. רבים מהחייבים היו קטינים בזמן שנרשמו לשירות. הם אינם זוכרים שנרשמו לשירות ומעולם לא קיבלו התרעות על החוב המדובר.

לקוחות רבים של החברה, שחוייבו ללא ידיעתם התלוננו בפנינו על חיובים לא ברורים."אבא שלי קיבל מכתב שדורש ממנו לשלם יותר 772 שקלים", סיפרה ק'. "הוא בן 92, הוא נכה צה"ל, הוא עיוור כבר 15 שני,ם הוא לא משתמש במחשב ואין לו טלפון סלולרי, לא יכול להיות שהוא אי פעם נרשם לשירותי קבלת אודישנים.

גם אביו של מנכ"ל "אקיוטק", יום טוב בן שושן, המנכ"ל לשעבר של חברת "מרום הפקות", החברה שהייתה אחראית על ההרשמה לשירות, הסביר כי מספר החייבים פשוט לא הגיוני. "בשנת 2006-2007 היו בערך 200 אלף לקוחות", אמר בן שושן. "אין מצב בעולם שחצי מהם לא שילמו כסף".

כך גם עובדים לשעבר העידו על שיטות חיוב מקוריות. "אם בא לך להתנכל למישהו", הם אמרו. "אתה יכול לרשום אותו לשירות. הוא יקבל אס-אם-אסים עליהם יחויב ולא יידע זאת".

התיק שנסגר לא מכבר נפתח מחדש ואף נידון בכנסת. היום החברה מציעה מתווה פיצויים ללקוחות, אך השאלה היא אם מדובר במאמץ אמיתי להגיע לפתרון או רק ניסיון להרוויח זמן.