משבר התעופה בישראל: משעות הבוקר מנהלות הרשויות מגעים עם מקבילותיהן באירופה בניסיון לפתוח את השמיים בישראל מחדש לחברות התעופה הבין-לאומיות לאחר שהסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA) המליצה לחברות תעופה להימנע מטיסות לישראל עד סוף חודש אוקטובר. זאת בעקבות המתיחות הביטחונית הגוברת בין ישראל ללבנון שממשיכה להשפיע על ענף התעופה.
בתוך כך, רבות מחברות התעופה הגדולות בעולם, ובהן קבוצת לופטהנזה, אייר פראנס, בריטיש איירווייז וכל החברות האמריקניות, החליטו לדחות או לבטל את טיסותיהן – ויצרו עומס על חברות התעופה הישראליות. בעקבות זאת עשרות אלפי ישראלים עדיין נמצאים כעת בחו"ל, רבים מהם חוששים שטיסתם תתבטל ואחרים כבר נאלצו להתמודד עם עיכובים ארוכים, לפעמים של ימים.
לאחרים התבטלה הטיסה לגמרי. "הטיסה שלנו מרומא לתל אביב הייתה אמורה לטוס במקור ביום שישי בשעה 16:45. היא נדחתה תחילה לשעה 21:45, אחר כך לשעה 00:55 בלילה בין שישי ושבת ולאחר מכן לשעה 8 בבוקר שבת", אומר אורי, שבמשך יומיים נאלץ לחכות לטיסה חזרה לישראל, ולטענתו לא קיבל סיוע מנציגי חברת התעופה. "אנשים היו חייבים לחזור לצבא, לעבודה ולאירועים. היו נוסעים מבוגרים שנגמרו להם התרופות".
>>> הרשימה המתעדכנת: כל חברות התעופה שביטלו הגעה לישראל
>> מעל כולם: זו חברת התעופה הזרה שלא הפסיקה את הטיסות שלה לאורך המלחמה
>> "פחדנו שתהיה מתקפה וניתקע בלי טיסות": זה היעד שהישראלים כבשו בחופש
לנוסעים אחרים הפכה החופשה במהירות לסיוט שעדיין לא נגמר. "הטיסה שלנו מקורפו הייתה אמורה להיות אתמול בבוקר, לפני 24 שעות", מספרת עדן, אחת הנוסעות התקועות. "את ההודעה על דחייה קיבלנו כמה שעות לפני. כל הזמן שינו והזיזו את הטיסה עד שלבסוף החליטו על טיסה בשעה 00:00 בלילה. לפי עדן, הנוסעים הגיעו לשדה התעופה, עברו את תהליך הקליטה והמתינו לטיסה. אולם, הטיסה לא יצאה כמתוכנן. "המשכנו לחכות בלי שום הודעה, עד הבוקר בעצם. ניסינו לדבר עם חברת התעופה בלי שום מענה. אפילו אנשי שדה התעופה לא קיבלו שום מענה".
הנוסעים בטיסה מקורפו נשארו בשדה התעופה במשך 12 שעות ללא דאגה לצרכים בסיסיים כמו אוכל, מים ומקום לינה. "יש פה תינוקות קטנים, קשישים," מתארת עדן את המצב. "אני אישית עם סוכרת נעורים ולא היה לי איפה לשים את האינסולין שלי בקירור אחרי כל כך הרבה שעות בחוץ. חברת התעופה לא דאגה לנו וגם הבוקר כשהם ענו הם אמרו דברים כמו 'זה אשמת חברת הטיסה החכורה'".
רבים מהנוסעים בחרו לטוס עם חברות טיסה ישראליות מחשש שהמצב יתדרדר, אך גם זה לא עזר להם להגיע חזרה הביתה. "בסוף שילמנו על חברה ישראלית כי לא רצינו להגיע למצבים האלה, ובסוף אפילו לא קיבלנו נציג שיעדכן אותנו", אומרת עדן. "אנשים מקבלים הודעות סותרות, אין תקשורת, אין מענה. נראה שהחברה עסוקה בלספור את המזומנים שהם עושקים מישראלים".
מצב זה אינו חדש לגמרי. בשנה האחרונה, בעקבות המלחמה, נתקלו מטיילים ישראלים בקשיים דומים. ואולם, המצב הנוכחי ממשיך להשתנות מדי יום, כאשר חוסר הוודאות הופך את המצב למסובך אף יותר. "הנושא של מלחמה לא מזכה בפיצויים, ובית המשפט קבע שאין פיצויים בזמן מלחמה", אומר עורך הדין אשר רוטבאום, מומחה בדיני תעופה.
למרות שנקבע כי חברות התעופה לא מחויבות לשלם פיצויים בזמן מלחמה, הן כן מחויבות לספק לנוסע כרטיס נסיעה חלופי או השבת התמורה לפי בחירתו. "הסעיף שמדבר על השבת התמורה לנוסע לפי בחירתו מאפשר לנוסע לעלות על טיסה חלופית ולדרוש את ההפרש מחברת התעופה", אומר רוטבאום. "זה אומנם לא כתוב במפורשות בחוק, אבל הנוסעים יוכלו לבקש מחברת התעופה את ההפרש כל עוד מדובר בהפרש הגיוני וסביר. כמו כן, הדבר נכון גם לגבי בתי מלון כשחברת התעופה מחויבת לספק סיוע לנוסע במידה שהטיסה מתבטלת, כך גם בנושא של מזון ומשקאות".