כיצד הממשלה תעצור את עליית המחירים? אחרי עליית מחירי החשמל ומוצרי המזון, גם מחירי המים יזנקו בחודש הבא. שר האוצר כחלון ממהר להקים ועדה שתבחן מה הממשלה יכולה לעשות כדי לעצור את גל ההתייקרות. בראש הוועדה יעמוד פרופ' זליכה שמאיים על רשתות המזון: "אני מציע למונופולים בתחום המזון להקפיא את התהליך שלהם לעליית מחרים".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הערב (רביעי) פורסם במהדורה המרכזית כי במשרד האוצר שוקלים מספר צעדים על מנת למנוע את העלייה המשמעותית ביוקר המחייה, בהם: המשך הורדת המכסים ופריסת העלייה הצפויה במחירי החשמל. המטרה למנוע זינוק של מחיר החשמל ביותר מ-6% ולגרום לו לטפס באופן מדורג.
בשונה מהמחאה הקודמת, הממשלה לא מחכה לזעם הציבור ומקימה מייד ועדה ציבורית שתבחן כיצד ניתן לסייע בעצירת גל ההתייקרות. בראש הוועדה יעמוד הפרופסור ירון זליכה שכבר מאיים על חברות המזון.
"אני מציע למונופולים בתחום המזון להקפיא את התהליך שלהם לעליית מחרים", אמר פרופסור זליכה לחדשות. "אני רוצה להזכיר להם את ההתגרות שהתגרו הבנקאים והמנהלים הבכירים בתחום השכר לפני מספר שנים. שר האוצר הנוכחי בעקבות ההתגרות הזאת העביר חוק מאוד נוקשה להגבלת שכר הבכירים. אני לא מציע למונופולים להתגרות - לא בשר האוצר ולא בי".
בחודש הבא תיפתח שנת 2019, ולצד ההוצאות הרגילות על חגיגות, הכיס יתרוקן מהר יותר בגלל גל של עליית מחירים במשק. במוקד: עליית מחירי החשמל שתוביל לשורת עליות נוספות כמו במחירי המים. לצד זאת הודיעה אסם על עליית מחירים של שליש ממוצריה, וגם בתחום המזון היא ממש לא לבד.
בעקבות הודעת אסם, מוצרים כמו קטשופ, ביסלי, קמח תופח, סירופים, פתיתים, חלק מהחטיפים המלוחים, קרקרים ומרקים יתייקרו בשיעור של 2%-4.5%. מנגד, באסם מבהירים כי הם לא צפויים להעלות מחירים של מוצרים כמו במבה, מטרנה, קפה, פסטה, עוגות ובייגלה.
בכך אסם מצטרפת לרוב היצרניות והספקיות הגדולות במשק שהחלו לייקר את מוצריהן בקיץ האחרון: מהחברה המרכזית למשקאות, תנובה, סוגת, נטו, יוניליוור, סנו ועוד. החברות מסבירות את שינוי בכך שמחירי הסחורות ושכר העובדים עלו. היום התבשרנו גם שהחשמל עומד להתייקר בינואר ביותר מ-6%, יותר מהמצופה. למה זה קורה? כי לא מאפשרים להם שלא להעלות מחירים.
"מי שקובע את רמת המחירים בסופרמרקטים ובפארם אלה הספקים עצמם כי הם מאוד גדולים ומאוד חזקים. אי אפשר בלעדיהם", הסביר איזק סיוה, מומחה לשיווק קמעונאי בקבוצת בוכוולטר. "התשובה האמיתית היא כי הן יכולות והקמעונאים לא יכולים בלעדיהן. הספקים בעצם קובעים את גובה המחירים בארץ. גם הצרכנים לא מתפשרים על מותגים".
יצרניות החלב תנובה וטרה העלו את מחירי החלב הלא מפוקחים בשיעור של עד 3.4%. יצרניות המשקאות הקלים, החברה המרכזית למכירות ולהפצה (קוקה קולה), טמפו ויפאורה-תבורי העלו את מחירי המשקאות הקלים וגם של הבירות בשיעור דומה בחודשים האחרונים.
גם סוגת העלתה לפני החגים את מחירי האורז הפרסי בסמטי ויסמין. שסטוביץ' העלתה את מחירי הטונה, ויסוצקי ייקרה את חלק ממוצרי התה והמלח שלה ואפילו הקרמבו התייקר. מוצרי הטואלטיקה והנייר התייקרו גם הם בכ-10%. "דברים שאני תמיד קונה אז הורידו את הכמות, כלומר את המשקל בשקיות", אמר אבי זהבי, לקוח בסופר בתל אביב. "גם המחיר אפילו עלה קצת".
התוצאות של גל ההתייקרויות כבר נראות לעין. המחירים בסופר מטפסים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014. מנתוני חברת המחקר "סטורנקסט" עולה כי סל הקניות עבור משקי הבית התייקרו השנה ב-1.6 מיליארד שקלים, בהשוואה ל-2017.