סערת המחירים בברלין עדיין לא שככה, ובדיקה נוספת של סל מוצרים דומה, הפעם בפריז, חושפת את הפער הבלתי נסבל במחירים שאיתו נאלצים להתמודד בישראל. כך לדוגמה, בישראל משלמים פי 2 ויותר על יוגורט, דגני קלוגס, תה, קמח ומזון לחתולים. "פשוט נדהמתי מהמחירים, זה עצוב", סיפר אורן מילשטיין שערך את ההשוואה המקוממת.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מילשטיין, ד"ר לביולוגיה בן 38, ביקר בסוף השבוע האחרון בתערוכה בפריז לצורכי עבודה והחליט לנצל כמה שעות פנויות לביקור בסופרמרקט סמוך. "טיילתי באחד מפרברי פריז ונכנסתי לרשת לידר-פרייס. צילמתי בצורה רנדומלית מחירים של מותגים בינלאומיים שנמכרים גם בישראל. לא חיפשתי מותגים שנראים שם זולים, אין לי אינטרס. היה נראה לי מאוד זול יחסית למה שזכרתי מישראל", הוא מספר. "הלכתי ביום ראשון לשופרסל דיל בגלילות, סניף שבו אני תמיד עושה קניות, והפערים גרמו לי לחלחלה".
על פי הבדיקה, מחיר יוגורט אקטיביה הכולל 12 יחידות בפריז עומד על 12.6 שקלים בלבד, אם תרכשו את המוצר בישראל תשלמו יותר מכפול - 26.7 שקלים. תה ליפטון, מותג של חברת יוניליוור, נמכר במארז 20 שקיקי תה בפריז ב-1.49 אירו - 7 שקלים. בשופרסל דיל נמכר אותו המארז במחיר יותר מכפול - 15 שקל. דגני בוקר ספיישל K באריזת 500 גרם נמכרים בפריז ב-2.93 אירו - 13.9 שקל. בשופרסל דיל גלילות מחירם 27.9 שקל - פי שניים.
מי שמגדל חיות מחמד יגלה כי גם כאן הוא משלם מחיר מופרז. מזון לחתולים של המותג פריסקיס עולה בצרפת 2.58 אירו לאריזה של 1.5 ק"ג. בשופרסל דיל עולה אריזה גדולה יותר של 2.9 ק"ג 61.9 שקל. גם בהשוואת הכמויות והמע"מ (בפריז יש מע"מ של 5.5% על מזון לעומת 18% בישראל), מדובר בפער שלא מתקבל על הדעת.
"על מעדני החלב אנחנו משלמים כאן פי שלושה", אומר מילשטיין. "זה לא בסדר ולא פייר. אני לא יודע איך הממשלה לא דואגת כאן לאזרחים. איפה יאיר לפיד שקיבל את כל הקולות שלנו? הוא לא מטייל בסופרמרקט? הוא לא רואה? פריז יקרה מאוד, וכולם שם מקטרים על יוקר המחיה. הלוואי עלינו. ברור שיש הבדלים אחרים ואולי הבדלים במחירי הדירות, אבל עדיין אין שום סיבה שדגני בוקר של קלוג'ס יעלו כאן פי שניים. יש כאן מצב לא הגיוני שלא מחזיק מים. זה לא יכול להימשך".
התגובות: לא נרשמה עלייה, המחירים אטרקטיביים
משטראוס נמסר בתגובה כי "הרווח של שטראוס בקטגוריות הבריאות מפורסם כל רבעון, הוא נמוך משמעותית מהרווח של דנונה באירופה, והוא מידתי. מה שמוביל למסקנה שהפער נובע משורה של גורמים שאינם תלויים ביצרן הישראלי - מחיר החלב הגולמי יקר יותר בישראל, תשומות היצור (חשמל מים, ארנונה, דלק להובלת מוצרים, מיסוי) יקרות יותר, השוק קטן משמעותית - מה שהופך את היצור ליקר ולפחות יעיל, והמפעלים עובדים בצורה לא רציפה בשל הכבוד לשבת.
"שטראוס לא העלתה את מחירי מוצריה לרבות מוצרי אקטיביה ב-4 השנים האחרונות, כשבמקביל מחיר החלב הגולמי שנרכש מהרפתות עלה ביותר מ-10%. בנוסף לכל אלה, המחיר לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי ולא על-ידינו, ומעל הכול המע"מ בישראל גבוה ב-12.5% מהמע"מ המשולם על מזון בצרפת".
מיוניליוור נמסר כי "המחיר הממוצע לצרכן של סגמנט התה הירוק בישראל עומד על 24.5 שקל. לעומת זאת, מחירו הממוצע של 'פירמידות תה ירוק ליפטון' בישראל הוא 13.9 שקל. מחיר המוצר לצרכן ירד בשנה האחרונה בכ-5%. המע"מ על מוצרי צריכה בצרפת נמוך יותר, על תה מיובא לישראל מוטל מס, והוצאות היבוא והשינוע לישראל גבוהות משמעותית מאירופה. בכל מקרה, מחירו הסופי של המוצר נקבע על-ידי הקמעונאים".
בשופרסל מסרו כי "שופרסל מוכרת את מוצריה במחירי השוק הישראלי וכתלות ישירה של מחיר הקנייה שלה מהספקים. בהשוואה למחירי שוק הדיסקאונט בישראל - מחירי סניף שופרסל דיל בגלילות הינם תחרותיים ואטרקטיביים ביותר. את השאלות בנושא יוקר מוצרי המזון בישראל אנו ממליצים להפנות לספקי המזון ולממשלה, ולא לנסות ולייחס את האחריות לרשת הקמעונאית שמושפעת ישירות מגורמים אלה, וששיעור הרווחיות התפעולית שלה בהשוואה לעולם נמוכה מאוד".