זקנה, סבתא, קשישה, פלאפון, טלפון, סמארטפון (צילום: Giulio Fornasar, 123/RF, חדשות)
אילוסטרציה|צילום: Giulio Fornasar, 123/RF, חדשות

פרסום ראשון - המלחמה בחברות הטלמרקטינג עולה שלב: הרשות להגנת הצרכן תקנוס את חברת "ביג סייל" שעוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים בסכום של 5.2 מיליון שקלים. הטלת העיצומים נעשית כחלק מהמאבק בהונאות קשישים דרך הטלפון. הידיעה פורסמה לראשונה היום (רביעי) במהדורה ראשונה עם אורן ויגנפלד.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 5,261,600 שקלים על "חברת ביג סייל חברה לשיווק ישיר יהונתן בע"מ", שנהגה לשווק בדרך של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת לצרכנים שרבים מהם קשישים. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה. ל"ביג סייל" ניתנה הזכות לטעון נגד הכוונה להטיל עליה עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד ההודעה.

סכומים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים (צילום: החדשות)
"חיובים שלא ידעו עליהם"|צילום: החדשות

מהחקירה שניהלה הרשות בעקבות תלונות שהתקבלו מצרכנים, עולה כי "ביג סייל" פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות. במהלך השיחות הציעה לצרכנים הצעות לקניית מוצרים שונים כגון: תכשיטי זהב ויהלומים, בשמים, כלי איפור, מכשירי חשמל קטנים וכלי מיטה.

שיחות המכירה התבססו על הצגת מצגי שווא מטעים. במקרים רבים טענו נציגי החברה כי לצרכן קיים חוב כאשר רכש בעבר מהחברה וטרם פרע את חובו. בפועל צרכנים אלו כלל לא היו בעלי חוב לחברה, וברוב המקרים לא רכשו מהחברה בעבר.

במקרים אחרים, טענו נציגי החברה כי מזה שנה או שנתיים הוא נהנה ללא תשלום ממעמד של "חבר מועדון". על פי כללי המועדון לכאורה, עליו לשלם דמי חבר למשך זמן נוסף המגולם בקניית מוצר.

"מתנות" עליהם חויבו הקשישים|צילום: החדשות

בנוסף, החברה ביצעה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים על מנת להיקשר איתם בעסקה. כאשר נאמר לצרכנים כי צברו נקודות זכות בחברה או בחברת האשראי, ויש באפשרותם לממש נקודות אלו בקבלת מתנה ללא תשלום, או בעלות משלוח בלבד. כחלק משיטות ההשפעה הפסולות בהן נקטה החברה, נהגו נציגיה לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכנים, ובקשות הצרכנים לחדול מההתקשרויות לא נענו.

עוד עלה מהחקירה כי נציגי החברה לא נשמעו להבהרות הצרכנים לפיהם אינם בעלי חוב לחברה וכי מעולם לא היו חברי מועדון אצלה, ואף הגדילה לעשות ונציגיה הילכו אימים על הצרכנים, רבים מהם קשישים. עוד עולה שלאחר שקיבלו את פרטי האשראי של הצרכנים חייבה החברה את הכרטיסים ללא קבלת הסכמתם המפורשת של הבעלים. במקרים אלו סיפקה החברה המוצרים לביתם ללא הסכמתם המפורשת.

"הרשות לסחר הוגן התעוררה מאוחר מדי, אחרי שאלפי אזרחים ותיקים נפלו קרבן למעשי רמייה", אמר בתגובה יו"ר שדולת הגמלאים בכנסת, חבר הכנסת נחמן שי. "אני מצפה מהרשות לכפות את הקנס ולפעול עתה להרתעה יעילה של מעשי רמייה דומים. משטרת ישראל נדרשת לפתוח בחקירה ולבחון אם מעשים אלה הם פליליים ומחייבים העמדה לדין".

מירב כהן, מובילת מטה המאבק כנגד עושק הקשישים, הוסיפה כי "מדובר בצעד חשוב בכיוון הנכון - אבל אסור לעצור שם. ההכנסות מהקנסות, אם אי פעם ייגבו, יגיעו לקופת המדינה ולא לכיסים של אותם קשישים שכספם נגנב מהם. כמו כן, האנשים שעומדים מאחורי החברות האלו פשוט יסגרו אותן, יפתחו חדשות תחת שמות חדשים וימשיכו לנצל קשישים. התופעה המכוערת הזו לא תיגמר עד שהאנשים שעומדים מאחוריה יוכנסו לכלא, כי שם מקומם".‎